Jump to content

EC klimaet suser.

Recommended Posts

Posted

hei alle entusiaster... Har en MB E-290 TDT. fikk et lite problem i sommer av at klima anlegget ikke funka. fikk konkludert at den var tom for gass. var på verkstede og fikk testa det og det var ingen lekkasjer, så de fylte bare på nytt og da funka det veldig bra ett par måneder.

men så begynte det etter vært og suse i klima anlegge. vannskelig og si hvor det kom fra men det var irriterende. men hvis jeg skrudde av EC knappet susa det ikke lenger. men etter en månedes tid til var det ikke mere effekt ut av klimaet. så jeg skrudde like gjerne av EC knappen..

nå er det jo vinter og man trenger jo ikke klima anlegg. Men vet dette problemet kommer til våren..

Er det noen som vet hva dette kommer av?? er det noen verksteder som er spesialister på klimaanlegg? bor ca 1 time fra oslo mot hokksund. håper på seriøse svar.. Hilsen Rune      :?

Posted

Du er klar over at EC betyr economy ikke sant, slik at når EC lyser er aircondition skrudd av? Ser ut som om du, i likhet med mange andre, har misforstått akkurat det.

Mathiesen bilelektro på Oppegård skal visstnok være ekspert på slike ting.

Posted

Susingen kommer av at det er lite gass, da vil det lavere trykket skape en suselyd i det gassen passerer ekspansjonsventilen.

Du har garantert en lekasje et eller annet sted, ettersom de ikke fant det tipper jeg på kompressoren din.

Dette kan vi naturligvis sjekke, til våren vil Stjerneservice ha utstyr og kompetanse for full diagnostikk, og feilsøking på MB sine klimasystemer.

Posted

Takk for gode svar. var klar over at når man trykker på den EC knappen og den lyser rødt så er klimaet skrudd av..

da venter jeg til våren og får og se hva det kan være.

• 2 months later...
Guest Magne
Posted

Kan varmt anbefale Auto Clima på Hønefoss, et forholdsvis nystartet firma, men med folk med lang erfaring på AC. Tok ca 1000 for full service på min 220cdi og er også forholdsvis billige på gass, kr 1,00 inkl. moms pr gram.

Hilsen Magne

Guest 1042
Posted

Det som de fleste firmaer gjør når de skal sjekke anlegget for lekkasjer er å sette anlegget i undertrykk og ser om det holder over tid.. Det kan bli litt misvisende da enkelte lekkasjepunkter gjerne blir trukket sammen og tettet når man har undertrykk i anlegget. (f.eks om en kobling ikke er 110% skrudd igjen)

Om anlegget hadde blitt satt under trykk når man tester, så hadde disse lekkasjene også blitt oppdaget.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...