Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hvis dette er etter turbo, som du sier, så er det nok stor sjanse for at det kommer fra oljelekkasje i turboen. Oljen som skal smøre/kjøle opplagringene i turboen trenger seg forbi tetningene og ut i huset til turbinhjulet.

Tipper denne bilen har gått en del?

Normalt spør du...tja, har sett flere 200 og 220 motorer som har gått 3-4-500kkm som ser likedan ut. Min (w211 220) har sett sånn ut i over 100kkm nå.

Men, bra er det jo helt klart ikke. Og før eller siden må du sikkert gjøre noe med det.

Bruker motoren noe merkbart med olje?

Isåfall må du kanskje få sjekket opp dette.

Er det på eksossiden er vel det verste som kan skje at det blir trøbbel med partikkelfilter etc. og høyt oljebudsjett. Hvis lekkasjen er på "innsugssiden" er det litt mindre "gøy", hvis lekkasjen blir stor så kan motoren begynner å gå på sin egen olje. Da får du ikke stoppet den og den går seg rett og slett ihjel. Søk på "runaway turbodiesel" på youtube for skrekkeksempler.

Vanskelig å si hvor stor denne lekkasjen er utifra ett bilde, men du bør helt klart følge med på dette, og ha kontroll på det.

Sent fra min G3112 via Tapatalk

Posted

Takk for svar ! Motoren er gått 420 xxx km og den bruker litt olje ja. Hvis det er lekasje i turbo, må den byttes da eller kan man åverhale den? Btw jeg har vært plaget med at motorlampen kommer på under hard kjøring, jeg sjekket opp dette med diagnoseapparat og fikk beskjed om at det var lamdasonden som tuller. Det kan vel ha en sammenheng med alt dette oljesølet i eksosen kanskje.

Posted

Det går sikkert å overhale den, men det kan fort være like greit å bytte hele.

Overhale en turbo er det vel litt pirk med. Er vel ikke vanlig praksis å gjøre dette, iværtfall ikke i personbilsammenheng.

Posted

Det er ingen grunn til å overhale en turbo med glidelager som bruker litt olje. Demonter slanger vask og drener. Normalt er Intercooler nesten full av olje på så høy km.

Kontroller slangen for sprekker og rengjør pakningen. Trolig er det ingen feil at det svetter litt men blir det ikke borte kontroller tettningen, og skift eventuelt.

Når bilen bruker så mye olje at det ryker eller danner seg svarte prikker på bakluka så er det påtide å undersøke forbruket, enn så lenge er det ikke et tema.

Posted

Det er ingen grunn til å overhale en turbo med glidelager som bruker litt olje. Demonter slanger vask og drener. Normalt er Intercooler nesten full av olje på så høy km.

Kontroller slangen for sprekker og rengjør pakningen. Trolig er det ingen feil at det svetter litt men blir det ikke borte kontroller tettningen, og skift eventuelt.

Når bilen bruker så mye olje at det ryker eller danner seg svarte prikker på bakluka så er det påtide å undersøke forbruket, enn så lenge er det ikke et tema.

Godt tips

Posted

Har aldri rørt en slik bil, men ser ut som at der er fra utløpet på kompressorkuset? Altså fra turbo til intercooler?

Om det er det mistenker jeg heller veivhusventilasjon.

Posted

Har aldri rørt en slik bil, men ser ut som at der er fra utløpet på kompressorkuset? Altså fra turbo til intercooler?

Hvis det kommer olje ut av veivhusventilasjonen er det feil på oljeutskiller, den skal sørge for at luften som kommer fra veivhusventilasjonen er ren luft.

Posted

Da har jeg vært under bilen og sett litt. Jeg fant ut at den såkalte "eksosen" min var faktisk en slange til intercoolerern. Jeg løsnet slangen for å se om det var noe olje der inni men det var nesten helt tørt, bare litt olje fukt.

3a267a56b838b33c8a7386a7a7afda9d.jpg

Jeg så senere at det var veldig mye olje rundt bunnpannen.

1b72c7d3887f43e804fc1537a2c85d9b.jpg

Kan det være pakningen til bunnpannen som er dårlig?

Posted

Hvis det kommer olje ut av veivhusventilasjonen er det feil på oljeutskiller, den skal sørge for at luften som kommer fra veivhusventilasjonen er ren luft.

Var det jeg mente kan hende oljeutskilleren ikke har det helt bra.

Men om det ikke går noe særlig med olje, er det sikkert bare litt oljedamp som har kommet ut der over lengre tid.

Gjør rent og se om det kommer igjen. Om det gjør ville jeg ha sjekket oljefellen på veivhusventilasjonen.

Sent fra min WAS-LX1 via Tapatalk

Posted

Bilen bruker mye olje. Jeg har rengjort rundt slangene men ikke invendig. Er det vanskelig og bytte oljeutskilleren? Hvor bruker den å være plassert?

• 2 months later...
Posted

jeg fant årsaken til oljelekasjen. det var innsugsmanifold pakningen som var ødelagt. oljegriset rundt intercooerslangene var normalt etter så mange km.