niklasf91 Posted November 5, 2017 Posted November 5, 2017 Hei! Mitt første innlegg på denne siden da jeg har fått min første mercedes (e220cdi 2004) Jeg har søkt rundt på google uten hell Jeg måtte bytte en abs ring bak venstre side og etter det gikk abs og esp feilene mine bort med "brake service" dukket opp. Jeg sjekket feilkode og har fått 4823 (left rear speed sensor) the rotation direction is incorrect. Dette virker veldig rart da jeg har sjekket km/t verdiene på alle abs ringene, og alle viser samme hastighet Noen som har vært borti noe lignende? Quote
KennethJ Posted November 5, 2017 Posted November 5, 2017 Den sier jo ikke at hastigheten er feil men at den roterer feil vei. Quote
niklasf91 Posted November 5, 2017 Author Posted November 5, 2017 Den sier jo ikke at hastigheten er feil men at den roterer feil vei. Det er riktig ja, men ville ikke den da vist -45km/t på den ene abs ringen f.eks i stedenfor 45km/t? Quote
Simen Malerbakken Posted November 6, 2017 Posted November 6, 2017 Bump Vanskelig å vite hva som er feil, men høres jo ut til at ringen er montert feil. jeg kan ikke si noe om retning, for det tror jeg både skal være umulig og jeg tror ikke den skiller det. For å vite dette sikkert så må man nok vite noe mer. Det må kjøres en diagnosetest med et skikkelig verktøy. Quote
niklasf91 Posted November 7, 2017 Author Posted November 7, 2017 Bump Vanskelig å vite hva som er feil, men høres jo ut til at ringen er montert feil. jeg kan ikke si noe om retning, for det tror jeg både skal være umulig og jeg tror ikke den skiller det. For å vite dette sikkert så må man nok vite noe mer. Det må kjøres en diagnosetest med et skikkelig verktøy. Ja det er ikke mulig og sette Abs ringen på feil vei. Min første tanke var at kanskje Abs sensor er feilprodusert så jeg må snu pinnene på den, må nok få et verksted til og ta en ordentlig diagnose. Quote
FrodeS Posted November 7, 2017 Posted November 7, 2017 Hva slags system har du lest ut feilkoder med? Quote
niklasf91 Posted November 7, 2017 Author Posted November 7, 2017 Hva slags system har du lest ut feilkoder med? Lest ut med icarsoft i980 Quote
PicoAllan Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Hei Har du funnet ut noe mer? Hadde inne en e200 cdi for en tid siden, som hadde masse feil pga begge abs ringer bak var korrodert masse. Kun 1 gear (automat), servostyring virket ikke. Byttet ringer og sensorer bak, måtte borre ut sensorer pga di satt bom fast. Unasett ble alt ok etter, bortsett fra Service brake kom på i instrument. Og Feilkode c2134 En eller flere hastighetsføler har urimelige verdier- I SBC modul. Og 4824 Hastighetsføler høyre bak, rotasjonsrettningen er feil- I ESP modul. Sensorer og ringer var ettermarked deler. Målte signaler med picoscope, og så spenningsforskjell på høyre bak. Byttet over sensor fra venstre bak. Men akkurat det samme. Så har bestilt ny orginal absring. Så får vi se. Etter litt undersøkelse er det abs ringer som gjør at rotasjonsrettning kan bestemmes. Men er litt usikker om avstand virker inn å. Hastighets parametrer er lik på alle hjul. Quote
niklasf91 Posted November 19, 2017 Author Posted November 19, 2017 Hei Har du funnet ut noe mer? Hadde inne en e200 cdi for en tid siden, som hadde masse feil pga begge abs ringer bak var korrodert masse. Kun 1 gear (automat), servostyring virket ikke. Byttet ringer og sensorer bak, måtte borre ut sensorer pga di satt bom fast. Unasett ble alt ok etter, bortsett fra Service brake kom på i instrument. Og Feilkode c2134 En eller flere hastighetsføler har urimelige verdier- I SBC modul. Og 4824 Hastighetsføler høyre bak, rotasjonsrettningen er feil- I ESP modul. Sensorer og ringer var ettermarked deler. Målte signaler med picoscope, og så spenningsforskjell på høyre bak. Byttet over sensor fra venstre bak. Men akkurat det samme. Så har bestilt ny orginal absring. Så får vi se. Etter litt undersøkelse er det abs ringer som gjør at rotasjonsrettning kan bestemmes. Men er litt usikker om avstand virker inn å. Hastighets parametrer er lik på alle hjul. Jeg har ikke funnet ut noe mer:( det eneste jeg ser er at alle hjul har helt lik hastighet. Det er byttet ANS sensor på begge sider bak, og det er byttet Abs ring på begge sider bak også. Vet du at det er Abs ringen som er feil? Quote
PicoAllan Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Enten ring eller avstand sensor til ring. Brukte du orginale deler eller ettermarked? Samme her er at alle hjul viser lik hastighet, men at rotasjonsrettning er feil på høyre bak. Skal se til uken når ny orginal ring kommer. Quote
niklasf91 Posted November 19, 2017 Author Posted November 19, 2017 Enten ring eller avstand sensor til ring. Brukte du orginale deler eller ettermarked? Samme her er at alle hjul viser lik hastighet, men at rotasjonsrettning er feil på høyre bak. Skal se til uken når ny orginal ring kommer. Ene ringen på høyre side er kjøpt fra auto trio mens venstre side er kjøpt fra mekonomen. Venstre side som er problemet. Regner med at det er aftermarked vare. Da venter jeg på gode nyheter i løpe av uka Quote
niklasf91 Posted December 5, 2017 Author Posted December 5, 2017 Har du kommet fram til en løsning? Quote
PicoAllan Posted September 18, 2018 Posted September 18, 2018 Beklager sent svar, glemte av dette. Men uansett så ble alt ok men ny orginal Bosch sensor. Nok en gang ble det bare tull med "aftermarket crap" deler.. Quote
Kenneth Sivertsen Posted September 18, 2018 Posted September 18, 2018 Beklager sent svar, glemte av dette. Men uansett så ble alt ok men ny orginal Bosch sensor. Nok en gang ble det bare tull med "aftermarket crap" deler.. Har kjøpt både på ebay og mekonomen uten problemer. Quote
Recommended Posts