Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har en 124 med manuelt sete, også har jeg liggende et elektrisk sete med memory. Er det da mulig å få bygget om det elektriske til å bli manuelt? Eller er det noen som har noen forslag til hvordan jeg kan legge opp kabler til det elektriske setet? Er manuelt originalt..

Noen som eventuelt har gjort dette å har en guide på dette?

Prøvd å se hva forskjellen er, og det virker som at i selve seteryggene har man et drev ekstra på det manuelle setet.

Noen forslag? Takk på forhånd

Posted

Vil du ikke ha elektrisk sete siden du vil bygge om til mekanisk ?

Men samtidig så spør du om hvordan legge kabler til det elektriske! Har du ikke den originale kabelen og reguleringen som skal gå derfra og så videre med to kabler til sikringsboksen og en til jord (vist jeg husker rett, har gjort dette på min en gang )?

Eller er det jeg som misforstår deg  :shock: ?

Skal du ha elektrisk sete er jeg redd for at det letteste er å få tak i den originale kabelen:

Posted

Blei vel feil formulert dettane..

Har et elektrisk sete jeg gjerne skulle ha brukt, men om dette da blir vanskelig med tanke på at jeg ikke har det originalt.

Hvordan blir det med regulering av setet da bryteren sitter i døra?

Posted

Så det elektriske setet du har liggende er ikke et originalt 124 sete ?

I så fall vet ikke jeg hvordan. Vist det er originalt, du har kabler og reguleringsbryter så er det mye enklere.

Det som jeg hadde mest bryderi med var å få kabelen gjennom gummigjennomføringen fra dør til A-stolpe.

Posted

dårlig formulering fra min side.

Setet er originalt 124. Har bryter men ikke ledningsnett til setet, har de to kablene ut under seter, som jeg da vil tro er til varme i setene..

Hvordan er det da å montere det elektriske setet når jeg ikke har ledningsnettet ut til bryteren i døra?

Posted

Ettermontere elektrisk sete er en helt grei jobb. Litt styr, men ikke veldig vanskelig.

Du må ha ledningsnett til det elektriske setet. Det som er litt plunder, er å trekke alle kablene ut i døra.

Mitt sete var med memory, mens ledningsnettet var til sete uten. Jeg loddet om litt, så strømmen går rett i motorene, utenom alt av memory. Det fungerer fint, men da bare som et vanlig elektrisk.

Du kan flytte trekket over mellom setene hvis du vil.

Vær obs på at elektriske seter er høyere enn de manuelle, så hvis du liker å sitte lavt, er det ikke sikkert du har lyst til å bygge om.

Posted

Takk for svar!

Blir nok stående som det er da tror jeg, ettersom jeg ikke har ledningsnettet til setet..

hvor vanskelig det er å få taki vet jeg ikke, prøvd å kikke litt på eBay og lignende, men uten hell.

Det som var planen var vel egentlig å bytte til det elektriske setet ettersom jeg da har det vanlige Mercedes hullet i setet, og det elektriske setet jeg har da er mindre slitt.

Ingen som har erfaring med å bygge om setet? Altså flytte om delene i det manuelle setet over i det elektriske og fjerne alt elektrisk?

Posted

Det er ganske enkelt å flytte over trekket. Jeg laget faktisk en tråd om det som ligger under DIY.

Tråden er straks 11 år, og like aktuell i dag :-) . Dessverre er bildene borte, men se om du får noe ut av beskrivelsen:

http://www.mbentusiastklubb.no/smf/index.php?topic=10734.0

edit: Det er også et greit triks å flytte over trekket fra høyre sete til venstre. Du må lage hull til armlenet og justering av ryggstøtten.

Posted

Mitt råd: "prøv/vent og se om du ikke får tak på ledningsnettet" og sett inn den elektriske stolen, det ville jeg gjort.

Har forresten liggende et komplett stofftrekk til S124 på Finn, vist det skulle være av intresse.

Posted

Blir nok til at jeg venter, hadde vært morro med elektrisk ettersom jeg aldri har hatt det i en 124.

Har nok andre ting som trengs å gjøres først..

Har blant annet byttet hjulbuer bak, demper til bakluka, en god del rustsveising.

Nok å holde fingra i enda, finner stadig rust, håpa bare på noen råd for å få brukt setet jeg har liggende :)

Men nå som vi først er i gang, noen som har en anelse om hvor jeg kan få tak i nye fester til fangere? Både foran og bak?

Takk for all hjelp!

Posted

Jeg har bygget om, og hadde originalt kabelsett. El-seter, både med og uten memory, er verdt innsatsen:) har bygget om fra manuelt til el/memory både på 124 og 211.

Let på ebay. Og: ikke klipp i det. Da blir det vanskeligere. Det er etter min erfaring enklere å demontere nok deksler.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Trur nok at dersom det blir til at jeg bytter, så må jeg nok ha et originalt ledningsnett til setet, liker ikke å styre med å skjøte eller koble om ledninger, Hehe.. vil heller ha det originalt.