Dan-Henning Posted November 2, 2017 Posted November 2, 2017 Gjelder en W204 C180 CDI Blue Efficiency: Jeg var på langtur her en dag, da bilen begynte å riste og fuske litt. Etter en liten stund mistet jeg motorkraft og fikk opp feilkode. Leste av feilkoden med en Biltema feilkodeleser og fikk opp følgende: P0101 MAF Circuit Range/Performance Siden feilmeldingen handlet om luftmengdemåleren så byttet jeg denne med en ny en og slettet feilmeldingen. Selv om feilmeldingen var borte så var bilen i en slags nødmodus. Så jeg satte bilen inn hos en Mercedes-forhandler. De sa at de måtte kode luftmengdemåleren og at feilkoden da forsvant. Feilkoden er borte nå og bilen fungerer bra. De sa at den gamle MAF'en mest sannsynligvis aldri hadde vært gåen. De sa også at de hadde sett at jeg hadde chiptuning-boks på fuelrail og at det var veldig skadelig for motoren. Nå visste jeg for så vidt fra før at det ikke er helt bra. Men jeg har aldri hatt noe fusking på bilen så lenge chip'en har vært der, verken på girkasse eller motor. Er det sannsynlig at luftmengdemåleren var ok, og at det hele bare dreide seg om chip'en? Quote
Dan-Henning Posted November 2, 2017 Author Posted November 2, 2017 Jeg var nettopp ute en tur for å teste igjen. Før turen koblet jeg tilbake den gamle MAF'en. Chip'en er fysisk frakoblet. Med en gang virket bilen tilsynelatende bra og gjorde det de neste 7-8 kilometrene. Men etter en 10-11 km så kom feilen tilbake. Bilen gikk i nødmodus og nektet å øke turtallet ved pådrag. Før den rakk å sette feilkode, så stoppet jeg og byttet tilbake til ny MAF. Startet bilen og alt var ok hele veien hjem og vel så det. Så dette dreide seg rett og slett om en feil på MAF og løsningen var å bytte MAF slik som jeg gjorde. Men jeg sitter igjen med et spørsmål: Stemmer det at Mercedes-forhandleren måtte programmere den nye MAF'en mot bilen, eller slettet de rett og slett bare feilkode med Star diagnose-apparat. Har nemlig hørt at man ikke kan slette enkelte feilkoder på Mercedes fullstendig med Biltema sine feilkodelesere. I følge forhandleren må MAF på de fleste biler etter 2008 programmeres mot bilen når de byttes. Er dette sant? Quote
Simen Malerbakken Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Ja, det er sant og ja det var trolig ikke feil på MAF, siden den gamle nå ikke lenger var kodet til bilen. Så fikk du samme feil i motsatt funksjon for bilen var nå kodet til den nye. Når du satte på den gamle igjen ETTER at bilen var kodet til den nye så rotet du det til, den kjørte en stund før den sa, nei signalene her er feil, da må vi gå i nød. Det er nå lagret masse feilkoder i bilen, som du ikke ser og som ikke utløste motorlampe, men jeg kan finne det med Star. Slike type tester medfører masse trøbbel, for nå stemmer ikke dataene lenger med den "nye" Når bilen nå kjører vil den ha missforhold mellom ny del og programert del. Quote
Dan-Henning Posted November 3, 2017 Author Posted November 3, 2017 Hva mener du med masse feil? Jeg er ikke helt ukjent med Star, da jeg kjenner noen som har en slik. Har brukt det apparatet til feilsøking før. Skulle ikke bilen oppføre seg rart hvis det nå hadde seg slik at alt bare ble rot? Quote
Dan-Henning Posted November 3, 2017 Author Posted November 3, 2017 Jeg sjekket nettopp i WIS om prosedyrene for utskiftning av MAF. Står ingenting om noen programmering der. Kun at man skal slette feilkodene med Star Diagnosis. Med andre ord ingen programmering, bare at man må ha Star for å få slettet feilkodene fullstendig. Og gamle MAF'en var defekt. Quote
Simen Malerbakken Posted November 3, 2017 Posted November 3, 2017 Jeg sjekket nettopp i WIS om prosedyrene for utskiftning av MAF. Står ingenting om noen programmering der. Kun at man skal slette feilkodene med Star Diagnosis. Med andre ord ingen programmering, bare at man må ha Star for å få slettet feilkodene fullstendig. Og gamle MAF'en var defekt. Det eneste du gjør er å tilbakestille adapsjon, den platina tråden blir slitt og tynnere og tynnere til den ryker, for å få avbrenningen og avlesningen korrekt er det lagtopp til en adapsjon av tråden. Det vil enkelt si at den brenner med lavere og lavere spenning ettersom tråden blir tynnere. Dette bør tilbakestilles når LMM skiftes. Dersom den er tilbakestilt og man monterer en tynn tråd vil det bli for varmt, dersom man tilbakestiller og monterer en tynn tråd vil også måleresultatet bli feil. adapsjonen går jevnt nedover og dermed vil midlertidig bruk av en annen del medføre feil i forhold til adapsjonen og levetid. Dette kan man se på live data når en ber om faktiske verdier. En kan også se dette på utviklermodus der en ser hvor stort avviket er. Quote
Dan-Henning Posted November 3, 2017 Author Posted November 3, 2017 Ja det høres logisk ut. Men da skulle vel det å bytte MAF ikke være noe problem over en kort kjøretur ettersom denne brennes ned over tid. Det må jo ha vært noe gale med den gamle MAF'en siden den fungerte bare en liten stund før den svikta og i og med at alt er ok nå som jeg satt i ny MAF. Hvis det eneste man gjør er å nullstille Maf’en så innebærer det jo ingen bestemt koding. Quote
Simen Malerbakken Posted November 4, 2017 Posted November 4, 2017 Ja det høres logisk ut. Men da skulle vel det å bytte MAF ikke være noe problem over en kort kjøretur ettersom denne brennes ned over tid. Det må jo ha vært noe gale med den gamle MAF'en siden den fungerte bare en liten stund før den svikta og i og med at alt er ok nå som jeg satt i ny MAF. Hvis det eneste man gjør er å nullstille Maf’en så innebærer det jo ingen bestemt koding. For så vidt sant det, joda det er nok et poeng. Vi får tro du har funnet feilen. Quote
Recommended Posts