Jump to content

[LØST] Mercedes S212-feil på airbag og multifunksjonsratt etter tannstangskifte

Recommended Posts

Posted

Hei.

Har nettopp skiftet tannstang på min mercedes e200 cdi 2012. Jeg klarte selvfølgelig og dra styrestammen fra hverandre nede ved pedalene. Jeg presterte i tillegg å snurre litt på ratte mens rattstammen var delt. Nå har multifunksjonsrattet sluttet å funke og airbaglampe kommet på med melding "Vänster fram Störning Uppsök verkstad". Har vært på verksted å prøvd å slette feilkoder men de går ikke bort.

Feilkoder: "9B02, Tændkreds til førerairbag, trin 1. -> Modstand for høj". "9B06, Tændkreds til førerairbag, trin 2 -> Modstand for høj".

Noen som vet hva jeg har ødelagt? Noen som vet hvilke sikringer jeg må sjekke(det står ikke i instruksjonsboka mi)?

FEILEN VAR SLEPERING MELLOM RATT OG RATTSTAMME. HADDE DREID PÅ RATT MED RATTSTAMME FRAKOBLET.

Posted

Om man snurrer på rattet og ikke snurrer det nøyaktig like langt tilbake igjen når det er frakoblet slik vil overføringen (sleperingen) mellom selve rattet og rattstammen oftest bli ødelagt.

Posted

Om man snurrer på rattet og ikke snurrer det nøyaktig like langt tilbake igjen når det er frakoblet slik vil overføringen (sleperingen) mellom selve rattet og rattstammen oftest bli ødelagt.

Slepering på en 2012-modell? Høres snodig ut.

Posted

Det er uansett en overføring mellom ratt og rattaksel, normalt er dette en "kabel" som rulles frem og tilbake når man vrir på rattet. Slepering av den gamle typen finnes normalt ikke på biler med airbag, men overføringen blir ofte kalt slepering likevel..

Posted

Det er uansett en overføring mellom ratt og rattaksel, normalt er dette en "kabel" som rulles frem og tilbake når man vrir på rattet. Slepering av den gamle typen finnes normalt ikke på biler med airbag, men overføringen blir ofte kalt slepering likevel..

Okei, takk. Hvor kan jeg finne en slik "slepering" på internett? Langt til nærmeste forhandler :)

Posted

Hvis du ikke tok av rattet og "kabeltrommelen" først har du nok ødelagt den ja. Mener å huske at disse er ganske dyre så å søke opp en brukt er nok lurt.

Jeg trodde 212 var noe skikkelig holdbare saker, men ser flere har byttet tannstang på disse.

Sent fra min D5803 via Tapatalk