mbww210 Posted October 31, 2017 Posted October 31, 2017 Hei Folkens! Kjøpte meg en w210 diesel automat. I god stand. Lite rust. Bilen er en Avantgarde, men har vist den til en "Mercedes ekspert" og han sier at bilen er for lav til å være en Avantgarde. Den subber også på fartdumper hele tida. Hvordan hever jeg denne bilen? Tror dere forrige eier har byttet ut originale fjærer med kortere fjær? Er det bare å kjøpe nye originale fjær? Tusen takk! Quote
tommern57 Posted October 31, 2017 Posted October 31, 2017 Punkt 1: Sjekk øvre fjærskåler framme. Disse kan ruste i innfestning og gi seg. Dette må være i orden før du går videre. Punkt 2: Over fjærer foran og bak på en 210 er det gummiskåler som leveres i fire fem forskjellige tykkelser. Hvilke som skal være på din bil, er avhengig av motor, utstyr, osv Dette kan en som har epc finne for deg ifra chassisnummer. Punkt 3: Sjekk fjærer. Ofte kan det være brudd i disse. Oftest framme. Eller de kan være kutta av en hobbysenker Quote
mbww210 Posted October 31, 2017 Author Posted October 31, 2017 Takker for detaljert svar! Punkt 1: Ser bra ut. Ok. Punkt 2: Fjerner hjula og ser under om jeg ser noen gummiskåler? Måler med linjal på tykkelsen ? Punkt 3: Hvordan ser jeg om fjærer er kutta? Quote
tommern57 Posted October 31, 2017 Posted October 31, 2017 Det er vanskelig og måle tykkelsen oppi der. På den lille kraven av gummi som går utapå fjæra, er det noen små "nupper/tapper" Er det en tupp, er det en enerpute. Er det fem, så er det en femmerpute, osv Det er mulig å se det oppi der med en lommelykt. Dersom fjærer er kutta, så ser du som regel merkene etter vinkelsliper. Det kan også være senkefjærer. Sjekk om det er noe farge på de. Rød, lilla, osv. Mb sine er vel alltid sorte. Fant et bilde her av puter bak Dette er en treerpute Quote
mbww210 Posted November 1, 2017 Author Posted November 1, 2017 Tusen takk "tommern57" ! Skal idag prøve å finne ut av disse nuppene/tuppene. Eller om fjærene er kappet av /senkefjærer. Bilen er så lav at jeg tenker å kjøpe en lavprofil jekk fra Biltema. Er det sant at man kan kjøpe en "bolt"/tykk skrue og dytte inn horisontalt på disse jekkhullene for å jekke opp slike lave biler? Finnes det en god måte å jekke opp en slik bil? Quote
tommern57 Posted November 1, 2017 Posted November 1, 2017 Innafor jekkpunktet er den en rund gummigreie på kanalen. Den kan du jekke i Quote
Recommended Posts