Espen Wettre Posted October 30, 2017 Posted October 30, 2017 Den lyser. Dette skjedde etter at jeg har byttet div bremsedeler forran. Ikke vært borti ABS-sensorer. ABS fungerer normalt. Jeg har forsøkt diagnosekontakten, ledning mellom 1 og 5, men da stopper motoren, og det kommer ingen blink på ASD-lampa. Noen som har vært borti dette? 1991 230TE E Quote
ProblemDanneren Posted October 30, 2017 Posted October 30, 2017 De vanligste feilene pleier å være bremselysbryter, ovp relé, ABS sensorer. Siden det har begynt å lyse etter at du har byttet div bremsedeler som jeg ikke vet hva er vil det jo være naturlig å starte der. ASD er mer følsomt for støv/skit enn ABS. Har du hatt av krans så kan det være nokk til at du får feil. Men hvilke deler har du byttet? Quote
Espen Wettre Posted October 30, 2017 Author Posted October 30, 2017 Byttet rør, slanger, skiver, klosser, slitasjevaslere og kalippere. Alt forran. OVP byttet jeg for 5-6 år siden. Henter bremselysbryter i morgen. Quote
Espen Wettre Posted October 31, 2017 Author Posted October 31, 2017 Ja, det er det som er rart, at når jeg prøver å sette ledning mellom 1 og 5, så stopper motoren. Quote
FrodeS Posted October 31, 2017 Posted October 31, 2017 Ja, det er det som er rart, at når jeg prøver å sette ledning mellom 1 og 5, så stopper motoren. Prøv å dra ut hjernen til KE, gjør det samme, og se om den stopper da også. Quote
Espen Wettre Posted November 29, 2017 Author Posted November 29, 2017 Byttet OVP og bremselysbryter. Ingen endring. Bilen starter og går fint uten KE-hjernen, men stopper når jeg kortslutter 1 og 5 på diagnosekontakten. Grrr... 😶 Quote
ProblemDanneren Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Kan det være skit/rust som ligger i kransen som ABS sensorer leser på hjulnav. ADS er mer følsomt en abs. Man skulle tro ar uorginale deler skulle gå fint å bruke, men rart det lyser etter bytte. Quote
Espen Wettre Posted November 30, 2017 Author Posted November 30, 2017 Det er absolutt en mulighet! Dette dukket jo opp etter demontering/montering. Taggene på leseringen på navet er rustne også. Burde få tak i noen litt freshere nav. Ellers, jeg har jo feilsøkt på feil diagnosekontakt. Den runde ved siden av tenningsmodulen Det var jo feil. Nå har jeg fått blink på lampa via den firkantede 16pins diagnosekontakten. Vet ikke hvor mange, men dette skal jeg sjekke i morgen. Quote
ProblemDanneren Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Fint du fant ut med diagnosen Legger ved en kopi fra nettet over hva de forskjellige blinkene betyr. " 1 Blink = Ingen feil 2 Blink = Styringsenhet ASD 3 Blink = Bremselysbryter (ved pedal) 4 Blink = ABS/ASD sensor venstre side forran 5 Blink = ABS/ASD sensor høyre side forran 6 Blink = ABS/ASD sensor bak (sitter på klokka) 7 Blink = Flere ABS/ASD sensorer 8 Blink = Magnetventil eller bremselysbryter - For å slette feilkoder må du starte bilen, forså å kortslutte kretsen... Når du kortslutter, bruker du samme hullene (Nr. 1 og 5) og kortslutter kretsen i 4-6 sekunder(dette er ganske nøye på sekundet)" Quote
Espen Wettre Posted November 30, 2017 Author Posted November 30, 2017 Jepp, denne har jeg funnet. ☺️ E Quote
Dagis Posted November 30, 2017 Posted November 30, 2017 Det har hendt meg at jeg må ta 7-8 forsøk før slettingen går gjennom, så hjelper på med litt tålmodighet også iblandt. Quote
Espen Wettre Posted November 30, 2017 Author Posted November 30, 2017 Tålmodighet er skjelden dumt å ha, uansett Quote
FrodeS Posted December 1, 2017 Posted December 1, 2017 Det har hendt meg at jeg må ta 7-8 forsøk før slettingen går gjennom, så hjelper på med litt tålmodighet også iblandt. Det har skjedd meg også. Vanligvis drar jeg en kabel fra 5 inn i bilen og jorder den mot girstanga eller noe sånt. Da kan jeg følge med på blinkene samtidig. Quote
Dagis Posted December 1, 2017 Posted December 1, 2017 Det har hendt meg at jeg må ta 7-8 forsøk før slettingen går gjennom, så hjelper på med litt tålmodighet også iblandt. Det har skjedd meg også. Vanligvis drar jeg en kabel fra 5 inn i bilen og jorder den mot girstanga eller noe sånt. Da kan jeg følge med på blinkene samtidig. Jeg har adoptert din metode,fra et eldre innlegg om samme tema. Quote
Espen Wettre Posted December 2, 2017 Author Posted December 2, 2017 Avlesing av feilkode. Måtte ha motor i gang. Systemet er tydelig og responsivt synes jeg. 5 blink. Altså sensor høyre forran. Sletting av koder. Ikke mer enn 10 sek hvertfall, og lampa sluttet å lyse, og ASD fungerer som det skal. Gode vibber på lørdag. Quote
Recommended Posts