Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått det for meg att jeg skal montere blokkvarmer og kupevifte, type defa i bilen min.

Problemet er att den frostpluggen som er gjenget, som sitter bakerst på nr.6 sylinderen, og som skal skrus ut, sitter bom fast! Det er en slags feste på frostpluggen som passer til en 22mm pipe, men den holdt kun til første forsøket....

DSC00551.jpg

DSC00550.jpg

Er det noen som har fått ut denne pluggen uten å slå den ut/ demontere exosanlegget eller sveist på en pipe?

M.

Posted

Hemligheten ved å ta disse er å ta å slipe ned pipa slik at pipa får tak i hele skruen. Med din bils km og alder så garaterer jeg ingenting, men slik er det blitt gjort på de jeg har vært borti, og det har gått knirkefritt. Litt forarbeid med masse 5-56 og et par kakk med hammeren.

Posted

Hemligheten ved å ta disse er å ta å slipe ned pipa slik at pipa får tak i hele skruen. Med din bils km og alder så garaterer jeg ingenting, men slik er det blitt gjort på de jeg har vært borti, og det har gått knirkefritt. Litt forarbeid med masse 5-56 og et par kakk med hammeren.

Slipe ned pipa ?? som i å åpne den mer ??? så det blir 23 ytterst, og 22 innerst ???

Posted

Nesten... huff så vanskelig og forklare da. Man må sette pipa i en skrustikke. Sett den slik at den står vertikalt og med sekskanten opp. Og så sliper du av 2-3mm på toppen av pipa. Mulig man må gjøre som Sven sier også, for å få maks grep. Løp ut i verktøykassa og finn frem en pipe så skjønner dere hvorfor.

Posted

Når jeg skulle løsne bolten fremme på veiva så hjalp det også med litt varme, og et par kraftige kakk med hammeren rett på bolten for å løsne evt rust/loctite.

Å slipe ned ytterkan/ende på pipa er et godt tips.!

Til slutt så kan vi finne frem sveiseapparatet Morten, hvis alt går skeis, bare ring.!!

Posted

Skjønner ik helt den med å slipe kanten av pipa, men det må vel være for å få lavere "tyngdepunkt" for å hindre att den sklir?

Angående å banke; så er det så trangt å jævlig der oppe, att en kommer ikke til med hammer. Denne pluggen står jo der eksosen bøyer seg ned fra manifolden!

M.

Posted

Skjønner ik helt den med å slipe kanten av pipa, men det må vel være for å få lavere "tyngdepunkt" for å hindre att den sklir?

Angående å banke; så er det så trangt å jævlig der oppe, att en kommer ikke til med hammer. Denne pluggen står jo der eksosen bøyer seg ned fra manifolden!

M.

Du sliper av litt rundt ytterkanten, som gjør att du får hele pipa lenger innpå, eller helt inn da den ikke butter i ytterkant lenger...

Posted

Fordi den skrua er så jævlig lav. Sliper du av litt av tuppen på pipa vil pipa få mere å gripe i på skrua

Posted

Hvis du ser på en pipe invendig så er den "skrå" skjært på alle tennene ute på enden av pipa invendig, dette for at den skal kunne "tres" innpå bolter og muttere veldig lett.

Denne skrå kanten invendig på pipa er vel 2-3mm, det fører til at når en bolt har lav høyde på "sekskanten" så vil ikke mye av pipa ha grep.

Derfor er det en fordel å slipe av 2-3 mm av enden på pipa for å få bedre grep.

Alt 2 er å sveise pipa fast i bolden, da kommer den, det er da bare lengden på armen som avgjør hvor mye du må slite.... 8)

Webasto er good shit, men det som jeg ser på som en positiv ting med Defa Warm up, er alltid fullt oppladet batteri, varm motor og varm kupe.... :P

Posted

Hvis du ser på en pipe invendig så er den "skrå" skjært på alle tennene ute på enden av pipa invendig, dette for at den skal kunne "tres" innpå bolter og muttere veldig lett.

Denne skrå kanten invendig på pipa er vel 2-3mm, det fører til at når en bolt har lav høyde på "sekskanten" så vil ikke mye av pipa ha grep.

Derfor er det en fordel å slipe av 2-3 mm av enden på pipa for å få bedre grep.

Alt 2 er å sveise pipa fast i bolden, da kommer den, det er da bare lengden på armen som avgjør hvor mye du må slite.... 8)

Webasto er good shit, men det som jeg ser på som en positiv ting med Defa Warm up, er alltid fullt oppladet batteri, varm motor og varm kupe.... :P

Og om du ikke får den av med fastsveiset pipe, så husk å nevn det som ekstrautstyr ved evnt. salg da  :-)

Posted

Vurdert ett av de andre hullene Morten?

På min M103 så har jeg satt i blokkvarmer som skulle bankes inn. Hadde valget mellom det eller den typen man skrur, fant ut at det var bedre plass på det hullet man skal banke inn varmeren. ;)

• 4 weeks later...
Guest Bård
Posted

Hei

Har en 300 tdt 91 . jeg fant ut det var så trangt og pluggen satt så hart fast at det ville lønne seg å sette dette bort på ett mb verksted . avtalte fast pris og da jeg skulle hante bilen var de ikke ferdig det endte opp med at de måtte bruke slipe maskin for å få ut pluggen og jeg fikk leiebil i 2 dager , (dette forde de gride å rote vekk nøkkelen da jeg skulle hente bilen , noe som gjorde at jeg fikk det hele gratis) (Takk bos i lillestrøm)

Hilsen Bård

• 3 years later...
Posted

Da har jeg også havna i uløkka. Slipte ned en 22mm pipe og skrudde fra styredemper og paralell stag for å få bedre plass. Frostpluggen ble sauset inn med rust flash og banket litt med hammer. Endte med rund frostplugg :(.

Så da er oppfølgings spørsmålet hvordan får man ut de frostpluggene er banket på plass?

Posted

pluggen som jeg har dratt rundt sitter rett under grenrøret så jeg tror det blir litt for trangt å komme til med et sveise apparat. i såfall må jeg demontere alt over og under motoren.

da er det bedre å skaffe seg et element som kan bankes på plass et annet sted på motoren. hvis jeg får ut den pluggen da :(

Posted

Kjøpte element til 230 TE `91 men måtte gi opp, kjøpte til nåværende 220 cdi`03

og prøvde 2 ganger. Løsning: Mercedesverksted i Torsby som satte inn elementet

for drøyt 2100,- kr. Monterte ledning selv ettersom jeg ville forsikre meg om at

den havnet der jeg vil ha den. Passet på å ikke ødelegge pluggen.

Posted

Jeg måtte bruke lang meisel og hammer for å banke den rundt slik at den kom igang et par centimeter, da lot den seg enkelt skru ut. Først prøvde jeg å bare skru, det gikk selvfølgelig "som vanlig" slik at den ble rund akkurat som bildet her. Hammer og meisel er altså løsningen - selve pluggen skal man jo kassere uansett.

Webasto er IMHO dyrt, lite driftssikkert og strømslukende. Fordelen er jo helt klart at det tar kortere tid og man ikke er avhengig av strømtilkobling, men min erfaring er at slike ikke går mange år før et eller annet ryker i motsetning til en elektrisk blokkvarmer som bare funker og funker og funker. Fadern har en sånn i sin bil, den virker (som vanlig) ikke og risikoen er overhengende for at den skiftes ut med en Defa-pakke.

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...