2801 Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Har en 96 E 200 og lurer veldig på hjul dim. Det satt 17" på bilen når jeg kjøpte den, men jeg syntes det gikk og sporet elt for mye. Kjører nå med 16" og er veldig fornøyd mrd komforen. Probl er at det ser jo litt tamt ut da Ser en del 210 her på forumet med store hjul, og det ser jo utrolig bra ut, men jeg er redd jeg blir skuffet med komf hvis jeg går til inkj av større hj . Er det noen der ute som har noe erfaring med store hjul som virkelig er GODE å kjøre med. (er redd jeg er litt vell kresen)
Roger H. Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Jeg er litt ny når det gjelder felger,men på min 210 hadde jeg 17" og bilen var grusom å kjøre, helt til jeg skiftet foringer på bakaxlingen. Det ble rett og slett en ny bil å kjøre, selv med 17".. 17" blir skodd opp med ny gummi til våren... 16" som jeg har vinterhjulene på fungerer veldig fint og ingen sporing. Jeg klaga litt på 17" dekka og selgeren mente at jeg burde gå ned på bredde ved neste skift..
Jørn Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 At det går litt ut over kjørekomforten med større felger er ikke til å stikke under en stol her.Men det skjer fordi dekk med lavere profil "kjenner" underlaget bedre. Man merker hull og ujevnheter bedre. Men med riktige dekk og riktig ET(innpress) så skal bilen være stødig og retnings-stabil å kjøre. Min anbefaling er at man holder seg innefor lovlig sporviddeforandring.Man kan forandre ET(innpress) med max 15mm totalt. Dvs. 7,5mm pr side. Dette har MYE å si på kjøreegenskaper og stabilitet. En annen ting er dekk. Min erfaring er at dekk med "runde" skuldre er mere retnings-stabile enn dekk med "rette" skuldre. Det er heller ikke bra å ha for breie dekk på felgene. Ikke bredere dekk enn felgene er en bra regel. Min bil er orginal med 18".Helt 100% å kjøre med. Har 19" på sommerhjula,med riktig oppsett og det er fortsatt 100% å kjøre. Sporer litt ved veldig dårlig vei eller dype hjulspor i asfalten, men det gjør det med orginal dimensjonene også! Kona mi kjører denne bilen hver dag, å hu har ikke klagd ennå. Har hatt W124 med 17" og 18". Dette var også helt 100% å kjøre,så lenge jeg holdt meg innefor de kriteriene som tidligere nevnt. Men for at kjøreopplevelsen med "litt" støre hjul skal bli bra,så må bilen være i god teknisk stand. Alt av foringer,kuler og ledd må være bra,ellers merkes dette med slike dekk/felger. Også viktig at man tar en 4 hjulskontroll,for gale hjulvinkler har også mye å si på stabiliteten. Så har man en bil som er i god teknisk stand, og kjøper felger med riktig ET og dekk av god kvalitet med "runde" skuldre,som IKKE er bredere enn felgene,så bør ikke slike dimensjoner som 17,18 eller 19" være noe problem å kjøre med! Sikkert noen som ikke er enig med meg nå,men jeg snakker kun om egne erfaringer her. Å jeg har hatt "mange" forskjellige dekk og felger siste årene. (Kona har gitt opp for lenge siden :lol:)!! Uansett,så lykke til med valg av dekk og felger!
CHARLIE Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Veldig bra innlegg Jørn!! =D> =D> Altfor mange skal bare ha breiest mulig dekk-dimensjon, men tar ikke hensyn til bredden på felgen.
2801 Posted February 4, 2007 Author Posted February 4, 2007 Jeg får svinge nedom deg da Jørn, og prøve bilen din. He,He
Jørn Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Bare å komme det! Hvem er du da? 2801 sier meg ingenting om deg!
2801 Posted February 4, 2007 Author Posted February 4, 2007 Bor i Høland, hvis jeg ikke husker feil så gjør vel du også det ?
Jørn Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Bor i Høland, hvis jeg ikke husker feil så gjør vel du også det ? Å det er deg med alle motorsykklene og en E200. Hvis du vil prøve med 19" så må du vente til våren .Men tar du til "takke" med 18" med 235,så kan du komme når du vil. Skal ut å bytte frontlykter på bilen til junior nå! Må passe på når det er plussgrader.
Thomas Madsen Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Bor i Høland, hvis jeg ikke husker feil så gjør vel du også det ? Å det er deg med alle motorsykklene og en E200. Hvis du vil prøve med 19" så må du vente til våren .Men tar du til "takke" med 18" med 235,så kan du komme når du vil. Skal ut å bytte frontlykter på bilen til junior nå! Må passe på når det er plussgrader. Klarer ikke ungdommen i huset ditt noe ????? Hva er "junior" btw ??? alder ?? Burde vel gå opp for meg att jeg ikke er "ungdom" lenger, og att 40åra er mye nærmere enn jeg ønsker å tro dem er...
Jørn Posted February 4, 2007 Posted February 4, 2007 Bor i Høland, hvis jeg ikke husker feil så gjør vel du også det ? Å det er deg med alle motorsykklene og en E200. Hvis du vil prøve med 19" så må du vente til våren .Men tar du til "takke" med 18" med 235,så kan du komme når du vil. Skal ut å bytte frontlykter på bilen til junior nå! Må passe på når det er plussgrader. Klarer ikke ungdommen i huset ditt noe ????? Hva er "junior" btw ??? alder ?? Burde vel gå opp for meg att jeg ikke er "ungdom" lenger, og att 40åra er mye nærmere enn jeg ønsker å tro dem er... He,he! "Junior" blir 20år i Juni. "Jentungen" blir 18 i Juni Å jeg har snart bare ett år igjen til 40 Han er ikke like bilinteresert som meg,så det er jeg som ordner med bilen hans! Han har en 91 mod 190E 2,0 Sportline!Har idag montert "klarglass" hovedlykter og blinklys ! Må snart begynne å se etter en 190E til "Jentungen" å. Har øvelseskjørt lenge nå,så hun skal begynne på lappen nå. Det er når man ser hvor "store" ungene er blitt, man skjønner at man begynner å bli voksen. I hvertfall når det gjelder alder. I hue blir jeg vel aldri voksen :lol: !(Sier ihvertfall kona mi)
Thomas Madsen Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 He,he! "Junior" blir 20år i Juni. "Jentungen" blir 18 i Juni Å jeg har snart bare ett år igjen til 40 Han er ikke like bilinteresert som meg,så det er jeg som ordner med bilen hans! Han har en 91 mod 190E 2,0 Sportline!Har idag montert "klarglass" hovedlykter og blinklys ! Må snart begynne å se etter en 190E til "Jentungen" å. Har øvelseskjørt lenge nå,så hun skal begynne på lappen nå. Det er når man ser hvor "store" ungene er blitt, man skjønner at man begynner å bli voksen. I hvertfall når det gjelder alder. I hue blir jeg vel aldri voksen :lol: !(Sier ihvertfall kona mi) Kanskje like greit, så har du noe å kose deg med Selv ønsket jeg meg skrallesett til 18årsdagen Fikk det samt vinkelsliper, fattern mente det var nødvendig for å "shine" 244'n ... Kan ikke si jeg helt så humoren i den, der jeg sto dritstolt over min første bil, som var kjøpt inn tilogmed før jeg hadde lappen... Men i etterkant så burde jeg vel ha fått med 5kg boks med plastsparkel også... Ifølge biltilsynet (som det het dengang) så var det heller ikke allverden å se på den fra undersiden heller, brekket dro 50% på venstre, ikke noe på høyre, bremsene lakk, olja lakk osv...
Guest 2271 Posted February 27, 2007 Posted February 27, 2007 Har du funnet ut noe mer om hvilken størrelse du ønsker på felgene til E200`n?
Frode Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Er helt enig med det som blir sagt her, og må bare tilføye at lavere profil ikke skal øke sporingen så lenge understellet er oppsatt riktig. Har nå kjørt med 18" sommer og 17" vinter på min S124 og det er helt glimrende, hjulinstillingene er ørlite (10min) spissing foran og 0 bak, dette gjør at bilen går som et tog og ikke vingler.... 210 kan ha større dim enn dette, men det kommer an på hvor langt en vil gå og hvor "aktivt" en kjører.... feks ble det ikke levert større en 17" originale AMG felger til 124, dette pga at de ville beholde litt av komforten og fordi 18" og større gjør at det blir lite gummi igjen til de som vil kjøre litt aktivt. Så 18" eller større er kun for show/look, beste felgstørrelse til 124 er 17" hvis en kun tenker "handling" Da vil jeg anta at 18" er det samme for 210.... så sjekk understellet ditt før du går å kjøper nye felger, og ikke godta kommentaren at "foringene ser greie ut" for det gjøre de alltid på en MB....
CHARLIE Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 ...feks ble det ikke levert større en 17" originale AMG felger til 124, dette pga at de ville beholde litt av komforten og fordi 18" og større gjør at det blir lite gummi igjen til de som vil kjøre litt aktivt. Det kan vel ikke kanskje ha noe med at Mercedes sluttet å lage 124-biler i 1996?? Var vel kanskje ikke mange som kjørte 18" da, hvis det i det hele tatt fantes???
Alexander Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Jeg kjørte nærmere 40 000 km med 235/35-19 på AMGen min og det fungerte meget bra!
Ronnie Westpold Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Veldig bra innlegg Jørn!! =D> =D> Altfor mange skal bare ha breiest mulig dekk-dimensjon, men tar ikke hensyn til bredden på felgen. Enig med Charlie. Veldig bra innlegg Jørn. Tror aldrig det går ann å bli voksen når det gjelder bil
Jørn Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Veldig bra innlegg Jørn!! =D> =D> Altfor mange skal bare ha breiest mulig dekk-dimensjon, men tar ikke hensyn til bredden på felgen. Enig med Charlie. Veldig bra innlegg Jørn. Tror aldrig det går ann å bli voksen når det gjelder bil He he!! Godt å vite at jeg ikke er alene!! Sier alltid til kona (når hun rister oppgitt på hodet) , at det sikkert er mange som meg, og at det sikkert er mange som er værre enda!! Kjenner ett stykker som kanskje passer under kategori "voksen"!! Er glad jeg ikke er slik jeg!! Fy f... så kjedelig!! Nei ,da er det bedre å ha det litt moro med bil. 8)
Ronnie Westpold Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Er et par gode eksempler på de som aldri blir voksene i denne klubben vet jeg :lol:.
CHARLIE Posted March 2, 2007 Posted March 2, 2007 Er et par gode eksempler på de som aldri blir voksene i denne klubben vet jeg :lol:. Hvem da??
Jørn Posted March 3, 2007 Posted March 3, 2007 Er et par gode eksempler på de som aldri blir voksene i denne klubben vet jeg :lol:. Hvem da?? Medlemslista i klubben er ett bra eksempel!!
Thor-Egil Andersen Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Jeg har kjørt nærmere 60 med mine uten problemer.... merker ikke sååå mye forskjell fra 17" synes jeg....
Alexander Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Jeg har kjørt nærmere 60 med mine uten problemer.... merker ikke sååå mye forskjell fra 17" synes jeg.... Det noterte jeg meg når jeg gikk fra 17" til 19" også. Noe av greia var nok at jeg hadde Avon ZZ1 på 17"erene og Falken FK451 (eller hva de het) på 19". Innbiller meg at Falken dekka var mykere.
Frode Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Det noterte jeg meg når jeg gikk fra 17" til 19" også. Noe av greia var nok at jeg hadde Avon ZZ1 på 17"erene og Falken FK451 (eller hva de het) på 19". Innbiller meg at Falken dekka var mykere. Det har jo litt å si med kjørestil også da, og hvor en pleier å fartes...jeg kjørte knappe 1500km med det ene settet i 18" jeg hadde og 4 firkanta hjul var resultatet.... Men nå er jo 124 og 210 to totalt forskjellige biler også da.... Charlie: AMG lager fortsatt ikke originale 18 eller 19 TUV godkjente felger for "ettermarkedet" til 124 så når når bilene ble laget er vel uintressangt.... Untatt er vel E500....
Stjerneglis Posted March 6, 2007 Posted March 6, 2007 Det har jo litt å si med kjørestil også da, og hvor en pleier å fartes...jeg kjørte knappe 1500km med det ene settet i 18" jeg hadde og 4 firkanta hjul var resultatet.... Jeg håper du ikke snakker om de 18" hjula du hadde på landstreffet i fjor...
Frode Posted March 7, 2007 Posted March 7, 2007 He ,he nei, de er like fine ennå, tok en annen rute i fjor enn i forfjor, det gjorde underverker......veien før og etter Dalen har halvmeter store telehiv og svære hull i veien....fy f for en dritvei....
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now