Jump to content

Recommended Posts

Posted

Denne beskrivelsen kan brukes på biler utstyrt med Thermatic klimaanlegg (dvs. uten digitalt display for temperaturregulering). Dette anlegget er utstyrt med et papirfilter som sitter lett tilgjengelig på høyre side i motorrommet oppunder frontruta (like ved spylevæskepåfyllingen). For å unngå problemer med dugg på rutene bør filteret skiftes hver høst selvom fabrikken spesifiserer lengre skiftintervaller.

filter1.jpg

Filteret sitter montert på undersiden av det sorte dekslet på bildet, Dekslet er festet til innerskjermen med en 10mm plastmutter. Denne kan sees til høyre for spylevæskepåfyllingen. Løsne denne mutteren og vipp forsiktig dekslet opp for å ta det ut. Dekslet er hektet på viftehuset som sitter inn mot torpedoveggen.

filter2.jpg

Her sees hvordan filteret er festet til dekslet med plasttapper i hjørnene. Legg merke til hvilken side som er opp og ned når du fjerner det gamle filteret. Ta deg god tid og vær forsiktig for å unngå å ødelegge plasttappene. Det gamle filteret mitt var tydelig modent for utskiftning...

Remontering skjer i motsatt rekkefølge.

Legg merke til det lille ekstra-batteriet som er beregnet for SBC bremsesystemet på W211.

filter3.jpg

Slik ser kupevifta ut sett utenfra.

• 5 years later...
Posted

Heei, har du noe erfaringer hvordan man skal skifte selve kupeviften ? tar man den ut på motorommet eller inne i kupeet ?

Posted

Taes fra kupeen. 11-12 skruer inkludert sparkeplate, så vidt jeg husker. Vær oppmerksom på at du trenger torx på noen av skruene. Jeg hadde ut min et par ganger for å smøre den opp. Så hvis vifta fortsatt virker, men lager ulyd, kan det være verdt forsøket siden den er så lett å demontere.

Posted

Enkelte har det, men ikke alle... Husker ikke kriteriene for å få det kullfilteret.

Ekstrautstyr? Vår har det i hvert fall. Jeg tror det skiftes innenfra?

Posted

Taes fra kupeen. 11-12 skruer inkludert sparkeplate, så vidt jeg husker. Vær oppmerksom på at du trenger torx på noen av skruene. Jeg hadde ut min et par ganger for å smøre den opp. Så hvis vifta fortsatt virker, men lager ulyd, kan det være verdt forsøket siden den er så lett å demontere.

0k takk for svar, vifta fungere men lager iriterende hyle/knirke lyder. skal prøve og smøre den før jeg bytter hele viften.  :P

• 1 year later...
Posted

Jeg har hatt slike pipelyder fra kupevifta nå ei tid og tenkte å smøre den opp.  Men kan noen bekrefte at det lar seg gjøre og at det hjelper?

Eller er det bare å bytte vifte først som sist?

-a-

Posted

Selve kupefilteret erlikt på all 211men ikke alle har kullfilter. Og hvis du inkebruker knappen for kullfilteret aktivt så trenger du ikke bytte filteret heller sies det. Var ihvertfall detsvaret jeg fikk fra BOS.lufta går ikke igjennom kullfklteret hvis du ikkebruker knappen knne i bilen.

og ett spørsmål, vifta mipiper ørlitt av og til hjelper det å smøre den eller utsetter det bare ett skift?

Posted

smøring vil jo bare utsette et problem, men type smøring og hvor lenge problemet har vedvart vil utgjøre forskjellen på om det hjelper en liten stund eller lenge. Jeg har med hell smurt opp kupevifte på w202 og ikke hatt problem på to år etterpå. Samme gjorde jeg på en s124, og der gikk det bare noen mnd. Å plukke ut vifte på en 211 er enkelt, så å smøre opp for å se hvor lenge det holder vil jo være lønt...

Posted

smøring vil jo bare utsette et problem, men type smøring og hvor lenge problemet har vedvart vil utgjøre forskjellen på om det hjelper en liten stund eller lenge. Jeg har med hell smurt opp kupevifte på w202 og ikke hatt problem på to år etterpå. Samme gjorde jeg på en s124, og der gikk det bare noen mnd. Å plukke ut vifte på en 211 er enkelt, så å smøre opp for å se hvor lenge det holder vil jo være lønt...

Hva har du brukt som smøremiddel?

Posted

Teflonspray :)

Husker ikke helt om det var loctite eller crc sin, men begge er gode

Ok, jeg har TF2 sykkel teflon spray som jeg bruker på alt mulig. Den duger nok.

Posted

Jeg brukte ATF-olje på lagrene på vifta i 124'n min. Den holdt ganske lenge med smøring, men ble til slutt byttet. Det skal sies at jeg utsatte byttet rundt 150-200.000 km ved å smøre opp.

Posted

Så konklusjonen for å kurere "gnauring" i vifta på 211 er at det er verdt et forsøk.  Og vifta tas ut som beskrevet av Will:

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...