Jump to content

Lagring av veteran i garasjetelt


Zagato

Recommended Posts

Jeg er veldig interessert i å høre erfaringer med lagring av veteranbil i garasjetelt.

 

Da teltet evt. kommer til å stå på et område med jordunderlag kommer jeg evt. til å bygge litt på undersiden i form av presenning som fuktighetsdemper og deretter bygge opp en platting av planker som bilen kan stå på. Ved behov også en presenning nummer to i underkant av taket for å holde så mye fuktighet som mulig ute.

 

Da jeg har to veteranbiler og allerede leier en garasje har jeg vurdert denne løsningen, og evt. oppbevare bilene på rundgang i et garasjetelt.

 

 

Sommerlige hilsener,

Tobias

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

 

 

Lagring ute

Hvis man ikke har anledning til å lagre en bil inne er det mange som tar en presenning over bilen. Det er det verste du kan gjøre. Det som da skjer er at fukt fra bakken stiger opp og holdes inne av presenningen. Samtidig vil man få en drivhuseffekt i solen som gjør det både varmt og fuktig. Om natten blir det kaldt. Denne vekslingen i temperatur øker rustdannelsen. I varmen utvider stålet seg og ved nedkjøling trekker det seg sammen. Dette gjør at porene i stålet “puster” inn og ut fuktighet. I tillegg danner temperaturvekslingen naturligvis kondens.

 

Løsning:

Alternativ 1: Sett bilen på et “tett” underlag som asfalt, betong e.l. Lag et presenningshus eller kjøp en plastgarasje e.l. som helst er hvit. Dette bør lages tettest mulig, og man monterer en sorpsjonsavfukter inni presenningshuset. Denne stilles på RF 50 %.

 

Alternativ 2: Bruk en bilpresenning som er myk og ikke skader lakken, ikke går helt ned til bakken og som er luftig på sidene. Samtidig bør bilen stå på “tett” underlag som asfalt, betong e.l. La det være en liten glipe på vinduene.

 

Lagring inne

Lagring inne utføres best i en garasje som er isolert, eller i betong slik at temperaturendringene mellom dag og natt reduseres. Det vil redusere korrosjon som nevnt over. Har du vinduer bør du også tenke på å kjøpe rullegardiner e.l. Bilen bør ikke utsettes for direkte sollys. Dette falmer og bryter ned både interiør og eksteriør. I tillegg øker temperaturvariasjonen. Er garasjen fuktig anbefaler vi å kjøpe en sorpsjonsavfukter. Denne stilles på RF 50 % og da skal alle ventiler tettes igjen. Er det ikke musefritt i garasjen bør du sette noen feller rundt bilen.

 

Om bilen ikke brukes over lengre tid skal du vite at væskene på bilen brytes ned og forårsaker korrosjon. Dette gjelder både bremsevæske og kjølevæske. Motoroljen bør også byttes for å få ut kondensvann. Bruk lagringsolje eller en olje som er spesielt oksidasjonsstabil som Royal Purple. Les mer om bytteintervall av væsker på egne tekstsider.

 

Om mulig bør man ta en kjøretur med bilen et par ganger i året for å få bevegelse i motoren, hjullagre, bremser osv. Noen dekktyper kan ha en tendens til å bli urunde ved lagring en stund. Det er uansett en fordel å la bilen stå på bukker. Hvis bukkene står slik at fjærene avlastes er det fint. Husk at de fire bukkene må stå parallelt, ellers kan bilen bli skjev. Om lagringen ikke er optimal og man er redd for korrosjon kan man sprøyte eller pensle hele bilen med Fluid Film Liquid A. Understell og hulrom antirustbehandles på vanlig måte med Fluid Film NAS

 

Les mer hos http://www.bilkontroll.no/

 

Link to comment
Share on other sites

Ved lagring utendørs, er det vel bare en fordel om det lufter litt? Jeg hadde som du sier man absolutt ikke skal, en gammel veteranbil under en presenning i ca 3 mnd. Bilen var helt matt pga presenningen hadde blåst og leet på seg. En carport tror jeg er det beste. Underlag er noe av det viktigste. Har sett mange lagre biler på gress, det er det verste man kan gjøre. Hvorfor? Ta en titt under padder på gressklippere, dem ruster pga syrer i gress.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
Om bilen ikke brukes over lengre tid skal du vite at væskene på bilen brytes ned og forårsaker korrosjon. Dette gjelder både bremsevæske og kjølevæske. Motoroljen bør også byttes for å få ut kondensvann. Bruk lagringsolje eller en olje som er spesielt oksidasjonsstabil som Royal Purple. Les mer om bytteintervall av væsker på egne tekstsider.

 

Dette gjelder også i høyeste grad bensin! Moderne 'miljøvennlig' bensin innholder komponenter som går over til syre etter noen måneder. Hvis du må ha bensin stående på tanken for å kunne flytte bilen, så kjør tanken så tom som mulig, og fyll på noen liter alkylatbensin for 4-taktmotorer. Den beste er vel Aspen, men både Felleskjøpet, Biltema og andre - f.eks. butikker eller verksted for motorredskaper - har den typen bensin. Den er mye renere enn annen bensin, koster kr. 30-40 per liter, men har en holdbarhetstid på flere år. https://www.aspen.no/produkter/alt/

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...