Tore Robert Klerud Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 God ettermiddag, folkens. For nøyaktig åtte dager siden kjørte jeg min mor på jobb med hennes 2003 E220 CDI Avantgarde, som mine foreldre kjøpte for to-tre måneder siden. Helt siden kjøpet har jeg vært klar over at det langt ned på frontruten, omtrent på midten, var et ørlite merke i glasset - så lite at det ikke engang var en mikroskopisk stjerne rundt det. Vel, midt på blanke formiddagen, i sol og klart vær på jevn og fin vei, smeller det plutselig til. Min mor og jeg skjønte ingen ting, men da det igjen smalt rundt 20 sekunder senere, fikk vi se at det hadde gått en sprekk rett opp fra bunnen av ruta, rundt 15 cm og gjennom den tidligere nevnte prikken i glasset, og så hadde det gått en ny sprekk rett ut mot siden i vinkel fra der den første stoppet. Før vi var fremme på jobben hennes fem minutter senere hadde vi sittet og sett på at sprekken gikk helt ut til høyre kanten av ruta. Jeg ringte MB i Askim og bestilte ruteskift med en gang. Bilen ble levert inn mandag kveld, ruten skiftet tirsdag, og bilen hentet igjen onsdag (jeg liker å la bilene stå kliss rolig en stund etter at det er byttet ruter - kall det gjerne overtro, men jeg tror limet har godt av å herde i fred). To dager senere - i dag - skal jeg til Stenungsund i Sverige (nord for Göteborg) og hente et sett Lorinser LO-felger som jeg har fått tak i via MBSCA-forumet. Min mor har lyst til å være med, og lokker med å bruke sin bil hvis hun får lov. Kan man slippe å kjøre gammel lurvete A4 sier man selvsagt ikke nei til det. På grunn av omkjøringen på E6 kjører vi E18 til Årjäng og Väg 172 via Bengtsfors til Uddevalla. Svenskene har faktisk ikke sluttet helt å gruse veiene sine, og på veien hjem kommer en ØRLITEN steinsprut fra en tømmerbil som igjen lager et nesten usynlig lite merke omtrent midt i synsfeltet foran min mor. Jaja, sier vi, det gikk jo i det minste to dager, og det var bra det ikke var så mye at det ble sprekk denne gangen også. Maksimalt ett minutt senere smeller det igjen, og før vi er hjemme er det igjen en ny ca. 30-40 cm lang sprekk som bukter seg rundt hit og dit på passasjersiden av ruten. Jeg har fått mang en stensprut gjennom årene, endog bare få dager etter ruteskift, men selv stjerner med diameter helt opp til 2-3 cm har aldri begynt å sprekke så fort. Ligger rutene i unormalt spenn på disse bilene, eller er det rett og slett unormalt tynt eller dårlig glass i dem (det er forøvrig en rute med korrekt Avantgarde-farge og i "regnsensor-kvalitet" dersom det gjør noen forskjell). Jeg er klar over at rutene visstnok er fryktelig dyre på grunn av en eller annen form for "coating", men når de ryker med to dagers mellomrom blir det ganske dyrt selv om man slipper med egenandelen... MVH Tore
Olav Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Jeg var borti lignende på min 210. En gang var det kaldt, og bilen hadde stått på tomgang med varme opp på ruta. Når jeg da begynte å kjøre ble ruta avkjølt og temperaturskiftet gjorde at den sprakk. Ellers så er det mye mykere glass nå enn tidligere, slik at de er mere utsatt for riper og sår, men at de skulle sprekke oftere kommer nok av at de er buede og står i spenn. Jeg hadde også to kjappe ruteskift på V-klassen min. Var på Lillehammer og satte inn ny rute, og kom ikke lengre enn til vinstra før jeg hadde en diger rose midt i synsfeltet. Dermed var det bare å ta telefonen og bestile nytt ruteskift neste morgen. Mekanikeren sa at det var helt ypperlig, for det var mye lettere å skifte rute når ikke limet var ferdig herdet. :lol:
TEH Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Skikkelig uflaks tro? Jeg har selv en 2-3mm steinsprut. Har hatt den siden jeg kjøpte bilen i november. Kjørt 8000km med den. Fortsatt 2-3mm steinsprut.
Stjerneglis Posted February 2, 2007 Posted February 2, 2007 Dette fenomenet er nok ikke typisk for W211. Ser du nøye etter, så kjører utrolig mange rundt med sprekk i frontruta uavhengig av bilmerke og -alder. Dette gjelder spesielt rundt de store byene. Det har hendt meg mangt en gang at jeg kommer kjørende alene på 4-felts vei i Oslo, og PANG sier det i ruta. Steinen kom over midtrekkverket fra en bil som kjører i motsatt retning. Det er omtrent så du dukker unna på ren refleks... Jeg ventet til våren med å skifte rute sist jeg fikk sprekk i frontruta. Så lenge det ikke er midt i synsfeltet så er det ikke noe vits i å skifte og kjøre et par meter før du en ny stein midt på trynet enda en gang...
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now