Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har fått i oppdrag av svigefar min å finne en passende tilhenger som han skal kjøpe:

Kriterier:

- Ikke for stor

- 1 aksel holder

- Lang varighet

- God på vegen

Kassestørrelse 220 - 250 cm lengde

Ser at Tredal markedsfører det unike understellet sitt, med spiralfjør og demper. Noe som gjør hengeren mer behagelig både med og uten lass.

Synspunkter ?

Posted

Vi har to hengere, og den med boogie(2 axler) blir foretrukket hele tiden.

Den faller ikke ned når den kobles av, ikke så humpete å kjøre, ligger som ei svele på veien og vi har ingen problemer med å følge trafikkbildet i alle hastigheter når lasten er godt sikret,

Hvis du skal kjøpe ny henger, be om å få prøvekjøre dem med litt last.. :D :D

Posted

Utfra rent vedlikeholdsmessige prinsipper, så lønner det seg mest med en 1-akslet henger, grunnet at ved bytte av f.eks bremser må man bytte dobbelt opp. Bytte av hjul, så er det 4stk i stedet for 2 osv... Altså, kort fortalt: 2-akslet = dobbelt slitasje...

Men på den annen side er det som Roger H. er inne på, en 2-akslet henger er mer stødig i kjøring ved at det er 2 akslinger som tar i mot trykket fra lasten, hengeren er også lettere å manøvrere når det gjelder rygging, den faller ikke ned når den kobles av (ja, vet at noen hengere har støttehjul framme hvor du kan regulere).

Dessuten bør du velge en henger med nedfellbare sidelemmer. Prisforskjell ca 1-2000,- men det er vel verdt investeringen! Du bør også velge en henger med høyest mulig lemmer, standard er 28 og 35 cm. Dessuten må du også ta i betraktning om du ønsker innvendige eller utvendige hjul (om hjula er under kassa eller utenfor kassa). Velger du innvendig - får du høyere nyttelast, da akslingen(e) tåler høyere trykk!

150cm i bredden og 250 cm i lengden bør være minimum - er jo kjekt å kunne frakte standard gips- og bygningsplater (1220x2440) liggende nede...?

UANSETT - jeg vil anbefale deg å kjøpe en henger i metall, enn en av tre.. Bl.a er den i metall enklere å holde ren, og den er mer holdbar, enn en i tre... Og - det er ca samme prisen på begge to! Sett opp en Tredal henger(ditt forslag) og en Tysse henger mot hverandre og be meg velge, og jeg har allerede tatt valget...

Hva slags bil har han, stor eller liten? Har han sertifikat for BE-henger? Kan han bare kjøre henger med totalvekt (egenvekt + nyttelast) under 750 kg (p.g.a bilens egenvekt?)?

Legger ved et par linker til veldig gode kjøp - har masse positive erfaringer med disse!

TYSSE 1 akslet Varehenger 6001 Totalvekt: 750 kg, nyttelast: 595 kg. Kasse: 193x132x35cm. Pris: 5.990,-

TYSSE 1 akslet Varehenger 6201NF Totalvekt: 1000 kg, nyttelast: 730 kg. Kasse: 250x150x35cm. Pris: 13.450,-

TYSSE 1 akslet Varehenger 6215NF Totalvekt: 1300 kg, nyttelast: 1030 kg. Kasse: 250x150x35cm. Pris: 13.450,-

(kraftigere aksler enn 6201NF, men samme prisen som denne!)

TYSSE 2 hengslet Varehenger 6207NF Totalvekt: 1400 kg, nyttelast: 1080 kg. Kasse: 250x150x35cm. Pris: 15.990,-

Så, rent personlig, er min favoritt (og ønske om kjøp om forhåpentligvis ikke lenge...) 6215NF!

Posted

Så lenge totalvekten til hengeren ikke overstiger bilens egenvekt og samlet totalvekt ikke overstiger 3500kg, trenger han ikke BE.

Selv vil jeg anbefale adi-tec. Meget solide hengere som virkelig tåler juling. Det negative med boggie, som jeg ser det og det er forbruk. Betraktelig høyere forbruk med boggie enn enkel, spesielt med litt last. Men så lenge den ikke henger fast på bilen spiller vel egentlig ikke det så stor rolle. Som nevnt dyrere vedlikehold, og dyrere i innkjøp.

Posted

Så lenge totalvekten til hengeren ikke overstiger bilens egenvekt og samlet totalvekt ikke overstiger 3500kg, trenger han ikke BE.

DELVIS rett....

Tatt rett ut fra lovgivningen:

"Klasse B (personbil)

Denne klassen gjelder føring av motorvogn (unntatt motorsykkel) med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt åtte passasjerplasser i tillegg til førerplassen.

Klasse B innebærer også at du etter bilen kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

I tillegg kan du trekke tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at tilhengerens tillatte totalvekt ikke overstige bilens egenvekt samt at tilhengerens og bilens samlede tillatte totalvekter ikke overskrider 3500 kg.

Selv om du med klasse B kan trekke en tilhenger som beskrevet ovenfor, må du alltid deretter undersøke om det foreligger teknisk begrensning for trekkingen. I bilens vognkort finner du angitt bilens maksimale aktuelle tilhengervekt, og denne vekten må ikke overskrides uansett hvilken førerkortklasse du har. I tillegg kan bilens vognkort også ha angivelse av tillatt vogntogvekt.

Klasse BE (personbil med tilhenger)

Denne klassen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg som man ikke kan trekke med ren klasse B.

Før trekking må du alltid kontrollere personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt. Denne vekten skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har."

Posted

Ok, hva var feil med det jeg skrev da? Jeg tar det som gitt at folk sjekker bilens vognkort før de kjøper tilhenger!

Posted

Ok, hva var feil med det jeg skrev da? Jeg tar det som gitt at folk sjekker bilens vognkort før de kjøper tilhenger!

....det er et tilleggs-punkt til selve regelen, det du refererer til...  :oops: 

Mente ikke å så tvil om din integritet og viten, Trond Erik - men synes bare det er utrolig viktig å få med seg hele regelen.. For når det gjelder bil og henger kan man faktisk ikke ta noe for gitt! Det ser man daglig i trafikken, at ALTFOR mange er TOTALT uvitende om hva de kan og ikke kan kjøre....!!

Posted

Ser fremdeles ikke noen feil i det Trond Erik skrev.. ;)

Synes dog det er skremmende at ansatte på biltilsynet ikke kan denne regelen (maks bilens egenvekt, og maks 3500 kg) Hørt flere tilfeller der ansatte hos biltilsynet sier til folk at de kan dra maks 750 kg uten E.

Nok OT. :)

Hvordan vil slitasjen bli fordoblet med boggi kontra enakslet?

Når man har boggi så vil belastningen bli fordelt over 2 aksler. Dvs at ved f.eks oppbremsing så har man 4 hjul å bremse på istedenfor 2 og man har da ikke behov for så stor bremsekraft pr hjul.

Noe av det samme med dekkslitasje (spesiellt med last). Marktrykket blir spredd over 2 akslinger og man har lavere vekt på hver aksel enn man har på en enakslet henger.

Er med på at vedlikeholdskostnadene vil være høyere på en boggihenger, men ikke at det blir dobbelt så dyrt. Halv gang til kanskje.

Noen med erfaring og statistikk som kan motbevise min teori?

Posted

Utfra rent vedlikeholdsmessige prinsipper, så lønner det seg mest med en 1-akslet henger, grunnet at ved bytte av f.eks bremser må man bytte dobbelt opp. Bytte av hjul, så er det 4stk i stedet for 2 osv... Altså, kort fortalt: 2-akslet = dobbelt slitasje...

Men på den annen side er det som Roger H. er inne på, en 2-akslet henger er mer stødig i kjøring ved at det er 2 akslinger som tar i mot trykket fra lasten, hengeren er også lettere å manøvrere når det gjelder rygging, den faller ikke ned når den kobles av (ja, vet at noen hengere har støttehjul framme hvor du kan regulere).

Dessuten bør du velge en henger med nedfellbare sidelemmer. Prisforskjell ca 1-2000,- men det er vel verdt investeringen! Du bør også velge en henger med høyest mulig lemmer, standard er 28 og 35 cm. Dessuten må du også ta i betraktning om du ønsker innvendige eller utvendige hjul (om hjula er under kassa eller utenfor kassa). Velger du innvendig - får du høyere nyttelast, da akslingen(e) tåler høyere trykk!

150cm i bredden og 250 cm i lengden bør være minimum - er jo kjekt å kunne frakte standard gips- og bygningsplater (1220x2440) liggende nede...?

UANSETT - jeg vil anbefale deg å kjøpe en henger i metall, enn en av tre.. Bl.a er den i metall enklere å holde ren, og den er mer holdbar, enn en i tre... Og - det er ca samme prisen på begge to! Sett opp en Tredal henger(ditt forslag) og en Tysse henger mot hverandre og be meg velge, og jeg har allerede tatt valget...

Hva slags bil har han, stor eller liten? Har han sertifikat for BE-henger? Kan han bare kjøre henger med totalvekt (egenvekt + nyttelast) under 750 kg (p.g.a bilens egenvekt?)?

Legger ved et par linker til veldig gode kjøp - har masse positive erfaringer med disse!

TYSSE 1 akslet Varehenger 6001 Totalvekt: 750 kg, nyttelast: 595 kg. Kasse: 193x132x35cm. Pris: 5.990,-

TYSSE 1 akslet Varehenger 6201NF Totalvekt: 1000 kg, nyttelast: 730 kg. Kasse: 250x150x35cm. Pris: 13.450,-

TYSSE 1 akslet Varehenger 6215NF Totalvekt: 1300 kg, nyttelast: 1030 kg. Kasse: 250x150x35cm. Pris: 13.450,-

(kraftigere aksler enn 6201NF, men samme prisen som denne!)

TYSSE 2 hengslet Varehenger 6207NF Totalvekt: 1400 kg, nyttelast: 1080 kg. Kasse: 250x150x35cm. Pris: 15.990,-

Så, rent personlig, er min favoritt (og ønske om kjøp om forhåpentligvis ikke lenge...) 6215NF!

Tysse står litt nede på lista mi, grunnet det noe "dårlige" (subjektiv vurdering) understellet. Hengeren skal gå på mye dårlig veg, med humper o.l., slik at en stabil henger både med og uten lass er et vesentlig agument. I tillegg mye smale veger, slik at hjulene innunder lastekassen er og et definitivt valg.

Likevel, lastekapasiteten til en boggihenger er ikke et kritisk argument, da det er mer volumiøse enn tunge lass denne hengeren skal brukes til.

Denne: http://www.tredal.no/?vis=produkt&pfid=26&produktid=3

Er mitt foreløpige førstevalg.

Posted

Har fått i oppdrag av svigefar min å finne en passende tilhenger som han skal kjøpe:

Kriterier:

- Ikke for stor

- 1 aksel holder

- Lang varighet

- God på vegen

Ser at Tredal markedsfører det unike understellet sitt, med spiralfjør og demper. Noe som gjør hengeren mer behagelig både med og uten lass.

Synspunkter ?

Hva betyr "ikke for stor" ?

Vi har en sak med lasteevne på et tonn og totalvekt på 1300. Nå er riktignok dette en gammel gaupen, men noe utover det ville jeg ikke gått på 1 aksling.

En henger med smalere kasse og hjulene på utsiden får gjerne lavere tyngdepunkt og blir derved stødigere på veien.

Tipp anbefales!

Posted

Kriterier:

- Ikke for stor

- 1 aksel holder

- Lang varighet

- God på vegen

Synspunkter ?

Hva betyr "ikke for stor" ?

Vi har en sak med lasteevne på et tonn og totalvekt på 1300. Nå er riktignok dette en gammel gaupen, men noe utover det ville jeg ikke gått på 1 aksling.

En henger med smalere kasse og hjulene på utsiden får gjerne lavere tyngdepunkt og blir derved stødigere på veien.

Tipp anbefales!

Ikke for stor - som i at den skal kunne dras av en 1,6 Citroen Xantia, i tillegg til 300'n min da selvsagt

Posted

Jeg har en selvbygd henger, som er satt opp på et understell av en campingvogn.

Jeg vil bare komme med noen små tips jeg ville tatt med.

Første, jeg ville hatt en enaksla henger, dette da den er lettere og snu, skyve på når man skall koble den av på.

Andre jeg ville hatt hjula på utsiden av kassa, tyngdepunktet blir noe lavere og hengeren blir da mye stødigere.

Samt at når hjula ligger på utsiden av kassen, blir kassa ofte noe lavere, dette ser jeg ofte som positivt når ting skall løftes av og på.

Se til og få en henger med så langt kraftig drag som mulig, desto lengre drag, desto lettere og rygge med.

Posted

Første, jeg ville hatt en enaksla henger, dette da den er lettere og snu, skyve på når man skall koble den av på.

Også slipper man å harve opp gårdsplasser og slikt.

Se til og få en henger med så langt kraftig drag som mulig, desto lengre drag, desto lettere og rygge med.

Gamle saken vår har faktisk justerbart drag. Ganske kjekt.

Posted

Kan også skrive meg på listen som kan anbefale Gaupen hengere.

Har selv en på 1300 kg. Den ligger utrolig godt på vegen pa det lave høydepunktet.

3 storsekker med ved ligger som støpt!

Eneste minus er at karmene på siden ikke kan taes av. Dvs at om man lesser på med traktor/truck så må de enten ha forlengere på gaffelen, eller skyve de innover i hengeren.

Kran er jo selvfølgelig et bra alternativ :shock:

Tysse boggihenger har vi på jobben, og de er tunge, og høye, merker bedre at det "lugger" i bilen, iallefall min erfaring.

Posted

....det er et tilleggs-punkt til selve regelen, det du refererer til...  :oops: 

Mente ikke å så tvil om din integritet og viten, Trond Erik - men synes bare det er utrolig viktig å få med seg hele regelen.. For når det gjelder bil og henger kan man faktisk ikke ta noe for gitt! Det ser man daglig i trafikken, at ALTFOR mange er TOTALT uvitende om hva de kan og ikke kan kjøre....!!

Det som er viktig å huske er at det max totalvekt som gjelder og ikke aktuell så lenge det er snakk om kun B på førerkortet. Ved BE er det aktuell totalvekt som gjelder.

Posted

Pirk. Eneste forskjellen er det at bilens tillatte hengervekt -kan- være lavere enn egenvekten. I de tilfellene kan ikke hengerens tillatte totalvekt være høyere enn hengervekten.

Hvis vi sier at tillatt hengervekt ikke kan være høyere enn det laveste av egenvekt/tillatt tilhengervekt på bilen, så slipper Roger å pirke :-)

Posted

Pirk. Eneste forskjellen er det at bilens tillatte hengervekt -kan- være lavere enn egenvekten. I de tilfellene kan ikke hengerens tillatte totalvekt være høyere enn hengervekten.

Hvis vi sier at tillatt hengervekt ikke kan være høyere enn det laveste av egenvekt/tillatt tilhengervekt på bilen, så slipper Roger å pirke :-)

Hvorfor gjøre det så mye vanskeligere enn nødvendig, når forklaringen står i starten av tråden? Ikke gidd å kommenter på en sånn måte - "pirk"... Fullstendig unødvendig! Jeg har faktisk gitt en grunn til Trond Erik, for hvorfor jeg skrev som jeg gjorde!!

• 1 year later...
Posted

For å avslutte denne tråden:

Vi fant ut at selv etter å ha skiftet hjullager og diverse på gamlehengeren, så var det bare en utsetting av en oppdatering. Behovet for transport av materiell med litt vekt (steinheller, ved osv...) fant vi ut at det ville nok svare seg og ta skrittet opp til en boggihenger.

Derfor endte vi på en slik:

x1811200528417.jpg

På nettsidene til Tredal skryter de av det unike understellsopphenget, og så langt så virker det ganske så bra. I tillegg har jeg gjort min skjerv for å holde vedlike norske arbeidsplasser.

Posted

Jeg har vært utrolig lite aktiv i det siste grunnet et betydelig prosjekt her hjemme, men jeg ville nå bare si at jeg har en Tyse 6301NF og er utrolig fornøyd med den. Veldig kraftig og stødig og har skikkelige surrefester noe som er utrolig viktig. Alle karmer kan legges ned og tas av og det finnes mange muligheter for å bygge om hengeren med høyere karmer, tak etc.  Jeg gjorde en grei deal på den i tillegg: henger med nesehjul (ikke levert som standard), lås og presenningstopp kom ferdig på veien på rett over 16.000 kroner. Jeg bestilte den en torsdag ettermiddag kl 15.30 og hentet den neste dag rett i nærheten av der jeg bor. Valget var meget enkelt :D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...