Jump to content

Recommended Posts

Posted

I går gikk strømmen, og var borte til langt på natt, så da var det like greit å sette seg i bilen og gjøre noe fornuftig.

Jeg skulle -egentlig- bare bytte treverket rundt varmeapparatet, og sette inn alarmdioden i det ekstra hullet. Men så baller det jo litt på seg. Fant ut at jeg jo kunne prøve å bytte nøttelista under luftedysene i midten når jeg først var i gang.

Fjerne plata rundt varmeapparatet :

Velgerbryterene for viftefart og luftretning dras rett ut, og skruene bak skrus ut med ei tang eller 24mm pipe.

Over cdspilleren er det ofte to skruer som skal løs. Når dette er gjort, så er plata løs.

3.jpg

Treplata mellom setene løsnes først i bakkant :

4.jpg

Dereter løftes den opp

6.jpg

Og fjernes. Ny kan monteres.

7.jpg

Askebegeret :

Her fjernes først innmaten ved å vippe bryteren til høyre. Skru deretter ut de to skruene helt nede og ta ut. Koble fra ledningen til lys og sigarettenner.

Den store morroa begynner med listene på dashboardet. Her er jeg ikke ferdig, og bildene ble vanvittig dårlige. Kameraet mitt er dessverre til rep., så det ble bare dårlige mobilkameraer, og siden strømmen var borte ble det ikke mye lys heller.

Ta ut luftedysene (skru ut skrue som du kommer til fra hanskerommet, skru ut umbracoskruen på høyre side av justeringshjulet for luftstrøm i dyse, og vipp opp de to clipsene i den venstre av luftedysene).

Man kommer da til den midtre trelista. Denne sitter med tre muttere, og de er ikke så gode å få løs. To av disse kommer man til nå. Den høyre er fastnøkkelen tredd innpå her :

3.jpg

Den midtre er på tilsvarende sted på venstre side av luftedysene.

Den venstre henger fastnøkkelen på her :

2.jpg

Som de fleste skjønner, så kan denne være litt bitchy å komme til, men det er ikke umulig. Etter å ha knotet noen minutter kunne jeg skru løs mutteren med fingra. Faktisk ganske enkelt etter å ha fått løsnet den.

Sparkeplata må altså løsnes for å komme til den venstre mutteren. Dette gjøres ved å vippe ut og tilside plastikken rundt tenningsnøkkelen og lysbryteren, og så skru ut de 5 10mm skruene.

Når det er gjort, kan man jo likegjerne løsne den venstre :

1.jpg

Dette er også litt køddent å komme til, men jeg har vært borti verre :-)

Knot litt med å skru løs, og ta resten med fingra.

Det er 7mm på alle småskruer bak listene og i dørene.

Resten kommer i del2 :-)

Posted

Been there, done that. Må sei at fastnøkkel med skralle er en stor fordel her. Ellers så kan jo eg legge til at trelist på hanskerommet passer og på biler med airbag der som hanskerommet er på din. (viss noken lurte liksom)

Airbagen demonteres ved å ta ut dei midtre og den høgre luftdysa, baggen er skrudd med skruer inn fra sidene der.

Så er det en torxskrue som må løsnes, den finner du ved å kjenne i underkant av dashbordet, der skal det være et "hull" med diameter på størrelse med ei krone. Der oppi sitter skruen. Da er airbagen (eller det er vel kanskje to, er iallefall to ladninger iallefall)laus, dra forsiktig ut og koble fra pluggene. Det her er sikkert ikkje ei forståelig forklaring, så det er bare å spør viss det er noke uklart, skreiv ned fort og gale, kan jo hende eg har glemt et par ting.Ellers så hadde eg ikkje kobla fra batteriet, det skulle en sikkert gjordt. Men eg trur faktisk ikkje den går av.

Posted

Det er beundringverdig hvordan du står på og skrur ute i kulde og i mørke (strømbrudd?). Keep up the good work Frode  :)

Hehe. Takk. Noe må en jo finne på når ikke pc'n funker. Hadde egentlig planer om å jobbe litt i trappa, men gadd ikke det i stearinlyslys.

http://www.eub.no/artikkel.asp?Artid=152525

Det var "mitt" som var så forsinket. Strømmen kom tilbake litt etter at vi la oss, ca. 23.30. Heldigvis fikk de koblet tilbake i går, så vi slapp aggregat utenfor soveromsvinduet i natt.

Takk for tillegget, Frank!

Posted

Bytte av treverk på dørsidene :

Begynn med å ta av dørtrekket :

Les HER

Når dørsida er av, trenger du bare en 7mm.

På bil med el.seter er det 3 muttre, uten er det 4. Disse har en tendens til å løsne. Da blir treverket hengende og slenge. Å ta av og på dørsidene, og stramme muttrene er gjort på 30-40 minutter for en som ikke har gjort det før.

Muligens kan det være lurt å sette inn muttrene med noe loctite eller noe sånt ved montering, da er man sikret at de ikke løsner og begynner å skrangle.

Skru løs gammelt, og skru inn nytt :-)

4.jpg

5.jpg

• 1 year later...
Posted

Ting tar sin tid, men dette nok nå fryktelig lang tid.

Jeg glemte liksom å bytte treverk på hanskerommet og under høyre luftedysa. Nå som sola titter fram, og jeg ikke har flere biler å hugge opp, så må jeg jo finne på noe, og da er det flott å få gjort sånt som jeg har glemt lenge.

Sånn her kan man jo ikke ha det :

6.jpg

Så da skrur man løs de små skruene på hanskerommet :

7.jpg

Og de pussige innerst :

8.jpg

Husk også de ytterste :

9.jpg

Åpne opp herligheten :

10.jpg

Og løsne mutterne på baksiden av trelista :

11.jpg

For å komme til lista under luftedysa bør hanskerommet plukkes ut (det går an uten også, men det er enklere sånn) :

12.jpg

Ta til side røret :

13.jpg

Luftedysa må ut. Det sitter et clips i hvert hjørne :

14.jpg

Vipp dem opp (eller ned) samtidig som dysa dras utover :

15.jpg

Mutterne på baksida kommer man da greit til med 7mm fastnøkkel, eller enda lettere med lita pipe.

16.jpg

Sånn, nå er det bare bakdørene igjen :

17.jpg

Posted

Interessant innelgg dette her! Et spørsmål bare:

Sitat fra Frode:

"Ta ut luftedysene (skru ut skrue som du kommer til fra hanskerommet, skru ut umbracoskruen på høyre side av justeringshjulet for luftstrøm i dyse, og vipp opp de to clipsene i den venstre av luftedysene)."

Sitat fra Frank O:

"Airbagen demonteres ved å ta ut dei midtre og den høgre luftdysa, baggen er skrudd med skruer inn fra sidene der.

Så er det en torxskrue som må løsnes, den finner du ved å kjenne i underkant av dashbordet, der skal det være et "hull" med diameter på størrelse med ei krone. Der oppi sitter skruen. Da er airbagen (eller det er vel kanskje to, er iallefall to ladninger iallefall)laus, dra forsiktig ut og koble fra pluggene."

På min bil er det airbag, altså ikke hanskerom. Jeg kommer da ikke til skruen i luftedysa i midten fra hanskerommet slik som Frode instruerer. Kan man ta ut luftedysene uten å ta ut airbag først? Grunnen til at jeg spør er at jeg vil komme til lyspæren i hjulet i midtre dyse.

Posted

Interessant innelgg dette her! Et spørsmål bare:

Sitat fra Frode:

"Ta ut luftedysene (skru ut skrue som du kommer til fra hanskerommet, skru ut umbracoskruen på høyre side av justeringshjulet for luftstrøm i dyse, og vipp opp de to clipsene i den venstre av luftedysene)."

Sitat fra Frank O:

"Airbagen demonteres ved å ta ut dei midtre og den høgre luftdysa, baggen er skrudd med skruer inn fra sidene der.

Så er det en torxskrue som må løsnes, den finner du ved å kjenne i underkant av dashbordet, der skal det være et "hull" med diameter på størrelse med ei krone. Der oppi sitter skruen. Da er airbagen (eller det er vel kanskje to, er iallefall to ladninger iallefall)laus, dra forsiktig ut og koble fra pluggene."

På min bil er det airbag, altså ikke hanskerom. Jeg kommer da ikke til skruen i luftedysa i midten fra hanskerommet slik som Frode instruerer. Kan man ta ut luftedysene uten å ta ut airbag først? Grunnen til at jeg spør er at jeg vil komme til lyspæren i hjulet i midtre dyse.

Jeg tror ikke den er skrudd fra sida når det er airbag. Hvis den er det, så må du ha ut baggen.

• 3 weeks later...
  • 2 years later...
Posted

I min sitter det Airbag, jeg har fått ut høyre dyse, da kommer jeg til airbagen på høyre side, problemet kommer på venstre, får løsna den midtre luft dysa på venstre side, men ikke høyre pgs baggen.

Hva gjør jeg ??  :?

Posted

I min sitter det Airbag, jeg har fått ut høyre dyse, da kommer jeg til airbagen på høyre side, problemet kommer på venstre, får løsna den midtre luft dysa på venstre side, men ikke høyre pgs baggen.

Hva gjør jeg ??  :?

Er du sikker på at den er skrudd på siden mot airbaggen? Kanskje det holder å vippe opp festene inni? Hvis ikke, må du ta ut aribaggen. Den er skrudd med en diger bolt fra undersiden.

Posted

Er kunn "vippe opp" fester på venstre side, så derfor funderer jeg litt på den, vet ikke hvor hardt jeg skal tørre å ta i. Men ska se på det igjen i mårra, så skal supplere på tråden her hvordan man gjør det . ( hvis jeg får det til uten å ødelegge noe  :P )

• 3 weeks later...
Posted

Hei.

Den midterste luftdysa har også en skrue på høyre side på 124'er med airbag.

Airbagen tas ut som beskrevet tidligere med kun én Torx skrue fra undersiden.

Deretter kommer man lett til den høyre skruen for luftdysa.

(Dette er desverre en av de tingene MB ikke oppgraderte på 124 da de innførte airbag først på 90-tallet.)

(...og til de som ikke kobler fra batteriet før airbag'en kobles til igjen, så går det greit. Men strøm på avveie er ikke synlig, så jeg gjør det alltid. Det er på en måte enten eller med airbag'er. :lol:)

-arnt-

Posted

Tyskerne har nok tenkt en god del spør du meg... Kanskje litt for mye? (Saccoplater...)huff...

:D Ja, du kan så si. Det er stort sett veldig greit å skru på 124, men man kan lure på hvorfor det er gjort så sinnrikt med innfestingen på disse Sacco plankene. Men de sitter ihvertfall godt i mange år, skjønt det er jo bare styling. Jeg har fundert på å fylle de med skum og lime de på dørene. Tec7 gjør nok jobben. Litt tungvint hvis man bulker døra, men hvor ofte skjer det da.

-arnt-

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...