Sven Håkon Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Vel, jeg har nylig puslet sammen dieseldyret med den 'nye' manuelle girkassen. Dette fungerer over ALL forventning, med unntak av et lite skår i gleden; Når bilen står på tomgang og settes i fri med clutchen ute, så kommer det en slags raslelyd - denne forsvinner igjen straks clutchen tråkkes inn, samt hvis jeg legger litt press mot ett av girene (dog fremdeles i fri). Jeg lot bilen svive på tomgang mens jeg sendte den opp i bukken, og lyden later til å komme fra overgangen mellom motor og girkasse. Hva kan dette være?
Guest 2271 Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Vel, jeg har nylig puslet sammen dieseldyret med den 'nye' manuelle girkassen. Dette fungerer over ALL forventning, med unntak av et lite skår i gleden; Når bilen står på tomgang og settes i fri med clutchen ute, så kommer det en slags raslelyd - denne forsvinner igjen straks clutchen tråkkes inn, samt hvis jeg legger litt press mot ett av girene (dog fremdeles i fri). Jeg lot bilen svive på tomgang mens jeg sendte den opp i bukken, og lyden later til å komme fra overgangen mellom motor og girkasse. Hva kan dette være? Det er noe som er løst.. faktisk... Noen lammeller eller noe slikt, på selve clutch-plata... Har hatt det på min 300E W124 også....! Må opp med det igjen, og skru det fast -eventuelt bytte clutch-plata (husker ikke navnet på teknisk norsk )
Trond Roald Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Vel, jeg har nylig puslet sammen dieseldyret med den 'nye' manuelle girkassen. Dette fungerer over ALL forventning, med unntak av et lite skår i gleden; Når bilen står på tomgang og settes i fri med clutchen ute, så kommer det en slags raslelyd - denne forsvinner igjen straks clutchen tråkkes inn, samt hvis jeg legger litt press mot ett av girene (dog fremdeles i fri). Jeg lot bilen svive på tomgang mens jeg sendte den opp i bukken, og lyden later til å komme fra overgangen mellom motor og girkasse. Hva kan dette være? kan være at fjærene på trykkplaten er løs.
Sven Håkon Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 Det var da som svarte - opp med driten igjen!?? Men hvorfor i all verden skulle fjærene på trykkplaten ha løsnet?? Alt fungerer som sagt etter boken foruten dette, så er det noe jeg må gjøre noe med ASAP eller går det greit å kjøre med det en stund?
Trond Roald Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Det var da som svarte - opp med driten igjen!?? Men hvorfor i all verden skulle fjærene på trykkplaten ha løsnet?? Alt fungerer som sagt etter boken foruten dette, så er det noe jeg må gjøre noe med ASAP eller går det greit å kjøre med det en stund? det er bare noe som skjer. var mye plaget med det når jeg jobbet på toyotaverksted merker faktisk ingenting utenom lyden.
Sven Håkon Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 Typisk at det skjer nå og ikke like før jeg vippet kassen ut av delebilen Jaja, får kjøre litt mer med det og luke ut eventuelle andre feil som dukker opp før jeg bygger opp mot til å trekke alt ut igjen...
Sven Håkon Posted January 31, 2007 Author Posted January 31, 2007 Ok, jeg må redigere lydbeskrivelsen fra rasling til skraping - det høres rett og slett ut som om noe tar borti, men det forsvinner 100% ved å skyve et av girstagene frem/tilbake (var under bilen igjen). Jeg er ingen racer når det gjelder manuelt gir, men dette vil si at lyden kun er der når trykkplate og clutch går rundt, stemmer ikke dette? Så hvorfor forsvinner lyden når man legger press mot et av girene? Jeg vet ikke om endring av lydkarakteristikk har noe å si på diagnosen?
Trond Roald Posted January 31, 2007 Posted January 31, 2007 Ok, jeg må redigere lydbeskrivelsen fra rasling til skraping - det høres rett og slett ut som om noe tar borti, men det forsvinner 100% ved å skyve et av girstagene frem/tilbake (var under bilen igjen). Jeg er ingen racer når det gjelder manuelt gir, men dette vil si at lyden kun er der når trykkplate og clutch går rundt, stemmer ikke dette? Så hvorfor forsvinner lyden når man legger press mot et av girene? Jeg vet ikke om endring av lydkarakteristikk har noe å si på diagnosen? når du legger trykk på girspaken,vil du belaste trykk platen litt.(eller tar jeg feil) sikkert bare det som skal til for å fjerne rasling fra trykkplaten. jeg har tro på at lyden er fra fjærene.ellers må det være noe med opplagringen inne i kassen.
Guest 2271 Posted February 1, 2007 Posted February 1, 2007 Jeg mener også at det er fra fjærene eller lammene på den plata eller svinghjulet - noe i det nærområdet.. Jeg byttet motor i min 300E... Dvs, et verksted gjorde det... Og jeg fikk splitter ny clutch... Men dessverre, like etterpå var helvete løs med den klakkingen/rislelyden... og KUN da motoren stod og svev på tomgang... ikke ellers... Eneste løsningen: Noen timer til i motorrommet/under bilen....
Sven Håkon Posted February 1, 2007 Author Posted February 1, 2007 Ja, ikke godt å si hva det kan være.. Det er jo rart at det er noe som "skramler" når man har press på delene..
Guest Eivind Amundsen Posted February 3, 2007 Posted February 3, 2007 Er ikke trustelageret.. rasle/suse lyd som kommer når du trykker inn clutchen ?
Sven Håkon Posted February 4, 2007 Author Posted February 4, 2007 Lyden forsvinner 100% når jeg tråkker inn pedalen, så i så fall er det ikke det...
Guest Eivind Amundsen Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Sorry skrev feil Hvis trustelageret er utslitt, får du en rasle/suse lyd som forsvinner når du trykker inn clutchen.
Torbjørn Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Hva kan dette være? Utløserlager i clutchen? BINGO
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now