Guest Morty20 Posted June 30, 2017 Posted June 30, 2017 Hvordan fungerer adaptiv demping på denne? Er vell bare dempere foran på gen1? Luft?gass?hydraulisk? Vet rett å slett ikke hvordan det fungerer
Simen Malerbakken Posted June 30, 2017 Posted June 30, 2017 Luftkammer og hydraulisk demping, det er inne i demperen et bevegelseskammer knyttet til øvre og nedre del av demperstangen, så er det et stempel som går opp og ned, dette er uten åpninger, oljen som demper bilen beveger seg via mangetventil med to ventiler, en liten og en stor. Den vil da variere det hele mellom begge åpne, står åpen, liten åpen begge lukket. Når bilen står i ro, og tenning er av skal begge ventilene være stengt, da vil bilen i praksis være veldig stiv, når begge er åpne vil bilen være veldig myk. Bak er det relativt likt, det er demper men oljen går ut av demperrøret, gasskulen er ekstern, og det er også ventilblokken, dette medfører mulighet for nivåregulering bak. Skyhook algoritmen, tar hensyn til rattutslag, bremsebruk, gass bruk og vil stive av bilen slik at den hele tiden oppleves som om den henger i kroker fra himmelen. Skyhook vil alltid forsøke å holde bilen så stabil som mulig. Ved valg av sport vil terskene for når demperne får stivere avdemping reduseres, slik at den duvende følelsen blir eliminert, i komfort vil den forsøke å gjøre bilen så komfortabel som mulig. Likevel vil Skyhook algoritmen prøve å holde bilen både stabil og uten å knele ved oppbremsing foran eller sette seg ved akselerasjon. Systemet er noe av det mest avanserte som finnes til personbiler, og er forløperen til det som senere ble ABC, forskjellen er at ABC også har antikrengesystem som ØKER trykket i demperen ved krengning. ADS er et fantastisk system når det virker, men de som ikke har holdt det vedlike har heller ikke opplevd hvor bra det er.
Guest Morty20 Posted June 30, 2017 Posted June 30, 2017 Tusen takk for inngående forklaring. Hørtes bra ut men også meget skummelt ut da jeg får opp adaptiv dampfung som varsel på dashbord hver gang jeg starter bilen. Hvordan skal dette vedlikeholdes? Og hvor sitter sensorene? Bærebru? Spurte på mercedes igår spm sa at s210 kunn har dette på dempere foran samt at de mente det satt sensorer eller stag som føler bilen. Pris på demper..svimlende 12000kr stk
Guest Morty20 Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 Her har vi skjønnheten. Demper foran på førersuden demper nå heller dårlig å det klunker ikke pent ved ujevnheter. Demperen er dog tør å fin. Tips og triks taes gjerne imot
Guest Morty20 Posted July 5, 2017 Posted July 5, 2017 Problem borte takket være et medlem her inne som satt med fryktelig mye kunnskap om systemet samt ledningsnett på w/s210
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now