Olsen Posted June 27, 2017 Posted June 27, 2017 Dokument 01-4180 i WIS (Checking, facing cylinder head contact surface) sier at tillatt avvik fra flathet på kontaktflate er 0,0 mm i bredderetning og 0,08 mm i lengderetning. Samtidig står det en note i dokumentet som sier at toppen kun skal slipes om det er et avvik i lengderetning på mer enn 0,2 mm. Kan det være en trykkfeil i dokumentet? Begge deler kan jo ikke stemme? Eller? Er det noen her på forumet som har byttet toppakning og fått det tett med et avvik på 0,2 mm?
bska Posted June 27, 2017 Posted June 27, 2017 Det jeg har målt på disse toppakningene er en kompresjon av tykkelsen fra ny på ca 2,0 til ca 1,7mm som brukt.
Olsen Posted June 27, 2017 Author Posted June 27, 2017 Da er det jo kanskje mulig at det blir tett selv med 0,2 mm avvik. Har 0,15 i avvik på toppen jeg har tatt av nå, men er usikker på om jeg tar sjansen på å montere den uten å få den planet først. Har fått pris på 1562,- kr for planing, så det er jo ikke allverden. Men kan først få det gjort etter ferien, og vil nødig vente så lenge.
Olsen Posted June 29, 2017 Author Posted June 29, 2017 Spørsmålet forblir nok ubesvart, hvertfall i denne omgang. Har vært på delelageret og hentet en flat topp fra en annen motor. Monterer denne i stedet for å gamble.
tommern57 Posted June 29, 2017 Posted June 29, 2017 Jeg leser det sånn at en ny eller planet topp (ny/overhalt innafor servicespecs) skal være innafor åtte hundredeler for å kalles plan. Dersom en brukt topp er over to tideler skeiv, skal den planes
Olsen Posted June 29, 2017 Author Posted June 29, 2017 Takk, det høres ut som en plausibel forklaring! Men kommer nok til å montere den flate toppen likevel. Better safe than sorry!
tommern57 Posted June 29, 2017 Posted June 29, 2017 En sånn topp må vel være drøye 70 cm lang, så åtte tusenedels mm på den lengden, er ikke så mye
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now