Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Fått meg en S211 320 CDI, meget fornøyd med bilen, men den er synket fryktelig lavt foran.

Varsler Stopp, bilen er for lav.

Første jeg gjorde når jeg kom fram, var å ta diagnose på verkstedet der jeg jobber. Fikk feilmelding på kritisk nivå framaksel og bakaksel + lekkasje i systemet. Gutta på jobben var sikre på at kompressor er gåen.

Sjekket hvor mye kompressor fyller på 40 sekunder, etter å ha åpnet trykkventil i 5 sekunder - Da klarte den mellom 6-7.5 bar. Skal egentlig være 14-16 bar ifølge Autologic.

Tok da ut innerskjermer og brukte skumspray fra Wuerth ( For å oppdage lekkasjer etc. ), og vi fant ingenting rundt ventilblokk, belg etc.

Så plutselig at gummislangen fra luftfilteret, ved porten til kompressor var kuttet tvers av og luftfilteret montert i feil retning.

Skulle ta av klemmen på slangen, og slangen bare smuldret sammen. Var så gammel  den. Filteret var full av dritt. Mistanken er at kompressor er blitt defekt pga. dritt i den. Kontakten ser hel og fin ut, noe som kan være tegn på at den ikke er "gått" varm?

Filteret er montert feil vei, pilen peker omvendt. Er det enveis-ventil?

Autorisert Mercedes verksted har byttet 3 luftbelger og kompressor. Kompressor ble skiftet 08.2015. Kan jeg ha noe garanti/reklamasjonskrav? Jeg kan ikke dekke flere tusen kr. del pga. noen ikke gadd å gjøre jobben riktig, eller erstatte en dårlig, porøs  slange? Men, det får dere ta en vurdering på - Slitasje / slurv?

Bilder: imgur.com/a/fbFxc

Posted

Sikkert klokt å kontakte det verkstedet som monterte kompressoren og spørre, det fremstår ikke som en klar sak, men det kan jo hende verkstedet vil rydde opp i dette. Kan fremstå som om det er feil på monteringen, og det er mellom ett og to års delegaranti på originale deler, det varierer litt med delen.

Verkstedet som utførte jobben må svare på hvorvidt feil på slangen er noe de vil dekke, det vil jeg tro kun skyldes elde.

Feil montert luftfilter påvirker ikke funksjonen, og den har ingen enveisventil, kun filterelementet som er konisk.

Posted

Da dette skjedde meg, overhalte jeg kompressoren. Ny stempelring, nytt sylinderhus, nytt luftfilter og nye slanger. Havnet like under 1000,- . Enkel jobb som hvem som helst kan gjøre selv.

De slangene er noe skikkelig søppel, som ryker før eller siden uansett. Absolutt ALLE med 211 og den kompressoren burde bytte slangene før de smuldrer opp og kompressoren ryker.

Som Simen sier, ta kontakt med verkstedet og hør. Om det var gjort for privatperson, så skal du ha 5 år reklamasjon på selve kompressoren, men her virker det jo som kompressoren har feilet pga. at slangene har gitt seg. Kanskje har verkstedet påpekt at også slanger bør byttes, men at tidligere eier ikke har villet betale for det.

Posted

Det var kompressor som var defekt.

Kompis hadde en 280 som ikke kan registreres stående ved Slemmestad, kjørte dit igår natt, løfta den med jekk, fjernet kompressor og kjørte heeelt til Lørenskog, satte inn kompressor kl 01:30 ca, trykktestet med Autologic, klarte testen - Ladet ca 15 bar.

Løftet bilen opp via luft, og lot den stå til idag morges, lekker ikke luft. Bilen står akkurat der den sto.

280'en var helt i bånn også, pussig at den fungerer. Kjøpt nytt filter og nye slanger fra Auto-Trio, skal montere alt inn.

Hva anbefaler dere for manuell kalibrering om jeg skal ha bra senk? :)

Posted

Godt det løste seg, da.

Gamle kompressoren kan antakelig overhales. Bare gjør den godt ren først. Jeg gjorde det feil, da holdt den ikke lenge.

Hva er "bra senk", da? Selv syns jeg knapt senking er bra i det hele tatt, men det er nå en annen sak. Bruker du stardiagnose, så kan du justere høyden en del der. Da vet fortsatt bilen hvor høy den er, og kan advare deg ved for lav høyde, justerer lyktene riktig osv.

Posted

ja, bra det gikk.

Vil jo egentlig klage på det da, skal ikke ryke så fort. Ønskelig er jo helst en ny kompressor, som jeg kan være trygg på at den skal vare i noen år, istedenfor en brukt kompressor som er fra en bil som har stått i nesten 1 år  :)

Posted

ja, bra det gikk.

Vil jo egentlig klage på det da, skal ikke ryke så fort. Ønskelig er jo helst en ny kompressor, som jeg kan være trygg på at den skal vare i noen år, istedenfor en brukt kompressor som er fra en bil som har stått i nesten 1 år  :)

Hvis kompressoren får grus inn i seg sammen med luften, så ryker den med en gang. Det er jo ikke kompressoren sin skyld at den har blitt ødelagt.

Om du får verksted til å sette ny frontfanger på bilen, og så kjører du i et tre, så kan du ikke klage til verkstedet for at fangeren burde holdt lenger.

Spørsmålet er om verkstedet også burde sett at slangene var morkne, og byttet de også.

Posted

Da dette skjedde meg, overhalte jeg kompressoren. Ny stempelring, nytt sylinderhus, nytt luftfilter og nye slanger. Havnet like under 1000,- . Enkel jobb som hvem som helst kan gjøre selv.

De slangene er noe skikkelig søppel, som ryker før eller siden uansett. Absolutt ALLE med 211 og den kompressoren burde bytte slangene før de smuldrer opp og kompressoren ryker.

Som Simen sier, ta kontakt med verkstedet og hør. Om det var gjort for privatperson, så skal du ha 5 år reklamasjon på selve kompressoren, men her virker det jo som kompressoren har feilet pga. at slangene har gitt seg. Kanskje har verkstedet påpekt at også slanger bør byttes, men at tidligere eier ikke har villet betale for det.

Bare korrigere litt her, dette er en slitedel og ikke noe 5 års reklamasjonsrett, (som er en rettighet på feil og mangler som var tilstede på overtagelsestidspunktet, men som først ble synlig senere) Håndtverkertjenesteloven gir deg 2 års reklamasjonsrett på arbeid der det er gjordt feil. Trolig var slangen dårlig men hel da den ble montert, så har den blitt enda dårligere over tid. Things happen. Skulle likt å se dette igjennom retten og en avgjørelse som sier at dette er reklamasjon etter forbrukerkjøpsloven.

Posted

Så du mener at en kompressor ikke er ment å vare vesentlig mer enn 2 år?

Spørs helt på bruken det, tror Mercedes-Benz antyder noe rundt 8000 driftstimer, med en liten lekkasje kan det fort gjøres på to år det...

Posted

Så du mener at en kompressor ikke er ment å vare vesentlig mer enn 2 år?

Spørs helt på bruken det, tror Mercedes-Benz antyder noe rundt 8000 driftstimer, med en liten lekkasje kan det fort gjøres på to år det...

Mercedes-Benz sin definisjon er faktisk ikke det viktigste her, norske forbrukermyndigheter er kjent for å være relativt greie å ha med å gjøre for forbrukeren.

At det i de aller fleste tilfeller vil være 5 års reklamasjonsrett på en kompressor er det ingen som helst tvil om.

Du glemte forresten noe når det gjelder reklamasjonretten på håndverkertjenester, jeg har sørget for å merke deler av dette med fet skrift.

Fra håndverkertjenesteloven:

§ 22.Reklamasjon.

(1) Forbrukeren taper sin rett til å gjøre en mangel gjeldende dersom tjenesteyteren ikke blir underrettet om at mangelen påropes innen rimelig tid etter at forbrukeren oppdaget eller burde ha oppdaget mangelen.

(2) Reklamasjon kan ved arbeid på ting senest skje innen to år fra avslutningen av oppdraget. Dersom resultatet av tjenesten eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, samt ved arbeid på fast eiendom, er lengstefristen fem år. Fristene etter dette ledd gjelder ikke så langt tjenesteyteren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid.

(3) Tjenesteyteren kan ikke gjøre gjeldende at det er reklamert for seint etter (1) eller (2) dersom tjenesteyteren har opptrådt grovt aktløst eller for øvrig i strid med redelighet og god tro.

(4) Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.