cml Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Hei, Er det noen som vet om et verksted som kan bytte SBC enhet i Oslo området? Jeg har en 2003 SL 55 AMG der SBC enheten er ødelagt. Jeg har fått tak i en helt lik med samme Bosch nummer, men trenger et verksted som kan bytte den. På forhånd takk for hjelpen Quote
Simen Malerbakken Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Vi kan bytte, men å sette inn en brukt er som å kjøpe brukte kondomer.... Anbefales ABSOLUTT IKKE. Når ny koster 18990,- inkl MVA ferdig byttet, så blir det ganske håpløst å sette inn en brukt. (Medlemmer får 10% på dette så 17091,- for medlemmer) (Skrevet som eier av Stjerneservice) Quote
cml Posted June 20, 2017 Author Posted June 20, 2017 Den er fra en bil som har gått kort, gått gjennom og undersøkt av stort firma med garanti samt nullstilt.Hvor mye tar dere for å bytte? Quote
FrodeS Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 samt nullstilt. Inne i SBC-enheten er det en teller som forteller enheten når det er på tide med en sjekk. Denne telleren er altså nullstilt, så det ikke finnes noen som helst kontroll? Det er snakk om en sikkerhetsfunksjon for å holde bremsene i gang. Om noen skryter av at enheten er nullstilt, så ville jeg holdt meg veldig langt unna. Lav kjørelengde har ikke så mye å si, det er antall aktiveringer som sliter på dem. En som bremser ofte kan fint slite ut en sånn veldig fort. Quote
Simen Malerbakken Posted June 21, 2017 Posted June 21, 2017 samt nullstilt. Inne i SBC-enheten er det en teller som forteller enheten når det er på tide med en sjekk. Denne telleren er altså nullstilt, så det ikke finnes noen som helst kontroll? Det er snakk om en sikkerhetsfunksjon for å holde bremsene i gang. Om noen skryter av at enheten er nullstilt, så ville jeg holdt meg veldig langt unna. Lav kjørelengde har ikke så mye å si, det er antall aktiveringer som sliter på dem. En som bremser ofte kan fint slite ut en sånn veldig fort. Ja absolutt, og for eksempel bruk av feil bremsevæske kan skape avleiringer som kan gi bremsehavari, så kjøpe SBC enhet brukt ville jeg ALDRI engang tenkt på. Se i siste utgave av medlemsbladet, der er SBC forklart, dette er et meget delikat system, som fordeler bremsekraft individuelt til hvert hjul, og nødbrems er KUN på forhjul, uten bremsekraftforsterker, bassert på et stag i pedalvandringssensor, som åpner nødvetilene. Da er heller ikke kretsforskyvning aktualisert, dette er rett og slett farlig. Quote
cml Posted July 3, 2017 Author Posted July 3, 2017 OK. Bosch selger disse brukte og "nullstilte" med garanti. Har litt vanskelig for å tro at de vil selge disse hvis de er så livsfarlige. Quote
Simen Malerbakken Posted July 3, 2017 Posted July 3, 2017 OK. Bosch selger disse brukte og "nullstilte" med garanti. Har litt vanskelig for å tro at de vil selge disse hvis de er så livsfarlige. Bosch sine er fabrikksoverhalte, og absolutt ikke nullstilte. Her må man skille snørr og bart. Å nullstille en enhet er livsfarlig, å bruke en fabrikksoverhalt enhet er ikke noe problem, alle SBC enheter også fra Mercedes-Benz kommer fra den ene avdelingen i verden som er godkjent for overhaling av SBC den ligger hos Bosch. En av de viktigste komponentene å bytte er elmotoren som kan slutte å starte. Starter ikke den når den skal så har du INGEN bremser. Quote
Recommended Posts