Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Jeg har hatt bilen på verksted for å få tettet en lekkasje i en dyse, og etter det begynte motoren å ryke veldig mye samt gå i nødmodus etter lange nedoverbakker (typisk ned tunnel og så gikk den i nødmodus på vei opp). Detter ble løst etter noe feilsøking (to nye pakninger på dysene og en pakning mellom turbo og wastegate), og nå er bilen mye bedre... EGR og kanaler ble inspisert og skal være OK.

Bilen går fortsatt i nødmodus fra tid til annen, men ikke noe fast mønster, så jeg tror ikke det er relatert til turbo/egr/wastegate nå. Det som er rart er at den ikke tente det gule "motor lyset" når den gikk/går i nødmodus. 

Jeg hadde et tilfelle av gasspossisjon sensor feil for noen måneder siden som tente lyset, men det ble borte etter en dag, før jeg fjernet feilkoden med enkel feilkodeleser.

Noen som har vært ute for "Limp-mode" uten varsellys?

Posted

Takk for svar, men skulle jeg ikke funnet en feilkode med en vanlig EOBD leser etter at den har vært i nødmodus?

Motorlampe ja, nødmodus nei.

Hvordan finner jeg da hva som sender bilen i nødmodus?

Posted
Noen som har vært ute for "Limp-mode" uten varsellys?

EGR-feil gir nødmodus, men ingen varsellampe på 2004 E200CDI. Nødmodus begrenser motorytelsen og kan være direkte trafikkfarlig for eksempel i forbindelse med forbikjøring.

Man kan lure på hvilken filosofi ingeniørene bak dette har jobbet etter når en så alvorlig situasjon ikke gir noen feilindikasjon til føreren.

Posted

Feikode må kansje leses av når motoren går og bilen er i nødmodus. På min W210 med rund 38 pinners kontakt, måtte jeg kjøre til bilen gikk i nødmodus, for deretter å kjøre til verksted og lese

av feilkoden uten å stoppe motoren. Min 220 cdi hadde sprekt innsug og fikk Nødmodus etter lange oppoverbakker med henger.

Posted

Feikode må kansje leses av når motoren går og bilen er i nødmodus. På min W210 med rund 38 pinners kontakt, måtte jeg kjøre til bilen gikk i nødmodus, for deretter å kjøre til verksted og lese

av feilkoden uten å stoppe motoren. Min 220 cdi hadde sprekt innsug og fikk Nødmodus etter lange oppoverbakker med henger.

Det stemmer ikke helt, du kan lese ut feilkoder med Star diagnose uten at bilen er i aktiv nødmodus.

Ved utløst nødmodus vil motorstyringen huske dette, dersom bilen går ut av nødmodus ved en restart vil den bli lagret som en "lagret hendelse".

Når bilen går i nødmodus vil den ligge i motorstyringen som en aktiv feil du ikke får slettet før årsaken til feilen er utbedret.

Posted

Det stemmer ikke helt, du kan lese ut feilkoder med Star diagnose uten at bilen er i aktiv nødmodus.

Ved utløst nødmodus vil motorstyringen huske dette, dersom bilen går ut av nødmodus ved en restart vil den bli lagret som en "lagret hendelse".

Når bilen går i nødmodus vil den ligge i motorstyringen som en aktiv feil du ikke får slettet før årsaken til feilen er utbedret.

Infoen jeg kommer med er fra BOS Moss, tror de kan Star.,dette var på en w210 så ikke lik med s211 men tenkte det kunne være likheter.
  • 2 weeks later...
Posted

Prøvde å lese ut feil med aktiv nødmodus, men fant ingen ting. Misstenker at det kommer en begrensning fra girkasse, kan det stemme at den gir nødmodus uten lys i "motor lampen"?

Verkstedet jeg har brukt er et BOSH verksted, så de har BOSH tester og ikke STAR. Vil de kunne lese ut det samme?

• 3 weeks later...
  • 3 weeks later...
Posted

Bilen går fortsatt i nødmodus noen ganger, uten noe feilmelding eller lys i display. Har hatt bilen på verksted for å bytte girolje og 13-pin pluggen i girkassa, og da fant de ingen feilmeldinger knyttet til kassen. Men de fant en på EGR og en på veivsensor.

Rart? 

• 4 years later...
Posted

Jeg lurer veldig på logikken når det gjelder nødmodus og motorlampe. Min E280 CDI 2006 modell har begynt å gå i nødmodus når den blir varm. Motorlampen kommer og går periodisk. Etter noen turer med limp mode som resultat, tenner lampa. Etter noen start av bilen, slukker den igjen. Problemet med limp mode er der hver gang motoren blir varm. Jeg hadde en feilkode, men feilen skal være rettet.

Mitt spørsmål blir da: Kan gamle feilkoder lagret i minnet forårsake limp mode og motorlampe? Eller indikerer limp mode og motorlampe et pågående problem. Dette vil ha noe å si for hvordan en angriper problemet, når en ikke har diagnoseutstyr selv. Hvis det er slik at de gamle feilene forårsaker problemer, må jeg sørge for å få feilkodene slettet. Hvis problemene indikerer pågående problemer, må kodene leses av og tolkes på nytt.