gr8pics Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 Bortsett fra det elektriske, er montering av selve festet en grei sak, eller må man til med spesialtilpassing og drilling av hull til fester? Er understellet klargjort for dette, noen standard på dette? Quote
Sven Håkon Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 Alt er plug'n'play, ingen tilpasninger kreves. Quote
gr8pics Posted June 19, 2017 Author Posted June 19, 2017 Uansett leverandør av hengerfester? Hva med det elektriske? Quote
Sven Håkon Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 Uansett leverandør av hengerfester? Hva med det elektriske? Det kan jeg ikke svare på, jeg antok at du snakket om originalt hengerfeste. Det originale elektriske opplegget er plug'n'play, uoriginale opplegg pleier IKKE å være det. Quote
gr8pics Posted June 19, 2017 Author Posted June 19, 2017 Originalt feste koster sikkert flere hundre tusen Quote
Sven Håkon Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 Originalt feste koster sikkert flere hundre tusen Et brukt hengerfeste kostet ikke mange tusenlappene sist jeg sjekket med Steve hos MBenzNL@gmail.com. Quote
gr8pics Posted June 19, 2017 Author Posted June 19, 2017 Originalt feste koster sikkert flere hundre tusen Et brukt hengerfeste kostet ikke mange tusenlappene sist jeg sjekket med Steve hos MBenzNL@gmail.com. Ligger det da klart kabler og kontaker for org feste? Ser det koster 14-15 000 å få montert dette om dagen. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Sven Håkon Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 Originalt feste koster sikkert flere hundre tusen Et brukt hengerfeste kostet ikke mange tusenlappene sist jeg sjekket med Steve hos MBenzNL@gmail.com. Ligger det da klart kabler og kontaker for org feste? Ser det koster 14-15 000 å få montert dette om dagen. Skulle du ikke montere det selv? Tolket det første innlegget ditt slik i hvert fall. Det legges ikke opp ledninger til utstyr som bilen ikke er levert med fra fabrikk. Quote
gr8pics Posted June 19, 2017 Author Posted June 19, 2017 Ja, sa, bortsett fra det elektriske Urimelig dyrt mao... Quote
KennethJ Posted June 19, 2017 Posted June 19, 2017 En kjip ting med originalt tilhengerfeste til S211 er at man må under gulvet i bagasjerommet for å felle det ut/inn, det gjør det i praksis ubrukelig om man har et stort hundebur baki.. Quote
Marevan Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Det elektriske på originalt hf på 211 er en lek. Ikke noe vanskeligere enn selve hf . Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
2983 Posted June 20, 2017 Posted June 20, 2017 Kjøpte oris feste til S211.følger med originalt ledningsnett. Plugg and play. Quote
gr8pics Posted November 19, 2017 Author Posted November 19, 2017 Plukker opp denne tråden igjen, da jeg har et nytt og annet behov for feste, men det trenger ikke være "godkjent" hva angår elektrisk tilkoblet kontakt for lys. Skal bruke feste til montering av en kamera rig, dvs, at jeg ikke har behov for noe elektrisk til lys osv, og kanskje et avtagbart et, slik at jeg slipper å redegjøre for ting når jeg ikke bruker det. Hva er det enkleste feste til noe sånt? Alt må fortsatt monteres på samme punkter som et permanent, ikke sant? Reglene er vel fortsatt slik, at dersom man har et feste montert, skal det elektriske også fungere, selv om det ikke er i bruk? Et bilde som illustrasjon på hvordan det skal monteres Maks vertikal belastning er ca 50kg. Quote
tommern57 Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Et hengerfeste uten el-kopling vil gi feil på eu-kontroll. Setter man på et hengerfeste, skal det virke etter forskriftene. Jeg skjønner hva du er ute etter, men det betyr ikke at den som har kontrollen deler vårt syn. Quote
gr8pics Posted November 19, 2017 Author Posted November 19, 2017 Ja, det var derfor jeg tenkte bruke et avtagbart, som kun settes på for anledningen. Er vel ikke forbudt å montere en brakett under bilen, isåfal må det jo være en nøyaktig spesifikasjon i lovforskriften som beskriver nøyaktig hva som defineres som hengerfeste. Noen som vet hvor jeg kan finne denne forskriften? Ser på et eksempel for monteringsanvisning på et avtagbart, det består jo av en annen avtagbar del, i tillegg til selve avtagbare krok. Hvis man demonterer dette også, blir det jeg har skrudd fast under bilen en annen definisjon. Dette her skal jo ikke brukes til daglig, men sporadisk, så får man heller bruke en halvtime på den jobben av og på fra gang til gang. Eneste grunnen til å benytte meg av denne shortcuten, er for å slippe alle kostnadene med kobling av det elektriske. Sier ikke at dere skal være 100% enig det jeg sier, men at dere kan bekrefte ene eller andre Quote
tommern57 Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Det vil vel finnes i kjøretøysforskriftene. Ta et søk i lovdata.no Quote
gr8pics Posted November 19, 2017 Author Posted November 19, 2017 Det står faktisk ingenting, ikke engang om elektrisk kontakt, må stå et annet sted da? https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_38#KAPITTEL_38 Quote
tommern57 Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Det står jo henvist til noen eu-direktiv der? Quote
Lissrolf Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 En kjip ting med originalt tilhengerfeste til S211 er at man må under gulvet i bagasjerommet for å felle det ut/inn, det gjør det i praksis ubrukelig om man har et stort hundebur baki.. Men for de som ikke har hund i bur er det helt greit . Sent from my iPad using Tapatalk Quote
gr8pics Posted November 19, 2017 Author Posted November 19, 2017 Det omtaler kun kravene til merking og verdier og godkjennelser. Litt interessant egentlig, skal ta en tlf til SVV imorgen å høre, og be om dokumantasjon på hvor det faktisk står, om det gjør det, eller bare det er en intern instruks ved kontroll. Quote
tommern57 Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Det er vel det samme som at du har ikke lov å montere ekstralykter som ikke virker? Er det montert så skal det virke ifølge spec. Quote
gr8pics Posted November 19, 2017 Author Posted November 19, 2017 Ja, gjelder det også om bare lyktefestene uten lykter er montert da? 😉 Quote
tommern57 Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Det er jeg ikke sikker på, men er det montert lykter, så skal de virke. Har du f.eks en tusenmeter med sprekt glass, så holder dei ikke å ta ut pærene. Hva med en sånn (thule) lastholder til å montere på bakluka til en varebil. Kan det modifiseres til bruken? Bare prøver å tenke alternativ her...... Quote
gr8pics Posted November 19, 2017 Author Posted November 19, 2017 Hører hva du sier, men synes sammenligningen med lykteholdere uten lykter, og brakkett uten hengerfeste er god. Tror egentlig ikke det finnes noen detaljert beskrivelse på dette i lovverket som gjør at de faktisk kan bøtelegge deg for dette. Thule stativet passer ikke til stv pga spoileren, iflg Thule selv jeg snakket med om noe annet. Det fungerer heller ikke på denne applikasjonen, da holderen er laget for hengerkule. Ville heller ikke vært stivt nok til å denge denne riggen gjennom svinger og humplete veier. Sjekker med SVV, men kommer nok uansett til å montere, med mindre loven er så spesifik at man ikke kan omgås den, noe jeg tviler på... Quote
tommern57 Posted November 19, 2017 Posted November 19, 2017 Jeg har inntrykk av at det er priskrig på "dragkrok" i Sverige. Sjekk litt f.eks på blocket Quote
Recommended Posts