Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei!

 

Jeg har hatt Oliver i to år nå uten et eneste problem, men nå har den begynt å fuske. Det starter ikke før den er blitt varm. De første 10 - 15 minuttene går helt greit, så starter den å fuske under ca. 2500 rpm. Merker det mest med mye gass fra tomgang. Avhengig av humør fusker den to - tre ganger eller så dauer den helt.

 

Noen tips? Det er en 1982 280E. Motorkode M110.988.

Posted

Jeg har søkt litt på nett, og andre med lignende symptomer foreslår å bytte oppvarmings regulatoren.

Men ser denne koster rundt 7000 kr.  :shock:

 

Er det mulig å enkelt feilsøke om denne er synderen?

Posted

Er det den kobberbiten som er skrudd til blokka, eller er det den elektroniske

 

Spørs hvilken injection som er på den om det er K-jet er det en boks forerst på motoren med bensinrør og muligens også en ledning, er det KE-Jet er det en temperatursensor.

Posted

Basic: En motor behøver 2 ting for å gå, forutsatt at andre innstillinger er korrekte: bensin og gnist. Hvis en motor dør helt, må enten all bensintilførsel stoppe opp, eller så er det ikke tilstrekkelig styrke på gnisten fra tennpluggene.

Bensintilførsel:

Har bilen stått med bensin å tanken i vinter, så er bytte av bensinfilter en god tanke, det bør jo gjøres regelmessig uansett. Bensinpumpa er sannsynligvis ikke noe problem, hvis den kan levere nok til at motoren går på høyere turtall. Da er første del unnagjort: innsprøytningsanlegget forsynes med bensin.

Litt forenklet: Oppvarmingsregulatoren (også kalt WUR) har som funksjon å regulerere kontrolltrykket, d.v.s. det mottrykket som er i trykkregulatoren i ventilene der rørene går ut fra 'bensinfordeleren' ut til innsprøytningsdysene. Trykkregulatoren opprettholder et systemtrykk på ca. 5 bar, og regulerer trykket og mengden kontinuerlig, ved at bensin slippes tilbake til tanken, istedenfor å sprøytes inn i sylindrene. Når motoren starter, er kontrolltrykker bare ca. 0,5 bar, så trykkregulatoren slipper gjennom mye bensin til dysene i opvarmingsperioden, når WUR'en varmes opp. stiger mottrykket til ca 3,8 bar, og mindre bensin slippes igjennom av trykkregulatoren.

 

WUR er en enkel konstruksjon, den innholder en krets som får strøm i oppvarmingsperioden mens motoren er kald. Den varmer en bimetallfjær som bøyer seg når den blir varm. I andre enden av fjæra er den koblet til en liten membran som lukker og åpner for mengden bensin som går igjennom. Hele klumpen sitter montert på topplokket, slik at motorvarmen fortsatt sørger for at bimetallfjæra er varm også etter oppvarmingsperioden, når den ikke får strøm lenger.

 

K-jet er jo et anlegg som sprøyter inn bensin kontinuerlig så lenge trykket oppretttholdes, det er ingen regulering av dysene. Dysene åpner ved trykk, ca 3.5 bar. Når motoren stopper, faller trykket og dysene skal lukke. Når motoren din bare dør, så er det enten fordi trykket til dysene er lavere enn 3,5 bar, eller at komponenter i tenningsanlegget svikter. Spandér en boks med dyserens på tanken, det er en av de få kjemiske tilstninger som faktisk funker.

 

Trykket fra Wur kan måles, og er det innenfor grensene, er den iorden. En WUR er ikke justerbar i vanlig forstand, men den kan justeres med litt vold, hvis den gir feil trykk.  :D

Det er en person i Andebu som har avertert slike WUR'er med jevne mellomrom på finn.no, si fra hvis det er aktuelt å bytte, så kan jeg se om jeg har en  adresse for deg.

Se vedleggene.

Disse komponentene er avhengig av strøm, så start med å sjekke alle kontakter, og skru av og rens festene for store jordledninger til motoren. En 560 med tilsvarende problemer ble bra igjen av noe så enkelt som at sikringene ble tatt ut og alle kontaktpunktene ble renset før nye sikringer ble satt inn.

På tenningssiden ville jeg ha byttet rotor/fordelerlokk uansett, det er sikkert på tide etter et par års bruk!  :D

 

Med vennlig hilsen, Olaf

wur.jpg.97be8c42a86c05953f512df804c9fae2.jpg

kjet.png.c6b6ffa999694722bcec5c9575f45ce6.png

wurfix.pdf

WURServicing.pdf

Bosch_K-Jetronic_Fuel_Injection_Manual_-_boschtech-12d.pdf

  • 5 weeks later...
Posted

Feilen var så enkel som dårlig kontakt på fordelerlokket fra coilen. Med nye pluggledinger og plugger går den nå som ei kule!  8)

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...