KM.Ellingsen Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Hei, elektronisk åpning, både fra fjern og fra bryter i kupe, fungerer kun når det selv vil. Dette hendte første gang en dag for ca fire uker siden, men funksjonen var tilbake samme kveld. Fenomenet har plutselig nå oppstått igjen og jeg er tvunget til å åpne manuelt med nøkkel. Det jeg i denne omgang la merke til, er at det når jeg setter meg i førersetet, dukker opp en tekst i displayet som sier noe om batteribeskyttelse. Kan noen her bekrefte eller avkrefte at fenomenet er et ledd i bilens system for beskyttelse av batteriet? Selv etter lengre kjøretur får jeg ikke åpnet. Har aldri sett denne meldingen tidligere, så er på tanken at denne er relevant ved forsøk på elektronisk åpning forut. Quote
Sven Håkon Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Det kan høres ut som om du har brudd i ledningene i overgangen mellom bagasjelokk og bilen - ledningene går gjennom hengselen på venstre side, og henger med kraftig bøy akkurat i overgangen. Etter x antall bøyinger er det ikke uvanlig at disse ryker, slik at man får litt rare, periodiske feil. Du kan prøve å trykke på knappen og se om noe skjer i forskjelige posisjoner for å se om det har noe å si. Quote
KM.Ellingsen Posted June 16, 2017 Author Posted June 16, 2017 Takk for hurtig svar! Skal sjekke dette. Quote
KennethJ Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Meldingen om batteribeskyttelse kan bety at du har et dårlig batteri eller dårlig lading. Bilen har innebygget voltmeter, når du har tenninga på (før start) kan du trykke tre ganger på nullstillingsknappen til venstre i instrumentpanelet for å komme inn i en servicemodus, der har du også voltmeteret. Hva viser den av spenning like etter start? Og hva viser den etter en lengre kjøretur? Quote
KM.Ellingsen Posted June 17, 2017 Author Posted June 17, 2017 Takk for det Kenneth! Var ute å sjekka nå på morran. Før start har jeg batterispenning 11,9V. Etter start, altså på tomgang, øker batterispenning til 13,7- 13,8V. "Sekk" nede i 9,5V ved start av motor. Har ikke kjørt, men skal ut på en liten 60km tur litt utpå, så skal sjekke da. Ved øking av turtall på tomgang øker batt spenning til +- 14,5V. Meldingen om batt. beskyttelse kom opp igjen, og etterhvert en klareringsmelding. Først: "Convenience functions unavailable", eller noe i den duren, og etter litt tomgangskjøring "Convenience functions available again". Forsøkte da å åpne bagasjelokk, men funket fortsatt ikke. Bilen er "norsk" og skal inneha et batteri med større kapasitet, iflg dekodet utstyrsliste. Men klart, vet jo ikke når og evt. om det er skiftet i det siste. Disse er vel utstyrt med to batteri? Quote
Sven Håkon Posted June 17, 2017 Posted June 17, 2017 Jeg tror ikke batteriet har noe med åpneren å gjøre (selv om det høres ut som om du trenger nytt batteri snart). Prøv knappene med bagasjelokket i forskjellige posisjoner før du begynner demontering. Selv mine foreldres 211 som knapt brukes hadde denne feilen for et par år siden. Quote
Recommended Posts