Svenn Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Hei Slik som tittelen på innlegget antyder, så vurderer jeg å gå til innkjøp av en godt holdt Mercedes E220 CDI AUT 2006 gått i underkant av 150 000km. Bilen har to eiere (første eier var et eldre ektepar) og har et komplett servicehefte. Registreringsår: 2005 Registrert første gang på eier: slutten av 2006 Slik som jeg tolker dette så er bilen importert. Grunnen til at jeg starter denne tråden er pga jeg må reise litt langt for å se på denne bilen, og ønsker å få noen tips og råd fra dere om hva jeg bør sjekke spesifikt på denne modellen. Mercedes er jo b.l.a kjent for å ha litt rust. Jeg lurer også på om bilen har registerkjede og partikkelfilter samt når intervall for dette er? Lurer også hva det vil si at bilen er Avtantgarde? Takk på forhånd! Quote
KM.Ellingsen Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Har selv nettopp gått til innkjøp av en tilsvarende E klasse, dog med kompressor-matet motor og 2004 mod. Jeg bor i Nordland og bilen befant seg på Østlandet. Fikk gjennomført en NAF test i forkant. Avantgarde kan vel enkelt sies å være en mere sportslig utgave. Forandringer i interiør, typ nappa skinn, mørkere treverk, kromlister i eksteriøret, mer sporty hjuloppheng, noe lavere/ senket. Vil naturlig nok gi bedre responsivitet på veien. Svært pene å se til! Jeg har innebygde gardiner/ solskjerming i bakdørene på min, uten at jeg skal påstå at akkurat det er Avantgarde spesifikt utstyr eller rent ekstrautstyr. Andre kan kanskje fylle på her om det er flere relevante ting som stikker seg ut. Får passe på å sjekke drivverk og evt rust. Servicehefte har du kanskje fått se? Sjekk gjerne hvor lenge til neste service og evt be om å få dette inkludert hvis nærtstående. Be om dokumentasjon på evt reparasjoner og ekstrautførelser. Importbiler er vel ikke understellsbehandlet ihht rutine som ved innførsel av nye MB til Norge på den tiden? Pell av deksel på toppen av motor for å se etter evt dyselekkasjer. Ellers er jo bilen så vidt innkjørt. Har bil i mange gode år fremover så lenge den er, og blir, tatt vare på. Denne har vel SBC bremsesystem? Vet ikke hvordan man burde forholde seg til dette ved et kjøp. Er nok mange her som kan gi bedre svar og gå i den modellspesifikke dybden for deg. Ellers kan det jo være en ide å tenke NAF test. Får vel et par forskjellige tester og priser å velge mellom, alt etter hvor grundig de skal gå til verks. Er NAF medlem og det ga vel noen kr i rabatt. Kan jo hende det er mere kostnadseffektivt enn å reise ned sånn i første omgang? I mitt tilfelle fikk jeg bilen fraktet med lastebil til Trondheim. Sparte noen gode km og tusenlapper. Ikke minst fikk jeg og guttungen en fin togtur Quote
Svenn Posted June 16, 2017 Author Posted June 16, 2017 Hei Takk for utfyllende svar. Bilen hadde et konplett gjennomgående servicehefte samt bytte av alle komponenter under bilen slik som bærekuler osv. Ingen rust Dessverre viste det seg at bilen hadde fått vite fra verksted at giroljen måtte etterfylles med 0,4dl. Dette ble jeg svært skeptisk til selv om han haddecsjekket det hos et verksted som ikke fant noen lekkasje under bilen. Quote
KennethJ Posted June 16, 2017 Posted June 16, 2017 Registreringsår: 2005 Registrert første gang på eier: slutten av 2006 Slik som jeg tolker dette så er bilen importert. Det kan bety at bilen er kjøpt som bruktbil bare.. Du må se på datoen for førstegangsregistering i Norge før du kan si om den er importert eller ei, dessuten er det oppført i statens vegvesens systemer om den er bruktimportert.. Dette finner du på vegvesen.no Quote
Recommended Posts