Jump to content

Recommended Posts

Posted

Første dumme spørsmål: hvordan ser jeg om jeg har xenon-pærer i bilen min (MB B-170, 2008) eller ikke?

Så til neste: rett etter service, husker ikke om det var samme dag, eller 1-2 dager senere, går høyre nærlys. Såvidt jeg har sett burde det, om det er xenonpærer jeg har, begynt å lyse oransje/rødt om det er pæra som holder på å gå, hvordan det er om det er halogen vet jeg ikke. Om det ikke er pæra, men elektronikk, kan noe de har gjort under servicen være årsaken til dette? Det står i sjekklista at exterior lights er sjekket både for "proper operation", "operation of headlamp range adjustment" og at de har sjekket/korrigert "headlamp adjustment". Når de har gjort alt dette synes jeg det er rart at lyset slutter å funke rett etter?

Siden de også byttet bremser, fjærer og bæreledd endte jeg på en uflatterende høy regning, så er veldig lite interessert i å punge ut opptil 4-5 lapper til for noe jeg mistenker (håper) er skjedd pga behandling på verkstedet. Tviler på at de vil påta seg skylda for dette uten videre, derfor håper jeg noen bilkyndige her kanskje kan gi et vink på om jeg er helt på jordet, eller om det kan være en sammenheng...

Posted

Har du manuell høydekontroll på dashboardet, har du halogenlys. Er det ingen høydekontroller, så har du xenon. Der er det automatisk. Sjekk instruksjonsbok for å finne hvor kontrollen er på panelet.

Sånn ellers er det god rutine å spørre etter de gamle dela når de har skiftet mye.  :lol: De utskiftede delene er din eiendom, og verkstedet har ingen juridisk rett til å kaste disse uten din godkjennelse! Om ikke annet spør for å se de klatrer oppi avfaldskonteineren!  :lol:

Posted

Nei verkstedet kan ikke vite om lysene dine vil ryke om noen dager eller ei, de kan sjekke at det virker når bilen er der.

Du har fått svar på hvordan du sjekker om du har xenonlys.

Det er ingen ting verkstedet kan gjøre som medfører at pæren din ryker noen dager etter service.

Blir nesten helt oppgitt av at folk skal skylde på noen når noe ryker på bilen, det er da ikke verkstedets bil, du må selv ta ansvar for din bil.

Posted

Har måttet forsvare at jeg godtok at verkstedet utførte en stor uplanlagt jobb på bilen min ifbm med service til så mange i det siste (som i at folk tviler på at det sto så ille til som de sa), så den lille "kjeften" på slutten der kjenner jeg stakk litt. Tar absolutt ansvar for bilen min, men tar meg friheten til å stille dumme spørsmål så jeg kan føle meg sikker på at jeg ikke betaler for noe jeg ikke burde betale for, når det potensielt er snakk om såpass mange kroner, rett etter at man har punget ut en månedslønn :)

Er halogenpærer på bilen, og selv om jeg ikke kan bil vet jeg jo at det ikke er mulig å se om de er på vei til å gå. Det var hvis det var xenon-pærer jeg mener verkstedet burde sett det, sånn utifra det jeg kjapt og ukritisk hadde googlet og skumlest meg til.

Posted

Har måttet forsvare at jeg godtok at verkstedet utførte en stor uplanlagt jobb på bilen min ifbm med service til så mange i det siste (som i at folk tviler på at det sto så ille til som de sa), så den lille "kjeften" på slutten der kjenner jeg stakk litt. Tar absolutt ansvar for bilen min, men tar meg friheten til å stille dumme spørsmål så jeg kan føle meg sikker på at jeg ikke betaler for noe jeg ikke burde betale for, når det potensielt er snakk om såpass mange kroner, rett etter at man har punget ut en månedslønn :)

Er halogenpærer på bilen, og selv om jeg ikke kan bil vet jeg jo at det ikke er mulig å se om de er på vei til å gå. Det var hvis det var xenon-pærer jeg mener verkstedet burde sett det, sånn utifra det jeg kjapt og ukritisk hadde googlet og skumlest meg til.

Beklager, det var ikke sånn ment.

Xenonpærer KAN i noen tilfeller gi høyere fargetemperaturer før de ryker, men de må absolutt ikke gjøre det.

Fint at man er skeptiske, men akkurat den delen med pæren er det dessverre ikke noe man kan garantere.