Jump to content

Recommended Posts

Posted

S124 300TDT '95  (124.193)

- ABS lampe i dashbord funker som normalt, lyser ved start, slukker så og kommer ikke på under kjøring

- ABS er alltid aktiv, jobber med en gang en rører bremsen i lave hastigheter. Mulig ABS ikke aktiv over en viss hastighet

- Kobler jeg av en av sensorene, lyser ABS lampa under kjøring, og ABS ikke aktiv selvsagt

- Har målt de 3 sensorene ved stillstand, ca 1700 ohm på de foran og 1450 på den bak

- Har tatt av kontakt på ABS hjernen, og OVP rele, 'smurt' dem opp. Ser ut til å være grei kontakt

- Har hatt ute alle sensorer og rengjort 'hodet'. Litt rusk på de foran, den bak fin. Ingen forandring

- Har pusset og rengjort ABS ringene på forhjulsnav. Kjørt med et dårlig bremseskjold, så nok litt mer rust på venstre ring en det burde blitt. Men fikk ringen rent og pen. Det er selvsagt noen små rustgroper. Lurer litt på om det kan være noe med den ringen. Står sammen med hele navet, så er en pen liten formue å skifte. Har holdt litt tilbake med det

- ASD lampe lyser konstant. Systemet er tomt for olje grunnet lekkasje, men lampen lyste ikke her tidligere selv om det var tomt for olje.

- Har lagt ledninger fra pinne 1 og 5 og inn i coupe'n, kortsluttet dem for å se om ASD lampen blinker (som er en metode omtalt), men ingen reaksjon. Gjelder kanskje eldre modeller

- 16 pins diagnosekontakt. Kjørt blinktest med en pære og bryter etter oppskrift på nettet. Får reaksjon i hull 6; 2, 8 og 9 blink. 

Trekker jeg ut en sensor, er det fortsatt samme blinkene.

Hull 5 (som blir angitt som pinnen for ASD på skjemaaer jeg finner på nettet ang. 16 pins kontakt) ; ingen blink

hull 4 gir også noen blink. Har ikke peiling hva det betyr) Alle snakker om 'må ta blinktest', men neimen ikke lett å finne riktig info for å tolke det på nettet;)

Noen som har tilgang på riktig diagnose forklaring for 124.193? Enkelte kommer ofte opp med et skjema som er for ABS/ASR på 400e og 500e, 38 pins kontakt. Kan umulig gjelde for alt av 124,når det spesifikt står de 2 modellene, og noen utgaver av 140?

Bremsebryter er nevnt rundt om, og er også koblet mot ABS hjerne. Er det lett for trøbbel der, eventuelt hvordan utarter det seg?

Tips til person, verksted på sørvestlandet som er over gjennomsnittet dyktige på disse eldre Mercene? (utenom merkeverksted) Bryr meg ikke særlig om disse hjelpesystemene personlig, men EU er uenig i den holdningen og mener jeg absolutt må ha de)

mvh

Øyvind

Posted

Tatt ut bremsebryter i dag, pusset og smurt kontaktflater innvendig. Ingen endring.

Neste prosjekt blir ta av spindlene foran og rengjøre 'taggene' på ABS ringene. Rense sensorene.

Posted

Symptomene tyder jo på problemer med ABS ringer, men en diagnosetest er bra, jeg er i et møte nå, og har ikke pinnen i hodet, men vi finner ut av det om du tar turen til oss i Stjerneservice. Klubben har avtaler med mange som kan bidra med god informasjon og finne feilen for deg. Men jeg tror den tilnærmingen med å rense sensorene er klokt, da vil du også kunne se om det blir bedre.