Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Hjemme etter første langtur med ny bil. Klinka til med en 120mils tur med oppunder 2t vogn på kroken. Bilen var utrolig bra å dra med. Krefter i overflod! Bilen har som flere vet her kjørt 400 000km, så før turen har jeg byttet olje og filter, flushet (+ service) automatkassa, byttet hjullager, litt diverse annet pleie og godt vedlikehold:).

Noen mil før hjemkomst, så får jeg opp melding om "Low coolant level" i kjørecomputeren. Driftstemperaturen har ligget stabilt på 80-90 grader hele veien, både oppover og nedover igjen. Slik sett, så fikk bilen mindre belastning på tur hjem enn opp. Sjekket kjølevæske nivået og det ser helt fint ut i mine øyne, men kan ikke se noen markører på "low og full". Kan ikke se spor av noe lekkasje og lukter heller ikke noe spesielt av kjølevæsken. Har ikke sjekket oljen om det lukter rart av den, men alt virker tilsynelatende i orden.

I og med at motor har gått så langt og jeg pusher den bra med tung vogn, er det vel noe jeg bør ettergå litt nøyere nå før sommerferie og flere lange turer.

Skal jeg få verksted til å fylle på kjølevæske og så bare kjøre videre, eller bør jeg få tatt en sjekk? Feilkoder? Kan det være sensor som tuller litt? Er de spesielt følsomme? Eller kan det være underliggende ting som er langt alvorligere som begynnende problemer med topp, blokk, radiator/oljekjøler?

Noen som har erfaring med kjølevæske på disse motorene?

Men igjen, helt uanstrengt tur og bilen er virkelig god å dra vogn med!

Posted

Har en C250 CDI selv som antagelig har samme motor som deg. Fikk også opp dette varselet på min og tok en fysisk sjekk som du har gjort uten å finne noe feil. Ingen lekkasje eller lukt etc.

Kjøpte Peak kjølevæske og hadde på litt selv, etter det har ikke meldingen kommet opp.

Peak sin kjølevæske kan blandes med alle typer, du får den på Meca og Mekonomen i hvert fall

Posted

Ja, skal toppe opp beholderen, og så får vi følge med om det skjer noen endringer fremover. Litt lettere å tracke om nivået blir mindre da.

Bare en korrigering til meldingen jeg fikk opp, så var det "Top up coolant, refer to user manual". Så det var altså ikke melding om for lite, kommer litt an på hva sensoren trigger.

Posted

Fikk også denne på min bil, fylte etter ca 1,5 dl siden har ikke meldingen vist seg. Det er vel ikke unaturlig at litt forsvinner underveis.

Posted

Var innom BOS og kjøpte 1.5l konsentrert kjølevæske. Ble så jeg fylte litt i overkant av 0.5l. Husker ikke hvor mye det var når jeg kjøpte bilen, men skal følge med om det går nedover igjen. Da har jeg et målepunkt. Har jo skiftet motorolje og den var helt fin. Ingen tegn til noe olje i kjølevæska heller. Kan jo hende at det har vært en rep på bilen en gang og så har man ikke toppet opp igjen i etterkant.

Vel vel, får bare følge med:).

Posted

Fikk samme melding på min E300CDI. Dette dukket opp etter en langtur i påsken. Etterfylte ca 0,3 l Mobil1 konsentrat og ikke sett noe til meldingen siden, kan heller ikke se noen endring i nivået når jeg kikker nedi beholderen.

Bilen hadde nylig vært inne på en større jobb der kjølevæsken ble tappet noe pga demontering av innsug. Snakket derfor med verksmester hos merkeverkstedet og han bekreftet at sensor for kjølevæske kunne være litt "sær" på 212. Trekker også vogn med bilen så en vil jo helst følge med på slikt og unngå driftsstopp underveis.

Posted

Hadde samme problem på min 200CDI, men ble bare verre og verre til meg. Så jeg så tilslutt at det lak fra vannpumpe. Alt var iorden etter det 👍🏽