cberg Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 På min 07 w211 oppsto det problemer med løfting bake når vogna var koblet på. Har ca 90kg kuletrøkk pluss endel bagasje, og man hører ventilene i belgene klikke, men bilen går gradvis ned. Belgene er ca 2 år gamle. Hvis jeg hjelper bilen opp med å sveive på nesehjulet, og kjører litt etterpå så holder den nivået fint. Så det tyder på at den sliter med å løfte. Tar lang tid før kompressoren gidder å koble inn. Overhalte kompressoren i går med å bytte stempelring og pakning, og den ladder mye raskere. Men fremdeles så hører jeg det klikker i ventilene bak og den bruker lang tid før den gidder å kjøre i gang. Er ingen lekkasjer på systemet som jeg kan finne da den ikke siger noe som helst. For meg virker det som at den åpner ventilene bak, men ikke har nok trykk for å løfte når det er litt press på dem. Men da burde jo kompressoren fyre igang med en gang? Quote
cberg Posted May 29, 2017 Author Posted May 29, 2017 Nei har ikke det. Virker som at bilen løfter seg mye raskere forran enn bak. Har ikke testet enda med vogna påkoblet etter at jeg overhalte kompressoren. Nå står det jo arnott bake på bilen og de har ikke det ekstra luftreservoaret som orginale belger har, så kan jo ligge noe i det at de er noe tregere å løfte Quote
FrodeS Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 Når vår er tom, ligger den rundt 7 bar foran og 8-9 bar bak for å holde vanlig høyde. Jeg er stadig på vekta med vår, og det er veldig lite som skal til før det er overvekt på bakakslingen. 3- personer i bilen, et hundebur som tar det meste av bagasjeplassen, og noen bagger, så er vi der. Prøvetrykket på kompressoren er 14 bar. Hvis arnottene har litt mindre tverrsnitt enn de originale, vil de også kreve høyere trykk for å holde samme høyden. Kanskje er det rett og slett for mye vekt, så den ikke har trykk nok til å heve seg? Det kan i såfall leses av med stardiagnose (muligens med andre diagnoser også). Quote
carlsson w211 Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 du har nu en trykk tank i bagasje rommet, husker ikke helt hva trykket der ligger på, men 12-14 bar innbiller jeg meg at det skulle være (lurer på om det skal være nærmere 12 bar). denne er nå en trykk resorvar som skal hjelpe til. har vært borti at ved en liten lekasje i slangen bak så vil en ikke få noe varslig om at det er lekasje, og må nesten kjøre test på det for å se om den holder trykket. trykke i belgene er nå litt avhengi av hvilken høyde bilen har, ikke uvanlig med 8 bar tom som frodeS sier. har du sjekket om den går opp igjen etter at den har siget ned (når kompressoren starter)? på vinter vogna så må jeg vente noen sekunder når jeg har fullastet bil og henger, da detter den gjerne litt før den hever seg (er nok overvekt på bakakslingen da). Quote
FrodeS Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 Høyden påvirker egentlig trykket i veldig liten grad. Få noen med diagnose til å sjekke litt. Er det lekk bak til tanken, så får man ikke fullt trykk ved prøvekjøring av kompressoren. Quote
cberg Posted May 29, 2017 Author Posted May 29, 2017 Hvor ligger denne tanken? Har en til 211 som jeg skal ta en test på for å sammenligne løft bake. Denne kjører også på Arnott. Når kompressor starter, så løfter den seg, men ikke like raskt som framme. Er jo noe lengre vandring på lufta fra kompressor til belgene bake, men dette skal vel ikke ha noe å si? Quote
cberg Posted May 29, 2017 Author Posted May 29, 2017 En annen sak, hvor ofte skal pumpa gå? Syns den fyrer igang endel ganger når jeg kjører, men bilen kan stå i en mnd uten å sige noe (nye belger hele veien rundt) Quote
carlsson w211 Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 tanken står på høyre side bak, må av med knepert dekselet stastjonvogn? da ligger den ca der suben, sender til webasto, antenne osv ligger. hva trykket i belgen er avhengi av hva høyden er, f.eks vist den er senket, enten via star, ekstra boks el med juksing av stag så vil en ha lavere trykk, men ikke så mye, kanskje et halvt bar +/-. har aldri lagt noe særlig merke til hvor ofte kompressoren går, annet at jeg kjørte ei stund uten kompressor i drift. hadde brent relet og dro det ut. bilen sank ikke en mm den mnd. på vinter vogna kan jeg med tom bil senke den og så heve den tilbake til comfor uten at compressoren starter (såmangt tanken er full), men den bruker å gå i noen sekunder vist jeg hever den vidre opp. (pumpa går ikke vist tanken er full og jeg står i comfor og hever den) ville ha koblet opp star og sjekket trykket på tanken, latt den stå ei stund og se om trykket er det samme på tanken. da vil du se om det er lekasje. kan jo også være lekasje på slangene til belgene. har vært en del folk som har hatt lekasje på slangene i venstre skjerm på slangen bak til tanken, og er vel en go del folk som har hatt lekasje ved splittern til bakre belger, under bilen. slangene kan lett kappes og skjøtes, enten betale mye for orginal, eller finne noen biligere (hmm trur jeg leste at frodeS hadde gjort det engang) uansett så holder det å bruke disse 10bars plastkoblingen som en finner på nett for 10kr eller billigere, vil en ha noe bedre som koster mindre en orginalt så finnes det rustfrie hurtig koblinger som brukes til offshore som tåler ca 100bar+, trur jeg betalt 60 kr stykk sist jeg kjøpte det. slanger kjøpte jeg fra firma som driver på med airsuspension. kostet 1/10 av orginalt, med samme spec som orginale slanger. men når alt dette er sagt... sååå innbiller jeg meg at lufta går fra kompressoren via ventilblokka, til tanken bak så fram til ventilblokka og ut til belgene. Quote
cberg Posted May 31, 2017 Author Posted May 31, 2017 Sammenlignet løft på begge 211 jeg har og det ser ut til at begge to jobber noenlunde treigt bake og raskt framme. Merkbar forskjell på denne med ny stempelring på kompressoren Quote
FrodeS Posted May 31, 2017 Posted May 31, 2017 Sammenlignet løft på begge 211 jeg har og det ser ut til at begge to jobber noenlunde treigt bake og raskt framme. Merkbar forskjell på denne med ny stempelring på kompressoren Sånn er vår også, og det er jo ikke så rart. Ca. 1,5 - 2 bar mer trenger den for å holde høyden bak enn foran, selv uten last. Quote
cberg Posted May 31, 2017 Author Posted May 31, 2017 Spent på om den klarer å løfte seg med vogna på. Får ikke testet før om 4 uker. Er jo noe vekt den skal løfte da kulepresset ligger på 70-90kg og litt bagasje pluss full tank Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.