Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

Har kjøpt en 2012 250cdi 4matic med mange gode kilometer på seg. Skal gjøre en del delebytter og vedlikehold nå og en av disse er å bytte motorolje og filter.

Fant noen gamle tråder om motorolje, men det er så lenge siden.

Har alltid byttet motorolje og filter på mine biler hver 10 000km. Vil gjøre det samme her.

Så hvilke olje anbefales på disse motorene? Har brukt Biltema olje på min forrige 2011 Mondeo i flere år uten noe problemer. Erfaringen min er at ikke merkeolje nødvendigvis er så mye bedre så lenge de har samme spec.

Så hva sier dere som kjører med disse motorene? Klart 2 turboer gjør at god olje er viktig.

Posted

Hva er lista da? Biltema og andre billige oljer har jo vært testet med bedre kvalitet enn f.eks Castrol så...

For å spørre litt mer direkte da: Hva slags olje bruker dere og verksted på disse motorene?

Posted

Motoren i min 220 går merkbart bedre med mobil1 enn Biltema. Bruker den som mercedes har satt opp fordi jeg hører forskjell på de etter Oljeskift. Vet ikke om det er en fysisk forskjell, men jeg tar ikke sjans sen. Prisforskjellen er så liten uansett.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Når jeg søker på Mobil1 sine sider, så får jeg opp to alternativer på min motor. Med og uten dpf. Hvordan finner jeg ut om jeg har dpf eller ikke?

Ser også at det kom opp 2 helt andre alternativer enn diskutert her;

Uten dpf:

1. Mobil 1 New Life™ 0W-40 - ultimat beskyttelse

2. Mobil Super™ 3000 X1 5W-40 - daglig beskyttelse

Med dpf:

1. Mobil 1™ ESP 0W-30 - ultimat beskyttelse

2. Mobil Super™ 3000 XE 5W-30 - daglig beskyttelse

Hvilke skal jeg velge?

Posted

DPF står vel for diesel partikkel filter?

Hvis bilen har partikkelfilter vs ikke.

Helsyntetisk 0w-40 er vel den beste? Gir mykest start ved kalde forhold, mener jeg å ha lest.

Posted

Ja, dpf er diesel partikkelfilter. Men hvordan finner jeg ut om jeg har det eller ikke?

Tror jeg skal ringe et verksted og høre hva de bruker.

Posted

Jula har Mobil1 ESP 5W-30 til overkommelig pris. Ellers har jeg bestilt på billigbilpleie.no. Bestiller du stort kvantum her, og får gratis frakt, er det billigere enn biltemaolje. Mye billigere også.

Posted

Ringte Bergs Automatservice og de sa de brukte Texaco 5W-30 på denne motoren. Sjekket også at jeg har DPF på min motor, og da anbefaler Mobil1 følgende oljer:

1. Mobil 1™ ESP 0W-30 - ultimat beskyttelse

2. Mobil Super™ 3000 XE 5W-30 - daglig beskyttelse

Det store spørsmålet nå er da om jeg skal bruke en av disse eller gå for ESP 5W-30 oljen?

Hvilke olje bruker dere på disse motorene?

Posted

Tusen takk, E_S!

Dette var en veldig god og informativ tilbakemelding!

Har i dag gjennomført oljeskift og filter. Brukt Mobil1 ESP 5W-30. Kjøpte på Jula. Dyr olje der, men er jo ikke så often man bytter. Mekonomen anbefalte Castrol Edge. Kunne jo kjøpt den også i og med at jeg kjøpte filteret der, men satset på Mobil1 denne gang da jeg ser flere bruker denne.

Så får vi se neste gang. Kommer til å legge inn oljeskift hver 10 000km som på mine tidligere biler.