Sven Håkon Posted May 25, 2017 Posted May 25, 2017 Ok, dette er vel omtrent like vagt som å spørre om lengden på en fisk, men siden jeg planlegger å kjøre til Gol i morgen prøver jeg likevel; I går fikk 211en min plutselig en rar dunkelyd som følger hjulenes hastighet. Den akkompagneres i tillegg av en slags klikkelyd, og begge deler høres ut som om det kommer forfra. Lydene følger ikke motoren/drivverket, og føltes ut som om de ble borte/mindre ved litt hard bremsing.. Hjulene sitter ordentlig fast Ingen bolter mangler Ingen synlig feil eller løse komponenter som jeg kan se (med hjulene av) Ingenting som sitter fast i dekkene Å snurre hjulene i lufta lager ingen unormale lyder Er det noen som har erfart noe lignende som kan peke meg i en eller annen retning? Eventuelle tips tas i mot med takk! Quote
Marevan Posted May 25, 2017 Posted May 25, 2017 Jeg like gjetteleker: De lydene jeg tenker på er ødelagt brekk, men det burde du vel hørt når hjul blir snurret. Hvordan er dekktrykkssensorene dine? Testet med annet dekksett? Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Sven Håkon Posted May 25, 2017 Author Posted May 25, 2017 Jeg like gjetteleker: De lydene jeg tenker på er ødelagt brekk, men det burde du vel hørt når hjul blir snurret. Hvordan er dekktrykkssensorene dine? Testet med annet dekksett? Siden jeg bruker skrudde spacere er det ingen nye bolter som kan ha herpet håndbrekket - dette fungerer i tillegg som det skal.. Dekktrykkmonitoren fungerer - tenker du på om noe kan ha løsnet inni hjulet? Har ikke fått testet med andre hjul - dog har jeg kjørt med disse uten ulyder frem til jeg kjørte hjem fra jobb i går... Quote
Marevan Posted May 25, 2017 Posted May 25, 2017 "Dekktrykkmonitoren fungerer - tenker du på om noe kan ha løsnet inni hjulet?" ja, men det er vel ikke sannsynlig. Mystisk greie. Jeg fikk dukelyd av en leirklump på dekket, men det gikk jo fort over:) Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
Sven Håkon Posted May 25, 2017 Author Posted May 25, 2017 "Dekktrykkmonitoren fungerer - tenker du på om noe kan ha løsnet inni hjulet?" ja, men det er vel ikke sannsynlig. Mystisk greie. Jeg fikk dukelyd av en leirklump på dekket, men det gikk jo fort over:) Sent from my SM-G920F using Tapatalk Aldri si aldri. Men så vidt jeg husker av oppbygningen av dekktrykkssensorene ville luften ha gått ut dersom sensor og ventil brekker fra hverandre.. Det eneste jeg fant av fremmedobjekter på dekkene var en klissete rest av tjære eller lignende. Kanskje det var noe slikt, ja? Quote
Sven Håkon Posted May 29, 2017 Author Posted May 29, 2017 Ok, etter å ha kjørt til og fra Gol kan jeg legge til følgende; Klikkelyden blir borte en stund dersom jeg bremser, men kommer så tilbake etter hvert. Lyden går ikke av/på sammen med bremsene. Flere bud? Quote
Sven Håkon Posted May 29, 2017 Author Posted May 29, 2017 Har bilen stått en lengre stund? Den står stadig vekk noen uker uten å bli brukt, noe den i grunnen alltid har gjort.. Jeg må legge til at bilen føles helt normal - eller i det minste lik som før Quote
tommern57 Posted May 29, 2017 Posted May 29, 2017 Har vært borti at biler som har stått lenge og hatt litt kondens i hjullager som forårsaker at det blir ett punkt med korrosjon på kulebana i lageret. Hadde vel et tilfelle her med bilen til Frode? Quote
Sven Håkon Posted May 29, 2017 Author Posted May 29, 2017 Har vært borti at biler som har stått lenge og hatt litt kondens i hjullager som forårsaker at det blir ett punkt med korrosjon på kulebana i lageret. Hadde vel et tilfelle her med bilen til Frode? Humh.. Merket at det var ørlitegranne slakk i lageret på den siden, og det har så langt vært det eneste jeg har funnet å sette fingeren på. Rart at det i så fall skjer kort tid etter at det ble pakket på ny.. Quote
Sven Håkon Posted June 14, 2017 Author Posted June 14, 2017 Lyden tiltok i helgen, så i kveld fikk jeg tid til å inspisere litt mer. Det var riktignok slakk i lageret, men ikke mer enn jeg har opplevd på både denne og 190en tidligere uten noen form for ulyder. Jeg fikk dog strammet det forskriftsmessig opp igjen, og fant ikke noe annet å sette fingeren på - dog reagerte jeg på at smøringen så "skitten" ut, men jeg kan ikke huske om den alltid ser slik ut? Lageret ble pakket om med ny smøring i høst. Slik så det meste ut nå: Og her er litt av den opprinnelige fargen på greasen: Det er kanskje normalt at det blir slik? Jeg husker ærlig talt ikke lenger.. Lageret både så og føltes OK ut, men jeg har ikke fått testkjørt bilen for å verifisere ennå. Quote
Simen Malerbakken Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Fettet blir svart når det har vært varmt, ikke så mye å tenke på, men om lageret ikke hadde farge og rullene gled lett så skal det være løst nå. Sjekket du både indre og ytre eller bare ytre? Quote
Sven Håkon Posted June 15, 2017 Author Posted June 15, 2017 Fettet blir svart når det har vært varmt, ikke så mye å tenke på, men om lageret ikke hadde farge og rullene gled lett så skal det være løst nå. Sjekket du både indre og ytre eller bare ytre? Ok, jeg lurte litt på om det hadde kommet fuktighet inn, men da er det nok OK. Litt usikker på hva du mener med indre og ytre? Jeg tok ut lagerringen og snurret den mens jeg holdt den mellom fingrene. Quote
Simen Malerbakken Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Ok, jeg lurte litt på om det hadde kommet fuktighet inn, men da er det nok OK. Litt usikker på hva du mener med indre og ytre? Jeg tok ut lagerringen og snurret den mens jeg holdt den mellom fingrene. Den ytre er det lageret du kommer til fra utsiden, det andre må du trekke navet av spindel (demonterer bremseskive og caliper, ta ut simmringen på baksiden og trekke ut det indre lageret, dette får som oftest aldri stell, og er litt større i diameter enn det ytre, også dette konisk slik at de to lagrene sammen danner den pressflaten som slites. Dette indre lageret kan også være slitt, og får som oftest veldig lite stell, som mer fett og vask og rengjøring. På 123 biler var det en del av servicen å rense og fette hjullagrene, i dag er dette noe som varer "evig" og er såkalt vedlikeholdsfritt. Quote
Eirik Tømmerås Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Når det blir slakk i disse så er det jo slitasje som gjør det. Justeringsmutteren går jo ikke tilbake. Jeg har alltid skiftet sånne lagere når det blir slakk. Sist jeg gjorde dette var på 211´n. Quote
Sven Håkon Posted June 15, 2017 Author Posted June 15, 2017 Ok, jeg lurte litt på om det hadde kommet fuktighet inn, men da er det nok OK. Litt usikker på hva du mener med indre og ytre? Jeg tok ut lagerringen og snurret den mens jeg holdt den mellom fingrene. Den ytre er det lageret du kommer til fra utsiden, det andre må du trekke navet av spindel (demonterer bremseskive og caliper, ta ut simmringen på baksiden og trekke ut det indre lageret, dette får som oftest aldri stell, og er litt større i diameter enn det ytre, også dette konisk slik at de to lagrene sammen danner den pressflaten som slites. Dette indre lageret kan også være slitt, og får som oftest veldig lite stell, som mer fett og vask og rengjøring. På 123 biler var det en del av servicen å rense og fette hjullagrene, i dag er dette noe som varer "evig" og er såkalt vedlikeholdsfritt. Hvor på spindelen er det indre lageret? Jeg har aldri hørt om det, og kan heller ikke huske å ha sett det da jeg byttet spindel på venstre side i fjor: Quote
Eirik Tømmerås Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Du tuller nå? Selvfølgelig må det være to lager, siden de er koniske. Det indre sitter innerst på spindelen/navet, tetteringen som beskytter dette inneholder giveren for "abs"sensoren på 211. Quote
Simen Malerbakken Posted June 15, 2017 Posted June 15, 2017 Slik ser det ut Det ytre lageret tar dman lett ut å vasker og fetter inn på nytt, det indre er litt mer jobb, men kan være at dette også blir slitt. Siden det indre har større diameter er dette sjeldnere utsatt for slitasje, da det er kraftigere /har mindre belastning, men disse to jobber mot hverandre, slik som på bildet. Bildet ble ikke med nei... Men her er artikkelen med et bra bilde øverst. http://www.autobild.de/artikel/radlager-wechseln-kosten-und-symptome-fuer-defekte-10686899.html Quote
Sven Håkon Posted June 15, 2017 Author Posted June 15, 2017 Aha, skjønner greia - da kan jeg i hvert fall med sikkerhet si at jeg ikke har gjort noe med det. Krysser fingra for at det bare var det ytre som var problemet i mitt tilfelle da Quote
Recommended Posts