Jump to content

Recommended Posts

Posted

Det vet jeg  :D

Men de blir for brede til at det skal være lovlig, men om det passer på bilen er vell hovedsaklig spørsmålet  :lol:

Men takker for svar.

Posted

Det vet jeg  :D

Men de blir for brede til at det skal være lovlig, men om det passer på bilen er vell hovedsaklig spørsmålet  :lol:

Men takker for svar.

Hehe ok! Ja, nei da får noen andre SL-frelste svare på dette :)

Posted

Man kan ha så brede felger og dekk man vil uten at det i seg selv er ulovlig, det er ingen begrensning på dette. Det er under forutsetning av at de ikke stikker utenfor skjermene eller subber i bilen, så den saken er grei. I tillegg kan ikke sporvidde endres med mer enn 15 mm per aksel. Sporvidde måles fra hjulets senterpunkt, altså har det ingen betydning hvor bred felg og dekk er - det er det innpress (ET) som avgjør.

Problemet her er innpress (ET) på felgene. Det bestemmer sporvidden, som nevnt tidligere maksimalt kan endres med 15 mm per aksel uten ny godkjenning. R129 har vel ET34 som standard, og dette kan da fravikes med inntil 7,5 mm per hjul (=15 mm til sammen) uten at det trengs ny godkjenning, altså er man da på ET26,5.

Da trenger du altså godkjenningspapir på de felgene til den biltypen for å få det inn i vognkort. Finnes dette er det grei skuring, finnes det ikke blir det betydelig mer komplisert. Vær også klar over at stor endring av innpress kan endre kjøreegenskaper og slitasje en god del.

Jeg vet at 9,5" bred felg med ET25 passer fint bak på R129, men så voldsomt som det du beskriver her har jeg ikke peiling på. Er det felger av et kjent merke ville jeg sett på nettsidene om det finnes noe TÜV-dokument på dem til R129..

Posted

Takker for svar. Mtp innpress og bredde så kommer nok ikke dette til og bli lovlig, men det får gå som det går  :P

Vet iallefall at det er god plass bak på r129, men vi få se va det blir til.

Posted

Som sagt, bredde på felg eller dekk har ingen betydning what-so-ever for lovligheten så lenge ikke felg eller dekk stikker utenfor skjermene eller subber. Innpress derimot, det er viktig.