Jump to content

W211 merkelig slure problem når abs/esp feil IKKE er til stede!

Recommended Posts

Posted

Hei

Har en 2005 mod. E220 cdi automat. Denne har et veldig finurlig problem. Saken er den at girkassen slurer og legger ikke inn skikkelig giret når bilen er fri for feilmeldinger. Altså ingen feilmelding, så slurer girkassen.

Så kjører jeg rundt og plutselig dukker det opp abs/esp feil i dashbordet. Når jeg så skal gi på igjen, finnes det ikke antydning til sluring, og kassen girer perfekt. Noen som har vært borti samme eller lignende problem?

Bilen er gått nesten 200000 km, har eid denne siden 2007 da den var gått 25000. Ha vært en god bil, men dette problemet viser seg å være særdeles vanskelig å finne ut av. Girkassen har nylig vært flushet, og filteret skiftet. Dette gjorde ingen forskjell. Her er det for meg helt klart at dette må være en elektronisk feil, men klarer da ikke å finne ut av hva som er feil.

Ved utlesing av feilkoder er det abs sensor, og avstand til ring som dukker opp. I tillegg viser det at venstre bakhjul roterer feil vei?! Abs/esp feilen kan finne på å forsvinne like raskt som den kom, og om den ikke forsvinner under kjøreturen, er den ihvertfall borte ved neste oppstart. Da er girkassen tilbake i sluremodus. Dette har nå skjedd en del ganger, så er 100% sikker på at dette henger sammen, selv om jeg skal innrømme at jeg begynde å tvile på meg selv i starten, da jeg overhodet ikke kunne forstå at dette skulle henge sammen. Sliter forøvrig med å forstå det enda.

Uansett, dette ble en lang post, men håper at noen har vært borti lignende problem og kan hjelpe.

Takk.

Posted

Jeg tipper følgende, etter å ha lest historien din:

Kassen slurer fordi den får inkonsistente verdier fra abs-systemet mtp hastighet.

Når feilmeldingen kommer, kjører antageligvis kassen på et standard - program som ikke fletter inn "live data" og oppfører seg derfor bra.

Jeg understreker at jeg tipper, men jeg tror det vil være lurt å gjøre noe med abs-systemet.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Takk for svar.

Det kan gi mening men er det vanlig at abs sentral eller noe svikter på disse bilene eller? Må vel nesten være den i og med at den teor hjulet går feil hei? Merkelige greier...

Posted

Tviler sterkt på at det er "sentrslen", det er vanlig å bytte abs-ringene på hvert hjul i ny og ne. Det er jo disse som gir hastighetssignalet.

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

Posted

Feilen er fikset. Løsningen ble å skifte ut uorginal sensor på venstra bakhjul med en orginal mercedes sensor. Enkel feil som ikke var så lett å oppdage iog med at det ikke var feil i display og alt annet fungerte.