Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei,

 

Har prøvekjørt og sett på en veldig fin og velholdt 2012 E250cdi 4matic som er taxikjørt. Veldig fin inn- og utvendig. Tight og fin å kjøre. Girer veldig fint. Eneste jeg fant på den var at hjullager venstre foran må skiftes (lager ulyd) og at ene beskyttelsesplata under var løs og må festes. Fin under mtp rust, motor virket tett og fin.

 

Så til det essensielle. Kilomterstand er 400 000. Er det tullete å kjøpe en slik bil med slik kilometerstand? I verste fall får man motorhavari og det er jo overkommelig å sette inn ny motor og da har man bil i mange kilometer til. Kjører jo maks 15 000km i året, så det vil jo ikke fly på mye kilometer i privat eie.

 

Eneste er at jeg ikke kjenner disse motoren så veldig godt, så usikker på hvor mye de er gode for med riktig vedlikehold. Må man regne med motorbytte i svært nær fremtid? Andre ting?

 

Igjen, jeg ble veldig positivt overrasket over hvor tight og fin bilen var etter så mange kilometer. Veldig finn både inn- og utvendig. Men det viktigste var at den virket stram og fin i understell og drivverk.

 

Det er jo ikke snakk om den store investeringen prismessig, så man skal jo ikke regne med all verden, men fint hvis jeg slipper å meske med motorbytte med en gang.

Posted

Etter å ha vokst opp i MB familie er det en ting jeg har oppfattet: Man trenger stort sett ikke bytte en Mercedes diesel motor  :) gamlefar kjøpte en drosjekjørt W210 som bruksbil i sin tid som hadde rundet 500.000km, uten å rynke. Nøkkelord var servicehistorikk, dokumenterte reparasjoner og utbedringer, samt en tilsynelatende oppegående selger/ eier. Vet ikke hva andre erfarer- men hadde like gjerne, og kanskje heller, kjøpt tidligere drosje, enn privatkjørt. Drosjeeiere har ofte hatt bilen siden den var ny og har som regel tatt godt vare på bilen. Slik er det iallefall her ute på landet. Hvordan forholdene er i eksempelvis Oslo Taxi, skal jeg ikke uttale meg om.

 

Ville heller vært "bekymret" for andre ting enn motor.

Posted

Fra 212 kom vel R4 motorene med enkelt kjede? Noen som vet om holdbarheten har bedret seg fra de første som måtte bytte kjede litt for tidlig?

 

Sent from my SM-G920F using Tapatalk

 

 

  • 1 month later...
Posted

Uff, det ble nok dessverre et trist bekjentskap på denne bilen. Må vel innrømme jeg var noe naiv når jeg kjøpte den, men..

 

Etter kjøp, så begynte den å dryppe mer og mer olje fra motoren. Hadde den inn på verksted og fikk konstatert at det var oljekjøler motor som var årsaken og at den måtte byttes. Ok. Bestilte time og så bar det i vei. Ble oppringt og her var det mer å finne. Motorfeste venstre foran var knekt (!) og mente det kanskje var årsaken til at oljekjøleren var gåen. Intercooler var også defekt, den var kraftig skadet på ene siden (som betyr at fanger foran muligens har blitt byttet). Denne var trøkt inn på siden og lakk fra kobling. Verkstedet sa at motor ikke hadde full effekt av dette. Teori fra verksted var at motor må ha fått en kraftig smell fra undersiden i og med skade på IC, motorfeste og deretter oljekjøler. Men hva kan ha skjedd?

 

De hadde ikke vært borti knekt motorfeste på en slik bil tidligere.

 

I tillegg, begge luftbelger bak var lekk og måtte byttes og toppdekselpakning pga oljelekkasje rundt dysene. Det skal også nevnes at jeg har byttet hjullager venstre foran, men det hørte jeg under prøvekjøring og det var greit nok å ordne.

 

Så, dette kom dessverre tett på sommerferie, så jeg måtte legge ut all denne rep i dialog med forhandler. Når de skulle bytte toppdekselpakning, så ville ikke bilen starte etterpå, viste seg at 2 av dysene var defekte. 5000kr + moms per stk. Totalt ble verkstedregningen på dette den alt fra nette sum av 41 000kr. Auda. Der gikk mye av feriebudsjettet.

 

Så la vi i vei på ferie mot Sverige og etter kjørt 40 min så kommer det en kraftig vibrasjon fra motor og så var det helt stille. Rullet inn på SOS lomme etter motorveien. Bilen ville ikke fyre. Ringte bilberging, fikk ringt hjelp til å hente og frakte bil - kjøre kjerring og unge til feriedestinasjon og så tilbake med biltralle til verksted. Fin start:).

 

Så etter et par uker ferietid nå og med bil på verksted fikk jeg dommen i dag. Motor havarert og må byttes. Stempler ødelagt i sylinder 3 og 4. Kammer defekte, kjede osv osv.

 

Dette ble visst en dyr bil. Er i dialog med forhandleren og de skal undersøke brukt motor for bytte, men akkurat når er jeg litt demotivert. Det var mye å sette fingeren på ved denne bilen visst... Her har nok vedlikeholdet vært svært dårlig. Dessverre.

Posted

Hvis ikke dette var en "til salgs for kunde" bil, så har du vel kjøpt den av forhandleren?I så fall har du vel visse rettigheter i hht forbrukerkjøpsloven, og i tillegg er det vel vanlig med en viss garanti. Dette er jo mindre enn 3 mndr siden?

Men det var en trist historie ja...

 

Posted

...... og er den kjøpt av drosjeeier har du også rettigheter da vedkommende er et enkeltmannsforetak, og dermed er det et firma du har handlet med..

Posted

Uff dette var trist. Hva er planen videre med bilen ? Motoren har nok sikkert fått register havari(kjent problem etter mercedes absolutt måtte  gå fra dobbel til enkel kjeder) :(

Posted

Hei og takk for medfølelsen :).

 

Tja, akkurat nå usikker på hva jeg skal gjøre. Bilen er solgt av forhandler, så det ligger akkurat nå på dem. De skulle undersøke byttemotor, men veldig usikker på hva de finner. Bør jo få dokumentasjon på det, slik at man kan garantere stand og km. Men 250cdi er en dyr motor brukt også ser det ut som.

 

Redd for andre ting som kan dukke opp, men uten å bytte motor er den vel ikke verdt mer enn 50-60 000kr. Så må vel få til et motorbytte på en eller annen måte.

 

Dette skjedde faktisk en mnd etter kjøp, så ja det kom relativt raskt.

 

Det som er kjedelig er at det går så mange uker og mnd før ting bkir ordnet opp..

Posted

Etter å ha vokst opp i MB familie er det en ting jeg har oppfattet: Man trenger stort sett ikke bytte en Mercedes diesel motor  :) gamlefar kjøpte en drosjekjørt W210 som bruksbil i sin tid som hadde rundet 500.000km, uten å rynke. Nøkkelord var servicehistorikk, dokumenterte reparasjoner og utbedringer, samt en tilsynelatende oppegående selger/ eier. Vet ikke hva andre erfarer- men hadde like gjerne, og kanskje heller, kjøpt tidligere drosje, enn privatkjørt. Drosjeeiere har ofte hatt bilen siden den var ny og har som regel tatt godt vare på bilen. Slik er det iallefall her ute på landet. Hvordan forholdene er i eksempelvis Oslo Taxi, skal jeg ikke uttale meg om.

 

Ville heller vært "bekymret" for andre ting enn motor.

 

Dessverre er ikke Mercedes kvaliteten det engang var....å tro at disse går 1mill. KM uten å blunke begynner å bli litt naivt.

 

Har heller ikke troen på de nye 4-cyl motorene, derimot 6-cyl diesel, eie bilen fra den var ny, hyppige oljeskift, da kan den nok gå langt.

 

Trist start på ferien dette sfinxern.  :?

Posted

Ikke kjøp en Mercedes som har kjørt over 60-70.000km så lenge du ikke kjenner hele historien, og vet at sjåføren har behandlet bilen veldig pent.

 

Denne bilen er enten en mandagsbil, eller så er den rævkjørt noe hinsides. Føler med deg dessverre. Men som sagt over her, tysk kvalitet er ikke lenger hva det var. Tyskerne satser mer på bling bling og fiffige tekniske løsninger som selvparkering og kjøring ut av garasjer etc, enn på biler som varer.

 

 

Posted

Kjipt når sånt skjer, det er stress.

 

Nevnte ikke verkstedet noe når de hadde bilen inne? Drøyt å betale 41k også ryker motor...

 

Var det merkeverksted du var hos?

Posted

Dessverre er ikke Mercedes kvaliteten det engang var....å tro at disse går 1mill. KM uten å blunke begynner å bli litt naivt.

 

Har heller ikke troen på de nye 4-cyl motorene, derimot 6-cyl diesel, eie bilen fra den var ny, hyppige oljeskift, da kan den nok gå langt.

 

Trist start på ferien dette sfinxern.  :?

 

Ja, det er vel sånn med alle bilmerker i dag. Ingenting som er slik det engang var. Er mye trøbbel med alle bilmerker  virker det som. Både gamle 123/124 MB og Volvo var jo uslitelige. Volvo slet jo økonomisk en tid fordi bilene deres ble det aldri noe tull med, så null rep:).

 

Nesten så det eneste safe er å kjøpe nybil med garantier. Koster litt mer, men mtp driftskostnader og potensielt store utlegg, så er det verdt det.

Posted

Kjipt når sånt skjer, det er stress.

 

Nevnte ikke verkstedet noe når de hadde bilen inne? Drøyt å betale 41k også ryker motor...

 

Var det merkeverksted du var hos?

 

Nei, men da byttet de jo en del andre deler som ikke var direkte motorrelatert, IC, oljekjøler, luftbelger, motorfeste. Eneste var dyser. Men sånn er alltid vanskelig å forutse tror jeg. Plutselig smeller det..

 

De er ikke merkeverksted, men spesialister på MB uten å nevne navn:).

Posted

Herregud for en trist sak og en kjedelig start på ferien for familien. Ferie skal jo være en koselig greie, ikke sånn som dette.

Du skriver ikke noe om form for garanti, men jeg vil vel tro du har garant på den. Det jeg stusser litt på er at du allerede har kostet på den kr 41.000,- hvis du har garanti. Jeg går uti fra dette er noe du har snakket med forhandler om.

Når motor nå i tillegg har tatt kvelden så blir det enda trasigere. Tror uansett om du har kjøpt bilen"Som den står" så har man rettigheter, nå vet jeg ikke om det er tilfelle her. Sjekk ut dine rettigheter først som sist. Forbrukerrådet er ett fint sted å begynne.

Posted

Etter å ha vokst opp i MB familie er det en ting jeg har oppfattet: Man trenger stort sett ikke bytte en Mercedes diesel motor  :) gamlefar kjøpte en drosjekjørt W210 som bruksbil i sin tid som hadde rundet 500.000km, uten å rynke. Nøkkelord var servicehistorikk, dokumenterte reparasjoner og utbedringer, samt en tilsynelatende oppegående selger/ eier. Vet ikke hva andre erfarer- men hadde like gjerne, og kanskje heller, kjøpt tidligere drosje, enn privatkjørt. Drosjeeiere har ofte hatt bilen siden den var ny og har som regel tatt godt vare på bilen. Slik er det iallefall her ute på landet. Hvordan forholdene er i eksempelvis Oslo Taxi, skal jeg ikke uttale meg om.

 

Ville heller vært "bekymret" for andre ting enn motor.

 

Dessverre er ikke Mercedes kvaliteten det engang var....å tro at disse går 1mill. KM uten å blunke begynner å bli litt naivt.

 

Har heller ikke troen på de nye 4-cyl motorene, derimot 6-cyl diesel, eie bilen fra den var ny, hyppige oljeskift, da kan den nok gå langt.

 

Trist start på ferien dette sfinxern.  :?

Dette vet jeg alt om, etter å ha handlet en -04, 220CDI i god tro om at Mercedes-kvaliteten var som den var tidligere. Første året i vårt eie fikk vi "runaway" og motoren måtte byttes. Etter dette har det vært alt fra forstilling, girkasse og elektronikk. For å berge ekteskapet er dritten parkert og en Lexus er nå innkjøpt...

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now
×
×
  • Create New...