Jump to content

Recommended Posts

Posted

124, verdens beste bil. Sånt lages ikke lenger, så da gjelder det å hamstre når man kommer over hyggelige eksemplarer. Det tror jeg at jeg har gjort nå. Det blir spennende å sjekke opp denne litt nøyere når bare jeg får tida til det. Den landet på gårdsplassen her i dag. Kjøpt mer eller mindre usett, med lovnad fra selger om at han overhode ikke tar noen som helst ansvar for noe som helst, og at bilen anses som delebil. Uansett, han opplyste det han vet om bilen, og en svært ryddig handel ble gjennomført. Nøkkel og penger byttet eier, og jeg er nå den heldige eier av en 1985 260E i hva jeg anser å være i relativt god stand.

 

Positivt:

Bilen virker, med tanke på at den tross alt er en første generasjon 124, med 32 år på baken og har stått lagret i 9 år, å være i ganske god stand. Det er noe rust her og der, men den virker på langt nær opprustet.

Den har stått 9 år, men starter og girer fint. En skvett olje på girkassa hjalp også på.

 

Negativt:

Høyre forskjerm er bulket. Jeg har fått tak på en fra bil med samme fargekode, som jeg håper skal være bra match.

Litt rust rundt om, men det ser ut til å hovedsaklig være overflaterust, som enkelt kan fikses.

Interiøret er langt fra pent, men det er behagelig å sitte i.

El.seter virker bare delvis.

 

Planer:

Først og fremt få den gjennom EU, og få skilt på. Resultatet av EU bestemmer vel om dette skal bli delebil eller bruksbil. Førsteinntrykket sier at her er det håp.

Små hull rundt hvert jekkfeste sveises.

Rustbehandling med lanolinolje.

Bytte ut blanke blinklys med gule/oransje

Bytte ut 2-fargede baklamper med 3-fargede

Lese gjennom Aftenposten fra 1997 som lå baki.

 

Utstyr:

221 : el. sete v. foran (funker delvis)

222 : el.sete h.foran (funker delvis)

240 : utetemp (ikke i nærheten av å funke en gang)

254 : no radio-greier (nyere er satt inn)

275A : Beige skinn (lite hull på førersetet, ellers ganske slitt. Ikke spesielt pent)

280 : girspak og ratt i skinn (girspak er fin, ratt er slitent)

412 : soltak (funker, men går tregt)

420 : automatgir (funker)

470 : ABS (funker)

506 : Oppvarmede speil + høyre el. justerbart.

531 : el. antenne (borte, tror jeg)

570 : armlene (funker)

583 : el.vinduer fremme (funker)

591 : varmedempende glass (grønne)

702 : Fargekoden?

812 : Bakre høyttalere (ser ut til å være byttet ut med noe mer moderne ræl)

873 : Setevarme begge foran. (minst en funker)

 

2017-05-18_16_20_44.thumb.jpg.3d677b15e663801b30780b43af74e596.jpg

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Posted

Gratulerer med 'ny' bil, Frode!

 

Kode 506 fra 01.10.1983 til 31.03.1989: AUSSENSPIEGEL LINKS UND RECHTS BEHEIZBAR (RECHTS ELEKTR. VERSTELLBAR) (LL)

 

Kode 702 fra 01.01.1983: RAUCHSILBER - METALLIC

 

Lese gjennom Aftenposten fra 1997 som lå baki.

Det er ganske underholdende, jeg fant nylig en fra 1995, og bortsett fra at Deutschemark ikke finnes lenger, så kunne valutakursene være fra idag!

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Takker.

 

Oppdatert :-)

 

Jeg visste jo egentlig at 702 er fargekoden, jeg tenkte bare ikke over at den ble blandet inn i utstyret. Jeg ser det samme er gjort på 300TDT'n min også.

Posted

En 260 foresvever meg som de koseligste 124 man kan ha. Det er liksom ikke noe vits å yppe mot alt i kryssa, men samtidig er det sekser-klasse over framdriften. En bil å gli rundt i, med stil og et smil.

Grattis

Posted

Ser jo ut til å være et fint prosjekt..

Mb viruset holder seg aktivt i kroppen  :D

 

Ja, jeg tror denne er ganske ålreit. Jeg har bare såvidt prøvd den litt opp og ned veien her, men er allerede blitt litt glad i den. Bare håper de er enige på eu-kontroll. Litt plukk regner jeg med det er, men en kan jo håpe det ikke er for ille.

 

 

En 260 foresvever meg som de koseligste 124 man kan ha. Det er liksom ikke noe vits å yppe mot alt i kryssa, men samtidig er det sekser-klasse over framdriften. En bil å gli rundt i, med stil og et smil.

Grattis

 

Takk. Jeg tror også litt det. Det skal være 170 hk når den er frisk, så det bør jo være mulig å få den til å flytte relativt greit på seg (i hvert fall etter mine preferanser) om det haster. Jeg er litt spent på hvordan den er å cruise rundt med, om den må jages mye for å flytte på seg, eller om den bare kan murre pent avgårde på relativt lavt turtall.

  • 1 month later...
Posted

På tide å få tatt denne litt i nærmere øyesyn. Time for PKK er bestilt, men det fikk jeg ikke før fredag kommende uke. Mulig jeg bare kjører bilen ned der tidlig i uka og spør pent om ikke de kan ta den litt innimellom. Det pleier å løse seg.

 

Foreløpig har jeg funnet noen småfeil, men ikke noe uoverkommelig. Bunnpanna har fått seg en smell tidligere, og vært lappet på. Lappen har gått opp, og det er litt sprekk der som lekker. Bremsecalippere bak henger på. Hull i røret til bakre eksospotte etter at det har subbet i bakken. Lappet sånn tårlig greit, får se hvor lenge det holder. Gummi som holder potta bakerst manglet.  Jeg fikser dette sånn tårlig greit før EU, og så får jeg bare se hvor lang lista blir.

 

Artig observasjon er at denne har justerbar caster bak. Det tror jeg forsvant etter første årgang.

2017-07-12_15_03_21.thumb.jpg.cb8bf19b952ac6b7d38d3eced8d30bc5.jpg

Posted

Muligens noe epoxy stoff kan utsette bunnpanne bytte en stund....

Med litt stahet & tolmodighet går det sikkert å bytte panna uten å ta ut motoren.

Posted

Muligens noe epoxy stoff kan utsette bunnpanne bytte en stund....

Med litt stahet & tolmodighet går det sikkert å bytte panna uten å ta ut motoren.

 

Jeg tenkte jeg skulle prøve noe sånt, og se om det funker, men jeg vil helst prøve å få det ordentlig. Kan få sveiset det, men da må visst helst panna ut allikevel. Det skal visstnok gå "greit" å løfte motoren opp og ta ut bunnpanna. Får se hva jeg finner ut der. Jeg ser ikke så svart på det, det er tross alt greit med feil som er enkle å feilsøke, og det er "bare" snakk om skruing.

Posted

Dersom du velger sveising så sørg for at vedkommende har sveiset bunnpanne tidligere, er ingen rett frem jobb....  8)

 

Skal visst være ganske erfaren han som evt. gjør det.

Posted

Søndag regnet det, så jeg gadd ikke holde på ute og støype ned steiner i hagen. Siden junior allikevel hadde dratt meg opp i 06-tida, og kona mente det var for sent å gå og legge seg igjen da hun omsider kom noen timer senere (denne rekkefølgen på oppstandelse tilhører de svært få unntakene), var det like greit å pusle litt i garasjen.

 

Bakbremsene hang, så der var det litt å ta tak i. 3 av 4 stempler satt fast. Ikke noe gravrust, så de ble tatt ut, pusset, rengjort og satt på plass igjen. På høyre side var også utløseren til brekket rustet fast, så da ble det litt overhaling av den også. Brekket på denne bilen virker veldig bra. Fordeleren som sitter oppunder gikk lett og ledig, det var bare å stikke opp en 13mm og slakke opp for å få litt wire å jobbe med. Det løser fint ut, samtidig er ting såpass stramt at jeg må ta i skikkelig for å få pedalen til å låse på første klikket. Bremser luftet, og alt i orden. Bunnpanna fikk også en klædd kjemisk metall, og holder tett enn så lenge. "Ny" bunnpanne kom ned fra trøndelag, så den byttes når jeg kommer så langt.

 

EU-kontroll fredag, det blir interessant.

Posted

Leverer denne til EU-kontroll i dag. Den har ikke time før fredag, men jeg håper de kanskje greier å presse den inn før det. Skilt er bestilt, forsikring aktivert. Jeg røyk på en fullkasko til 850,- i året. Gubben i Gjensidige spurte om verdi. Etter å ha kjørt den en tur nå, så lurer jeg nesten på om verdien må skrus opp :-)

 

Jeg kunne tatt den på henger, men hadde lyst til å prøve den litt først. Det lukter litt høgg inni, det er litt småtteri som ikke funker, den er møkkete og fæl inni osv., men den kjører bra. Det er ingen ulyder, ikkno klunk og dunk, den girer greit, går greit og bremser greit. Det er ikke like voldsomt snerr på toppen som det var i 300'n, men det flytter seg ganske greit unna om man vil for det. 6'ern har (for min del) nok moment til at det går fint å bare brumme avgårde.

 

Jeg har aldri før hatt 124 bensinbil med automat, så dette med E/S-bryter er litt uvant for meg. Jeg lurer på om det er noe vakkel i den, for selv om den står i S, så virket det som den ikke helt fikk det med seg. Noen ganger var den ivrig på å gire ned, og dro kick-down helt til rødmerkinga, mens andre ganger ville den knapt gire ned i det hele tatt, og giret opp rundt 5500 rpm, selv med kick-down.

 

Vintage MBE-skiltplate montert. Er det noen som har en til? Jeg trenger bak også.

 

Det blir interessant å se hva eu-kontrollen sier. Jeg har noen mistanker.

2017-07-18_12_18_15.thumb.jpg.d724217466f3de4339ba954b2fc9f349.jpg

Posted

Leverer denne til EU-kontroll i dag.

 

Det blir interessant å se hva eu-kontrollen sier. Jeg har noen mistanker.

 

Lykke til Frode  :)  Får håpe at det ikke er for mange kostbare feil på eu-kontrollen, og at du får skiltene kjapt på bilen.. :)

 

mvh

Ole Arne

 

Posted

Takk.

Håper de får tatt den i morgen. Jeg er spent på resultatet.

 

Jeg fikk koblet om litt i baklampene og mekket til et provisorisk blinklys på en skjerm som skal byttes så nå håper jeg det meste er på stell. Fant også ut at en kompis har gule blinkere foran, og 3-fargede baklamper, så nå blir det høy gubbeføring.

Posted

Stor feil?

 

Nei.

Rustent bremserør høyre bak. Det gamle smatt greit av uten noe videre vold, og jeg hadde en beta liggende som var akkurat lang nok.

 

2017-07-21_09_13_59.thumb.jpg.87bb132f154d929e13c6b36c45b59306.jpg

Posted

Ja, men da er jo alt bare velstand, da?  :D

 

Ja, mer eller mindre.

 

Det er en den plukk her og der. Absolutt ikke noen strøken bil, men slettes ikke ille heller.

Posted

Joda, men du har jo liksom fått en bekreftelse på at det er liv laga. Så får man ta det derfra.

 

Ja, absolutt.

 

Jeg har fått bekreftet en mistanke om at foringer og sånt var ganske nytt på denne. Fjærer, dempere, stag osv var knapt rustent i det hele tatt. Den har vært skamlav, men så var eier blitt lei av knust bunnpanne og oppspiste dekk, så det ble gjort en jobb med å bytte en del diverse og få den opp i normal høyde igjen ikke lang tid før den ble satt bort.

 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...