Jørgen F.J Posted May 15, 2017 Posted May 15, 2017 Hei. Jeg har en S124 4-matic fra 1994. Denne er jeg begynt å slite med at den ikke drar, altså ingenting skjer når jeg trykker på gassen. Det er akkurat som den drar tungt å ikke klarer mer. Når jeg trykker kickdown merker jeg at bilen girer ned og den drar igjen normalt, å kan gire fint en stund, før det skjer på nytt. Det føles som girkassen girer opp i høyere gir automatisk, så den ikke klarer å dra.. Skjer ingen ting om jeg tvinger den ned i 3 eller 2 gir... kun ved kickdown. Når den oppfører seg slikt, kan jeg sette den i ¨N¨ og prøve å ruse, men det virker som noe fortsatt holder igjen, etterså jeg ikke får turtallet noe skikkelig opp. Er det noen som har erfaring med girkassene på disse? Skiftet olje å filter idag for å sjekke om det ble bedre, men ingen forskjell. Håper noen her inne kan hjelpe meg Å spør hvis dere lurer på noe, er ikke så god å forklare meg =) Mvh Jørgen Quote
Jørgen F.J Posted May 16, 2017 Author Posted May 16, 2017 Idag ble det noe nytt så skjedde. giret plutselig kun mellom 1 og 2.. å ikke høyere. Quote
Jørgen F.J Posted May 18, 2017 Author Posted May 18, 2017 Noen tips? Har sett tråder om girkassetøbbel, men finner de ikke igjen. Quote
tommern57 Posted May 18, 2017 Posted May 18, 2017 Har du sjekka oljenivået? Er det ikke no på dissa 124 4m med at de presser automatolja inn i fordelerkassa? Quote
Jørgen F.J Posted May 18, 2017 Author Posted May 18, 2017 Har du sjekka oljenivået? Er det ikke no på dissa 124 4m med at de presser automatolja inn i fordelerkassa? Nivået er rett, var rett før skifte også. Presser gjennom? Som lekkasje eller orginal flyting av olje? Fordelerkassen har vel egen olje? Denne er ikke sjekket nivå på. Quote
tommern57 Posted May 18, 2017 Posted May 18, 2017 Det er vistnok et tetning mellom kassene som går, og da presser den automatolja inn i fordelingskassa. Man ser at nivået i fordelingskassa øker. Søk litt, mener å huske det er skrivi om det her. Quote
Jørgen F.J Posted May 18, 2017 Author Posted May 18, 2017 For å se nivået i fordlingskassa må jeg vel skru ut påfyllingspluggen? Har søkt en del rundt girgassetrøbbel, å de eneste trådene jeg fant var det ingen respons på. Quote
tommern57 Posted May 18, 2017 Posted May 18, 2017 Jeg har skjønt det slik at man må "tappe av fordelingskassa" når dette skjer. Søk litt på 124 4matic Quote
Jørgen F.J Posted May 19, 2017 Author Posted May 19, 2017 Etter å ha søkt litt rundt fant jeg ut at flere hadde justert noe med vacum å gjøre på kassen.. Ettersom ingenting er rørt, og ting bare ble værre å værre gikk jeg til angrep på vacumslangene til girkassen. Og jaggu fant jeg ikke en morken skøyt som ikke var tett.. Skiftet denne + en del mer nye vacumslanger jeg hadde innkjøpt tidligere. Etter dette funker bilen normalt igjen. Om dette er en tilfeldighet etter bilen har stått i garasje noen dager er ikke godt å si. Men kommer tilbake om noen dager å gir fasitsvar på om det ble bedre. Takk for tips i saken uansett Quote
Jørgen F.J Posted May 23, 2017 Author Posted May 23, 2017 Setter denne tråden til LØST, da det ser ut som problemet forsvant etter skifting av morkne vacumslanger =) Kansje dette hjalp på ved varmeapparat problemet også Quote
Recommended Posts