Jump to content

KALD MOTOR

Recommended Posts

Posted

Hei, jeg har en -00 mod 270 T CDI og ved normal kjøring ligger temperaturen på i overkant av 60 grader. Etter hva jeg vet skal den ligge på i overkant av 70 grader ved normal kjøring. Hva er galt? Bør jeg bytte termostat? Kan det vere noe annet som er galt?

Posted

Hei,

Jeg hadde samme problemet som deg på min 220 CDI 2000 modell. Jeg skiftet thermostaten, dvs når enn kjøper thermostat hos mercedes forhandler får enn med komplett thermostathus som innholder thermostaten og tempgiveren. Ca pris til min var 700-800,- Anbefaller å prøve dette først, da verkstedet vil sansynelig begynne med dette..

Posted

Takk for råd, Da prøver jeg det først.

Guest Ole Pedersen
Posted

Prøv det. Min steg fra 60 til 85 grader. Ble litt mer varme inne i bilen da :D

Ole

2000 E220CDI

• 2 weeks later...
Posted

Har skiftet termostaten i dag og det funket. Takk for hjelpen. :)

Posted

Har skiftet termostaten i dag og det funket. Takk for hjelpen. :)

Er bilene levert med en kald termostat fra fabrikken eller... :scratch: Jeg har også dette problemet når det er noen blå ute, det samme hadde en kollega av meg.

Eller er det en svakhet på CDI motorene???  :?

Hmm, kansje det?? Min ligger mellom 60 og 70. Men det blir fort varmt og godt i kupeen så jeg har egentlig ikke brydd meg noe om det. Men får vel nevne det på neste service.
Posted

Nå er jo moderne dieselmotorer kjent for å ikke bli spesielt varme, det er derfor de ofte har tilleggsvarmer. Peugot Boxeren som fattern kjører blir ikke varm i det hele tatt nå om vinteren (at den bilen har en moderne motor er utrolig, for alt annet er ræva på den.)

Posted

Det er vel egentlig det jeg har konkludert med, og ikke giddi og gjort noe mer ut av det. Lastebilene vi har på jobben, Mercedes Atego 817, står seg begge kalde på tomgang. Ingen av dem har verken Webasto eller tilleggsvarmer. Men de blir gode og varme når de er på veien, men tempen går i bånn i løpet av 10-15 minutter nå på vinteren, brrrrr....

Posted

Jeg forundrer meg litt også over at det er flere som opplever at motortemperatur ligger ca 60-70 grader med "orginal" termostat, mens den nye som fås kjøpt hos BOS gir en motortemp på ca 85.

Er det noen som vet om motoren har det vesentlig bedre på 85 grader enn på 60 grader, eller omvendt. Hva er ideel driftstemperatur på en moderne diesel  ?

Jeg har Webasto på min 220 cdi -00, vil denne jobbe for en høyere temperatur i hele kjølesystemet og termostaten motvirke dette dersom termostaten regulere kjølingen ned mot 60 grader ? Eller virker webastoen bare på varmeapparatsiden i kjølesystemet ?

Mvh

KKK

Posted

Jeg forundrer meg litt også over at det er flere som opplever at motortemperatur ligger ca 60-70 grader med "orginal" termostat, mens den nye som fås kjøpt hos BOS gir en motortemp på ca 85.

Er det noen som vet om motoren har det vesentlig bedre på 85 grader enn på 60 grader, eller omvendt. Hva er ideel driftstemperatur på en moderne diesel  ?

Jeg har Webasto på min 220 cdi -00, vil denne jobbe for en høyere temperatur i hele kjølesystemet og termostaten motvirke dette dersom termostaten regulere kjølingen ned mot 60 grader ? Eller virker webastoen bare på varmeapparatsiden i kjølesystemet ?

Mvh

KKK

Webastoen jobber for å varme opp kjølevannet. Hvis webastoen mener f.eks. 70C er fint, mens termostaten åpner ved 60, så vil veldig mye varme bli borte.

Posted

Noen som vet hva Webastoen "ønsker" å ha som temperatur da ? Er den samkjørt med termostaten i kjølesystemet eller har den en egen termostat med en annen temperatur?

KKK

Posted

Hei igjenn, har i dag skjekket den gamle termostaten og der står det stemplet 87 grader inne i termostaten.det er det samme som stod på den nye.

Da er det nok en svakhet med termostaten til desse bilene, for damen på BOS sa at det bare var en type til denne bilen. (-00 270 T CDI). Er nok samme termostat til 220 CDI. (A 611 200 05 15 er nr på orginal termostat)

Geir.

Posted

OBS glemte å svare på spørsmål til KKK.

Da jeg kjørte Webasto på jobb i dag var bilen ca 60 grader. Utetemp var ca +7. Den hadde da stått og varmet i  30 min, sa den blir nok ikkje varmere. Går ut fra at termostaten til webasto`n er stilt på ca 60 grader.

Geir.

Posted

Hva kan man risikere med å kjøre med en motor som holder en "for lav" temperatur, f.eks 70 grader ? Jeg mener å ha lest at optimal energiutnyttelse skjer ved driftstemperatur på 63 C for moderne diselmotorer. Kan noen bekrefte eller avkrefte dette ?

KKK

• 5 years later...
Posted

Har nettopp kjøpt meg 2001 Mercedes Benz E220 CDI til arbeids-/nr 2-bil. Temperaturen på motor blir aldri over 60 grader, og så lenge temperaturen ute ligger rundt 0 grader så er det ikke mulig å oppnå mer enn ca 12-15 grader inni bilen. Ikke særlig behagelig. Kjører med vifta på full varme på trinn 5 hele tiden. Har bestilt ny termostat, så håper VIRKELIG at det vil hjelpe :D

Posted

Min S 211, 220 cdi holder over 80 grader, selv om det er minus 20-25 ute. Har aldri hatt problemer etter at jeg skiftet termostat

for 3 år siden. Kona har en W203, 200 cdi og den holder bare ca. 40 grader, men jeg skifter ikke termostaten før det blir mildere

i været. Nødløsning er å dekke til litt av radiatoren med en papplate. Passet på at oljekjøleren er utildekket. Da ble tempen ca

60 grader i minus 6. Bilen varm, kona fornøyd!

Guest Dag Kjetil Rødsjø
Posted

Hei.

Har en 220cdi -05 mod. Da jeg kjøpte den lå tempen på like under 60gr. Fikk skiftet termostat, og nå ligger den på 85gr. Min erfaring er at det stemmer med det tipste jeg fikk, og det er at hvis men kjører med for kald motor er det lett å få utblåsning på dysene.(koksing). Det oppdaget jeg når jeg skulle skifte termostat. Hadde utblåsning på 3 dyser. Da det ble ordnet forsvant den ekkle lukten jeg fikk i cupeen også. Så nå er jeg veldig nøye med å følge med tempen, samt kjøre rolig og lett før den er driftsvarm. :)

• 2 weeks later...
Posted

Min bil lå på ca 50 grader motor-temperatur uansett hvor lenge motor var i bruk. Fikk som sagt aldri over 12-15 grader i bilen, og måtte ha varmeviften på full speed hele veien for å kunne holde litt lunk i bilen. Skiftet så termostat, og problemet løste seg. Motortemperaturen la seg på rundt 80 grader, og nå blåser det GLOOOOOOVARM luft inn i bilen etter at motoren er blitt varm :D :D

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in

Sign In Now
  • Create New...