Jump to content

Svarte N-klistremerker skilt. Et must-have!


NMERKE_X117

Recommended Posts

Det blir vel regnet som dokumentforfalsking om du setter på sånt.

 

Dette har blitt diskutert mange ganger på mange forum, konklusjonen er at det ikke verken er lovlig eller ulovlig, men i en typ gråsone. Jeg har enda ikke hørt eller lest om en eneste som har blitt stoppet, eller i det hele tatt fått noe reaksjon på det.

 

Det er derimot ugyldig som nasjonalitetsmerke så man må isåfall ta vekk eller benytte ekstra Nasjonalitetsmerke i utlandet.

 

Statens Vegvesen Deler selv ut hvite klistremerker som de selv sier er "godkjente" med gåsetegn. Man kan da tolke det som at det ikke er ulovlig.

 

Link to comment
Share on other sites

Med det virrvarret av skilter vi har i Norge, så er det liten grunn til bekymring.  Og om man skulle få en bemerkning på sorte N merker, er det bare en teipbit som lett fjernes på stedet. Skjønner overhodet ikke bekymringen rundt dette. Det er jo dere som lager et nummer ut av absolutt ingenting spør du meg. Man kan få alle regnbuens farger

Link to comment
Share on other sites

Det blir vel regnet som dokumentforfalsking om du setter på sånt.

 

Dette har blitt diskutert mange ganger på mange forum, konklusjonen er at det ikke verken er lovlig eller ulovlig, men i en typ gråsone. Jeg har enda ikke hørt eller lest om en eneste som har blitt stoppet, eller i det hele tatt fått noe reaksjon på det.

 

Det er derimot ugyldig som nasjonalitetsmerke så man må isåfall ta vekk eller benytte ekstra Nasjonalitetsmerke i utlandet.

 

Statens Vegvesen Deler selv ut hvite klistremerker som de selv sier er "godkjente" med gåsetegn. Man kan da tolke det som at det ikke er ulovlig.

Jeg kjenner folk som har blitt stoppet og fått mangel på sort N merke... Han visste dog ikke om at SVV gir ut de sølvhvite merkene til å dekke over N merket med, så han kunne ikke argumentere mot det, og rev av merket på stedet...

 

Jeg har sort N merke på to av mine fire biler, og bekymrer meg ikke stort over det.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Siden man kan velge om man vil ha nasjonalitetsmerke på skiltet eller ikke, så tolker jeg det ikke som et krav for innenlands kjøring, men at det er et tilbud fra SV.  Jeg føyer meg derfor til rekken av de "ikke bekymrede".

 

Blåfargen på statens N-merker passer også utrolig dårlig til bilens farge i mange tilfeller.  Kjøpte svarte N-merker til en bil jeg solgte i vinter, bilen var koksgrå og det ble veldig fint!  Bra kvalitet og 100% passform, så masse kred. til Nmerker.no! :thumbright:

 

Viktig å velge riktig type Nmerke til plast- hhv. metallskilt slik de beskriver på hjemmesiden.

Link to comment
Share on other sites

Svarte N-merker er ikke lov, se under: (hentet fra Lovdata.no)

 

§ 39-12.Nasjonalitetsmerke

1. Integrert nasjonalitetsmerke

Nasjonalitetsmerke kan inngå som en del av kjennemerket. Dette må være levert av den produsenten Statens vegvesen benytter og kan ikke påføres i etterkant.

Integrert nasjonalitetsmerke skal bestå av den latinske bokstaven N malt i hvitt og supplert av det norske flagget. Begge symboler skal stå på blå, retroreflekterende bakgrunn. Bokstaven skal være 20 mm høy for stort kjennemerke og 16 mm høy for lite kjennemerke.

Nasjonalitetsmerket skal være plassert helt til venstre på kjennemerket. Flagget skal være plassert over bokstaven.

 

Så om det passer bilens farge eller ei spiller ingen rolle dessverre.

 

Link to comment
Share on other sites

Svarte N-merker er ikke lov, se under: (hentet fra Lovdata.no)

 

§ 39-12.Nasjonalitetsmerke

1. Integrert nasjonalitetsmerke

Nasjonalitetsmerke kan inngå som en del av kjennemerket. Dette må være levert av den produsenten Statens vegvesen benytter og kan ikke påføres i etterkant.

Integrert nasjonalitetsmerke skal bestå av den latinske bokstaven N malt i hvitt og supplert av det norske flagget. Begge symboler skal stå på blå, retroreflekterende bakgrunn. Bokstaven skal være 20 mm høy for stort kjennemerke og 16 mm høy for lite kjennemerke.

Nasjonalitetsmerket skal være plassert helt til venstre på kjennemerket. Flagget skal være plassert over bokstaven.

 

Så om det passer bilens farge eller ei spiller ingen rolle dessverre.

 

OK, da fikk vi omsider avklart dette svart på hvitt! :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det blir omtrent som å kjøre med 15" felger med ET35 og 205-dekk på en standard 124-bil - det er strengt tatt ikke lovlig pga. innpress, men man skal treffe verdens største pirk/kverulant før det blir laget et problem av det. :)

 

Link to comment
Share on other sites

Det blir omtrent som å kjøre med 15" felger med ET35 og 205-dekk på en standard 124-bil - det er strengt tatt ikke lovlig pga. innpress, men man skal treffe verdens største pirk/kverulant før det blir laget et problem av det. :)

 

Forskjellen er vel bare at dette er endring av et offentlig dokument.

Link to comment
Share on other sites

 

Forskjellen er vel bare at dette er endring av et offentlig dokument.

 

Og sjansen for en reaksjon ut over "fjern det der" om man i det hele tatt skulle være så uheldig å komme over en kontrollør som lager en greie ut av det er omtrent som sjansen for å vinne 1. premie i Lotto tre uker på rad..

 

Link to comment
Share on other sites

Selvom det ikke er lov er jeg rimelig sikker på at ingen kommer til å si noe som helst på dette.

Det florerer med biler som har svarte N-merker. Blir man tatt for dette er man som noen skriver her, rimelig uheldig....

 

Link to comment
Share on other sites

Svarte N-merker er ikke lov, se under: (hentet fra Lovdata.no)

 

§ 39-12.Nasjonalitetsmerke

1. Integrert nasjonalitetsmerke

Nasjonalitetsmerke kan inngå som en del av kjennemerket. Dette må være levert av den produsenten Statens vegvesen benytter og kan ikke påføres i etterkant.

Integrert nasjonalitetsmerke skal bestå av den latinske bokstaven N malt i hvitt og supplert av det norske flagget. Begge symboler skal stå på blå, retroreflekterende bakgrunn. Bokstaven skal være 20 mm høy for stort kjennemerke og 16 mm høy for lite kjennemerke.

Nasjonalitetsmerket skal være plassert helt til venstre på kjennemerket. Flagget skal være plassert over bokstaven.

 

Så om det passer bilens farge eller ei spiller ingen rolle dessverre.

 

Tok en titt på § 39-12:

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918/KAPITTEL_39#KAPITTEL_39

Har saksa inn siste del som omhandler Separat Nasjonalitetsmerke.  Utrolig detaljert beskrivelse og det er visstnok ikke bare å sette på hvilket som helst merke.

 

2. Separat nasjonalitetsmerke

 

Utstyres kjøretøyet med separat nasjonalitetsmerke skal dette være utført som eget merke og må ikke være kombinert med nasjonalitetsflagg eller annet. Det må ikke være en del av kjennemerket.

 

Merket skal være utformet som en ellipse med hvit bunn og være påført den latinske bokstaven N malt i sort og plassert symmetrisk om ellipsens midtpunkt. Ellipsen skal være minst 175 mm bred og 115 mm høy. Bokstaven skal ha en høyde på minst 80 mm og strektykkelse minst 10 mm.

 

Når separat nasjonalitetsmerke benyttes skal dette være plassert bak på kjøretøyet og må ikke festes på en slik måte at det kan forveksles med kjennemerket eller hindre dets leselighet.

 

Det skal være plassert vertikalt eller tilnærmet vertikalt og vinkelrett eller tilnærmet vinkelrett på kjøretøyets lengdeakse. Den lengste akse skal være horisontal.

 

0 Endret ved forskrifter 23 des 2004 nr. 1810 (tidligere § 39-10), 10 nov 2006 nr. 1286, 15 sep 2010 nr. 1273 (tidligere § 39-11).

 

Link to comment
Share on other sites

Hvis dette skulle "ta helt av" så spørs det jo hva reaksjonen blir etter hvert.

Dokumentforfalsking straffes jo hardt.

 

Dominoeffekten er til stede. Jeg vil jo si det slik, at det er entusiasten selv som er skyld i dette. Den tråden her er jo med på det. Jo fler som vet om det, jo mer diskusjoner blir det. Jo mer diskusjon det blir rundt et tema, jo mer oppmerksomhet vil det få. La selv ikke merke til sort N med det samme noen la ut to identiske bilder av en bil. Jeg pleier å ha alle rett på finn fem feil bilder, men det tok litt tid før jeg så den sorte N. Nå har jeg kjørt med sort N i to år selv og synes den kler bilen mer enn den blå. Nå skal jeg kjøpe to hvite å ha liggende i bilen, i tilfelle noen med en serdeles dårlig dag skulle oppdage dette å endelig kunne gi ut en eventuell bot. Ikke fordi det bare er å rive vekk dem sorte, men for å montere på dem hvite i samme øyeblikk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...