Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jeg har i rundt ett år nå søkt etter en 6.9, og da i fargekombinasjonen sort/lys brun, og med hud, ikke velour. Sannelig har jeg funnet en, og attpåtil en som står i Norge.

http://www.anamera.com/en/detail/car/409825/index.html

Jeg har vært i kontakt med selger, men foreløpig ikke for å få ned prisen, noe jeg kanskje tror er mulig. Den har aldri vært ute i regnvær, og jeg har fått bilder av undersiden på bilen, og den ser altså ut som tatt direkte fra fabrikk "It never rains in southern California".

Jeg vet forskjellen på US og europeisk, og jeg har snakket med fabrikken (veldig hyggelige), og de sa at dersom det er US-utgave, så kan de i Kiel eller Hamburg fikse dette til de hestene mer for 1100 euro. Jeg spurte ikke om hvordan.

Jeg har en bror som er ingeniør i hydraulikk, og han sa "enkelt å fikse dersom noe skjer med fjæringssystemet", og da stoler jeg på han.

Selve bilen synes jeg er lekker, altså den som er til salgs, og er det noen som er enig?

Ingen vet om fremtiden når det gjelder priser på klassikere, men noen går jo opp så det suser. Vanskelig å si om denne. På fabrikken påsto de at dette trolig var verdens beste motor som er laget, og den skal greit gå 2 millioner kilometer. Litt av noe skryt :). Jeg fortalte om miles-standen, og de sa: Da er den knapt innkjørt. Artig  :)

Det er noen til salgs her og der, men klarer ikke å fri meg fra farge og interiør på denne.

Noen som har meninger med substans, og ikke bare synsing. (Synsing er det for mye av når det gjelder bil )Gjerne fra noen som har eller har hatt tilsvarende.

https://home.mobile.de/AGENTURFUERKFZFDOHSE#des_224354198

https://home.mobile.de/SEITZ-GEORGEN#des_206369863

http://www.ebay.com/itm/Mercedes-Benz-400-Series-6-9-Totally-Original-Low-Mileage-1979-6-9-/261541190514?forcerrptr=true&hash=item3ce511db72&item=261541190514&pt=US_Cars_Trucks

Posted

Jeg ble sittende og sikle på den som står her i Norge en stund. De andre så ikke så interessante ut pga. fargen.

 

Om den er i standen det hevdes, og du har pengene, så løp og kjøp. Dette er noe av det absolutt råeste man kan få tak i, og koster ikke mer enn en ny skoda med litt utstyr.

 

Om verdien går opp eller ned er vanskelig å si. Jeg har vondt for å tro at den vil synke, men hovedsaken er vel uansett å skaffe seg drømmebilen?

Posted

Ingen ting å lure på. Det er jo vare fra øverste hylle. Jeg ville vært skeptisk om du prøvde å finne den billigste, men her er det fineste som gjelder og det blir billigst i lengden

Posted

Tanker rundt kjøp av 6,9 er alltid, uten unntak KJØØØØP.

 

Likevel er jeg litt skeptisk til om du får 8 nye stempler montert for 1100euro. Jeg er også litt skeptisk til om det selges 8,8:1 stempler lenger.

Men det finnes andre forskjeller i motorstyringen som kan rettes opp i som vil gi god effekt, men sansynligvis ikke alt.

 

 

Posted

Takk, takk!

 

Det tekniske vet jeg ikke noe om når det gjelder ytelse, men det var en tekniker på fabrikken så ga meg litt info.

Når broder har kontroll på det hydrauliske, er det andre feller jeg kan gå i?

 

For øyeblikket er eier i Kina, så jeg får ikke sett den på en stund.

 

Takker for tilbakemeldinger...

Posted

Jeg vil varmt anbefale 6.9! Jeg har hatt en i halvannet år. Ellers kan det være greit å sjekke klimaanlegget på bilen, så lenge man har fått sjekket ut rust, noe det virker som om du har gjort. Hvis bilen har orginal dekkdimensjjon, så er det vel kun Michelin XWX som gjelder, og de koster fort 7.000 kr stykket. Selv har jeg valgt å jukse litt, og bruker 15" Barock-felger i stedet for 14". Da får man kjøpt dekk til mer normal pris. Forgjengeren 300 SEL 6.3 har hatt stor verdistigning, og det er flere bilblader som har spådd at det vil skje med 6.9en også. Det er jo den største motoren fra Mercedes-Benz etter krigen, og det virker svært lite trolig at den noen gang kommer til å bli forbigått i slagvolum.

Posted

Takk for alle tilbakemeldinger, det er alltid hyggelig. Som svar på siste annonse/kommentar, så fortalte selger at han hadde lagt den ut på finn.no tidligere, men uten respons. Karoli-familien var interesser i å bytte i svarte diamanter  :?

 

Han nevner det er en liten dødgang  på rattet. Er det lett/vanskelig å få fikset?

Viskosevifte er byttet ut mot elektrisk/manuell justérbar temperatur. Han påstår det ofte blir gjort i varme områder. Men det har jeg for lite rede på.

Elektrisk antenne virker/virker ikke. Kanskje dårlig kontakt?

En blank metall-spile i grillen er falt av/mangler. Noe som er vanskelig å få tak i som enkel del?

 

Så har jeg en samboer som blandet seg litt inn. Hun mener denne er et mye bedre alternativ https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=96166935

Mye jenter kan, men ikke alt når det gjelder biler  :lol:

Posted

Han nevner det er en liten dødgang  på rattet. Er det lett/vanskelig å få fikset?

Viskosevifte er byttet ut mot elektrisk/manuell justérbar temperatur. Han påstår det ofte blir gjort i varme områder. Men det har jeg for lite rede på.

Elektrisk antenne virker/virker ikke. Kanskje dårlig kontakt?

En blank metall-spile i grillen er falt av/mangler. Noe som er vanskelig å få tak i som enkel del?

 

Det er mer dødgang i styringen uansett på biler med snekkestyring enn på moderne biler med tannstang, så det kan hende det er normalt. Er det for mye kan det være alt fra en enkel justering (kan være vanskelig å komme til, sikkert ikke god plass på en slik..) til tid for overhaling av styresnekke.

 

Vifteombyggingen høres greit nok ut - bilen er helt sikkert dimensjonert for varmt vær originalt, så det argumentet kjøper jeg ikke, men selve ombyggingen isolert sett er greit nok såfremt det ikke er gjort for å skjule en eller annen annen, dyrere defekt. Det kan jo ha vært så enkelt som at viskokoblingen på viften var defekt, og da er det greit.

 

Elektrisk antenne som ikke virker er ikke unormalt. Om motoren går uten at det skjer noe er det mekanisk feil, reagerer den ikke er det strømtilførsel eller motor som pleier å være greia. Ikke så avskrekkende dyrt å ordne.

 

Metallbitene til grillen pleier å være relativt rimelige nye så lenge det ikke er noe som er spesielt for 6.9.

 

Posted

så lenge det ikke er noe som er spesielt for 6.9.

:thumbleft:

 

 

Det kan det jo fort være. En kan uansett ikke kjøpe en sånn bil og tro man er forskånet fra utgifter, men jeg tror man gjør veldig rett i å finne et eksemplar som i utgangspunktet er i god stand.

 

Posted

Ja, absolutt. Men - litt småplukk vil det alltids være, men bare pass på at deler som er spesielle for slike såpass spesielle modeller (W116 6.9, W140/R129 med V12, 124 med V8 og lignende) fort koster en god del mer enn tilsvarende til mer vanlige modeller av samme bil. :)

 

Posted

Det var jo mest positivt her  :lol:. Jeg hadde forventet: - Nei, nei, ikke kjøp den, for det blir bare problemer.

 

Jeg er inneforstått med at det ikke er gratis med spesielle biler  :?

 

Men sambo forelsket seg i nyere SL, så det må en kamp til her.

Ikke helt samme type, men begge er alternativer, så den som betaler mest av bilen, må vinne, ikke sant?

Posted

Tror ikke det er noe spesielt med det, men selger er lite hjemme, og nå er bilen/eller skal den ut fra vinterlagring.

Dette var noe som han visste da han satte den på lager i fjor høst.

Posted
Det er mer dødgang i styringen uansett på biler med snekkestyring enn på moderne biler med tannstang, så det kan hende det er normalt.

Oftest er 90% av dødgangen i andre komponenter enn styresnekka, og det er jo forsåvidt bra, for de delene er relativt rimelige, og overhaling av styresnekke er noe dr..t! Slarken er stort sett bare merkbar i nullstiling, d.v.s. når man kjører rett fram. Endel slark kan justeres bort, men hvis det ikke gjøres etter fabrikkens spesifikasjoner, så blir det ofte for stramt, og da ødelegges snekka fort. Så vidt jeg husker er alle snekkene like på /8, W116, W123 og sikkert andre også, bortsett fra 6.9 som har en litt annen utveksling. Men de andre passer fysisk og kan brukes.

 

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Det var oppmuntrende det du skriver om styresnekka, Olaf, for jeg ringte B.O.S, og svaret der var på telefon: - Svært omfattende arbeid, vi trenger spesialverktøy som vi kanskje må lage. Dyr reparasjon.

 

Så skrev jeg en epost til MB like utenfor LA, og de svarer: - Easy to fix, about one hour work.

 

Merkelig med slike forskjeller. Vel, dere i klubben har sikkert opplevd det samme?

 

Alt her er "vanskelig" og ikke minst dyrt. :(

Posted

Ja, prosedyren for å justere styresnekken mens den sitter i bil er veldig enkel. Det krever bare et par braketter og et måleinstrument så det ikke blir for stramt - prosedyren er tydelig beskrevet i WIS og er absolutt ingen stor sak så lenge man har riktig utstyr.

 

 

Posted

Så enkelt er det ikke, viser det seg. Eier er i Kina, og han er ikke veldig ivrig på hurtig salg.

 

Diskusjon med samboer pågår, og hun lurer på hvilen SL-modell som er best....

:?

 

  • 3 weeks later...
Posted

Det beste er å prute ned 6,9 en del og kjøpe en r107 eller r129.  Da har du to biler som har null verditap og alle er fornøyd?  :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...