Guest Erling Bårdsen Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Jeg har akkuratt kjøpt meg min første mercedes. Jeg såg litt bobler i lakken nede på bakruta, tok og ut ruta og såg at dette var verre en det såg ut. "Vinduskarmen" er vekk rusta. Skal jeg sveise i det eller er det en mulighet å skjære ut samme parti av en annen bil og sveise inn denne? Trenger tips og råd er nybegynner i denne hobbyen..
Alexander Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Dette er dessverre en veldig kjent sak på 126er så jeg er sikker på at noen kan hjelpe deg med dette. Hvis du bor i Oslo-området kan jeg anbefalle SOS Biloppretting på Kløfta.
Erling B Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Takk for svar! Jeg bor på vestlandet og tenkte jeg skulle prøve meg selv på denne jobben. Hadde bare lyst på noen tips på hva som var den rette veien gå? Men hvis dette blir for vanskelig får jeg ta den til et karosseri verksted..
Olav Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Å finne en annen bil og skjære ut kan du bare glemme tror jeg. Å finne en vraket 126 uten rust der er enklere enn å vinne i lotto.
Erling B Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Å finne en annen bil og skjære ut kan du bare glemme tror jeg. Å finne en vraket 126 uten rust der er enklere enn å vinne i lotto. Ja du har vel rett, får bare finne fram vinkelsliper og sveiseapparat og prøve meg fram. Tenkte bare at det hadde vært enklere på den andre metoden..
Olav Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Det skulle forundre meg om det ikke gikk an å skaffe nytt stål der. Jørn-Flemming kan sikkert svare på det.
Erling B Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Det skulle forundre meg om det ikke gikk an å skaffe nytt stål der. Jørn-Flemming kan sikkert svare på det. Hørtes bra ut, nytt stål som i ferdig knekt profil bare og skjære inn og sveise fast? Hvordan får jeg kontakt med jørn flemming? Er han medlem her?
Olav Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Bare ta det med ro noen dager. Ser han det står 126 i en post er han nok ikke sen om å klikke seg innpå. :D
Erling B Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Bare ta det med ro noen dager. Ser han det står 126 i en post er han nok ikke sen om å klikke seg innpå. :D Kjempe! Takk skal du ha! God kveld.
Jørn-Flemming Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 Bare ta det med ro noen dager. Ser han det står 126 i en post er han nok ikke sen om å klikke seg innpå. :D Kjempe! Takk skal du ha! God kveld. Heh heh - Takker for tilliten, men jeg er jo ikke så kjapp alltid da. Så vidt jeg vet er det to plater som løper sammen og danner nedre kant av vindusrammen. Den ene går fra pakningen langs koffertluka, og den flukter hele veien med forlengelsen av hattehyllen (dvs stålplaten under hattehyllen). I tillegg er det en forsterkning som du ser om du kryper opp i bagasjerommet og kikker opp like i forkant av lukeåpningen. Denne forsterkningen er perforert flere steder bortover, slik at du kan se opp i falsen mellom de to andre nevnte platene. Den øverste delen, som er fremre del av lukeåpningen i koffertrommet, har nummer A126 647 04 01 (for limousine). Vil tro at den er på lager hos BOS ev Autotrio og andre (selv om det begynner å tørke ut mht enkelte W126-deler nå). Den koster ca 25 - 30 € over disk i Tyskland. Det er nok verre med hattehyllen. Den er en del av bakre torpedovegg, dvs at den helt går fra dørken, under baksetet, opp bak bakseteryggen og helt ut til bakruten. Å skifte den kommer derfor i kategorien - "de sa det ikke lot seg gjøre ..... så vi lot det være". Der må du ev skjære til og sveise inn en plate selv. Det er en omfattende jobb, og med begge delene utskåret er karosseriet utsatt for vridninger, så pass på at det er godt avstivet og står jevnt før du finner fram vinkelsliper. Her er et bilde av hvor ille det kan se ut under. (Beklager størrelsen - ikke mitt bilde) Denne rusten viste seg nesten ikke rundt bakrutepakningen, men eieren burde ha oppdaget det ved å inspisere den nevnte perforerte forsterkningen under hattehyllen.
Erling B Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 Flott! Det var utrolig nyttig informasjon. Det forenkler operasjonen mye. Den verste profilen å bygge opp igjen var jo den øverste platen, den som går over i bakluka.. Ja jeg har fått med meg at dette er et fenomen på w126, og jeg burde vel ha sett på bilen jeg kjøpte, me ivern av å kjøpe gjorde at jeg glemte å se etter rust her. Utenpå såg det forholdsvis bra ut.. Men nå skal det ordne seg så da er alt gog gang! Ellers er jeg fornøyd med bilen. Skal få den fin etter hvert, ta litt etter litt! :D
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now