Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hei alle entusiaster :-) Jeg har hatt Mercedes som hobby i alle år, i tillegg til Toyota Supra som jeg også kjenner godt.  Denne Toyota modellen har en anerkjent motor hvor faktisk motorblokken (2JZ) er konstruert i Tyskland, det samme gjelder 6 trinns girkassen Getrag V161. :-D

 

Så, når jeg da mener at W124 er den beste bilen fra Mercedes og at Toyota Supra har det beste drivverket har jeg nå søkt Biltilsynet om godkjenning av denne motoren med 224 HK fra Toyota i en W124. Donorbil for bremser, hjuloppheng etc er en importert E320 fra 1994. 

 

Jeg ønsker å spørre om det er noen på forumet som i den senere tid har søkt om godkjenning mht økning av effekt på W124, W201 el.l ? Dette for eventuellt å kunne vise til dersom de skulle mene at dette ikke lar seg gjøre for meg. Trenger da kun reg. nummer og ville sette stor pris på om noen kan "tipse" ;-)

 

Har en dialog med SFOOR og Biltlsynet og min bil er innenfor akselvektene med ny motor-/gir, utfordringen er at delenummer på selve chassiet mitt kun er likt opp til 180 HK modellene, 320 med 220 HK har annet delenummer. Som alle kanskje vet bekrefter ikke Mercedes effektendring, jeg har vært i kontakt med dem tidligere ang. dette. Jeg dokumenterer forskjellige delenummer, at hjuloppheng og bremser flyttes over, samme gjelder traversen bak som har samme delenummer på alle modellene opp til 280 HK. Jeg har et reg. nr. på en 230E som er ombygget til 280 HK, men dette er gjort i år 2000 om jeg ikke husker feil. Biltilsynet sier det er kommet en del nye regler i den senere tid så det hadde hjulpet om det kan være noen som har bygget om og godkjent de siste årene ? Så kan jeg eventuellt henvise til dette.

 

Er klar over at det beste og enkleste ville vært å bygget om en 320 med 220 HK, men nå er det blitt slik at valget falt på en 200E fra 1990 som er EU-godkjent før ombygging så jeg trenger vel ingen kommentarer rundt dette hvis dere skjønner ;-)

 

Alle tips til godkjente og ombygde biler med reg. nummer mottas med stor takk :-)

W124_-_2JZ.thumb.jpg.315d338074ba5b17b4993a157cf01568.jpg

Posted

Har du god dialog med sfoor så har sikkert de fortalt deg hva du bør gjøre. Hva karosseriet er levert med er ikke så viktig. Er forskjellen et hull i torpedoveggen så får de ett annet nummer. Så lenge akselvektene er ok så bestemmer delene du setter på resten. Jeg har bygget om og godkjen 201 og 124 med motorer de ikke er levert med, å ikke hatt noen problemer med godkjenning. Du får jo lett 320hk, jeg fikk beskjed om at 350hk heller ikke var noe problem å godkjenne.

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Posted

Du bare søker opp og ombygging på risløkka. De har ganske god greie på ting. Det som er litt synd er at han som hadde mest peiling på mb har slutta. Jeg har akkurat hatt de på besøk å slått inn nytt chassinummer på min 124 som blir bygget om til v8.

Det har med jevne mellomrom stått store bremser til salgs

 

Sent fra min D5803 via Tapatalk

 

 

Posted

Jeg har på følelsen at dissa folka der nede skiller klinten fra hveten. Dersom man kontakter de med et lite gjennomtenkt månelandingsprosjekt, så møter man fort veggen. Alfa og omega her er å angripe i rett vinkel. Man må, på en måte, vise at man behersker det man driver med. For det første må man ha et godt fundament. Dvs at det må finnes et godt chassis. Hele veien igjennom så må man vise at det er snakk om å bygge noe som har en helhet mtp kjøreegenskaper og bremser i forhold til power. Man må egentlig bevise at man behersker det tekniske, såvel som at man har tråden i dokumentasjon i form av ytelser, delenummere, osv.

På en måte kan man si at dissa folka skal holde de useriøse og farlige folka av veien. Det er sikkert ikke definert på denne måten i arbeidsinstruksen, men det er den praktiske realiteten.

Ut fra dette er det vanskelig å fortelle noen hva de skal gjøre for å få til ting. Det er i praksis et spørsmål om å legge en plan, som er godt gjennomtenkt, ta kontakt med de og fortsette derfra. Og hele tiden må man prioritere å spille på lag med folket, pluss at man må ha en innstilling om at det man ikke vet svaret på, må man prøve å finne ut av.

 

Bare mine tanker....

Posted

Hei og tusen takk for innspill, jeg har nå lest litt om dine ombygginger på forumet her Tor Anton og det står det respekt av, utrolig bra :-) Avventer svar fra SFOOR så får vi se hvordan det går videre, jeg poster her når noe skjer og når bilen begynner å bli "presentabel" ;-)

 

Skal få den godkjent, uansett hvor lang tid det vil måtte ta. Effekten er tilnærmet lik E320 og så lenge det brukes korrekte deler og bygges ordentlig burde det nok gå greit !

 

Vi sees vel på Gol tenker jeg :-) !

 

 

 

Posted

Det går veldig opp og ned hos SVV og SFOOR har jeg inntrykk av. Selv søknader underbygget av lassevis av dokumentasjon fra delekataloger og lignende og basert på ting som virker ganske rimelige blir blankt avslått om ikke det finnes produsentdokumentasjon, og så kommer noen andre med et smått utfylt skjema og får godkjent et eller annet  helt "sprøtt".

 

Kjenner til et tilfelle med en Audi hvor største motor levert er på 200 hk/260 Nm som det ønskes godkjent med en motor med 230 hk/350 Nm. Bremser rund baut er oppgradert med originaldeler brukt på annen Audi med opptil 290 hk/400 Nm og høyere totalvekt (lett å dokumentere fra delekatalog). Motorvekt er tilnærmet det samme (max + 25 kg), så aksellast endres ikke nevneverdig og er langt innenfor. Motoren som ønskes godkjent er 5-6 år nyere enn bilen og er utstyrt med katalysator og "full pakke".

 

Her har de låst seg helt fast på at siden det er mer effekt og moment i den nye motoren enn det bilen ble levert med i "sterkeste" utgave originalt er det komplett umulig å få godkjent uten dokumentasjon fra produsent (yeah, right) eller TÜV eller tilsvarende. Ingen annen dokumentasjon vil godtas, og en skjønnsmessig vurdering nekter de plent å utføre, ikke engang interessert i å se på bilen. Så da står man der, da. Ser ikke ut som det er noen annen mulighet enn å ta med bilen til Tyskland, få papirer der og ta med tilbake til Norge. I Tyskland er denne ombyggingen en relativt enkel sak å få godkjent.

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...