Aspen201 Posted January 27, 2007 Posted January 27, 2007 hei nytt medlem med "gammel" bil... Min kjære wdb2010241a566205, starta livet som en Dunkelblau 190E seint 88... Mamma og pappa kjøpte denne i 2001 da vi bare hadde "lastebilar (les:suburban) og trengte en bil som eg og mine søsken kunne prøvekjøre med. Den hadde da ca 173000km på tellaren og har i dag ca 255000. Når den nerma seg 200000 gikk først en diff, satte på en ny, denne tok også kvelden ca 15000 seinare, fekk då tak i en ASD diff frå en 190E 2.0 og denne har fungert bra sida, kombinert med 5-trins kassa som eg også monterte, blei det skikkelig langtur-komfort (med 3000omdr. ved 130km/t) Motoren blåste topp pakninga ved 210000, bytta denne men etter ei tid knakk kamen, med skeive ventilar som resultat...denne blei da kasta til fordel for en som hadde gådt berre 11200... Bittelitt utstyr er det også: 412 electric sliding roof with tilting device (с 01.07.1983) 430 headrests in the rear (с 01.01.1977) 466 central locking system (с 01.04.1970 по 31.10.1993) 470 anti-lock braking system (abs) (с 01.06.1978 по 31.10.1993) 506 outside rear view mirror, left and right, heated (electrically adjustable on the right) 518 Becker radio Avus cassette, full stereo, Kurier, AM/FM 583 electric window lifters (front doors) (с 01.04.1970) 591 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane green heat-insulating glass all round, heated rear window 620 emission control system 640 aluminium disc wheels with radial-ply tires 876 rear door contacts and lamp above rear window har i ettertid montert: Utetemperaturmålar. Innstigningslys foran. ASD (manuell innkobling). 2.5-16 styresnekke Bakhøgtalarar (med originalgitter). Kvite blinklys. 5-trins gearkasse. 70i tank. "Taxi-konsoll" Sportline gearkule. 16v bremsar foran. av uorg utstyr er det: Luisi ratt. Sony mx1hd spillar. dynaBell forsterkar Rockford Fosgate P3 12" sub. Optima RedTop batteri. Så til det store prosjektet! Sommaren 2006 blei en frontkolidert w124.193 (300dt) innkjøpt for å donere motor til 190n.
Frank O Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Her må vi ha meir info. Kjempemotor å ha i en 190. Sånt liker vi.
Frank Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Velkommen Hadde vært kult med flere bilder av bilen, og ikke minst bytte av motor
Roger H. Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Aaaahhhh, endelig AS! Du hadde tenkt å putte mye rart oppi der... :lol: Går den? :D/ :D/Hirr hirr Trodde ikke min private vervekampanje hadde ført frem serdu... Jeg skal på datakurs ikveld, må lære å få på plass dette her.. Du fikk sms om Gol..?
Aspen201 Posted January 28, 2007 Author Posted January 28, 2007 ja kjem meir info med tida...dette er ein kjempe motor ja, i finnland er det veldig populært å trimme disse med større innmat i dieselpumpa, større turbo, grenrør porting osv....400+ hk har ikkje tenkt å la det gå så langt men 250-300hk er målet...handla også inn en Holset HX35w på fredag (frå en cummins 5.9l) Bilder slik så den ut før bilen blei satt i garasja for vinteren... slik ser det ut i dag... Nye bærebruar, w201 16v fjører med 1er puter, 70a dynamo. E400 bremsar med nye skivar, klossar, sjold, skruar til skjold, overhalte caliptere oav... masse dritt/nye delar, speedometer wire, panser lås (dyrt), stag til bakstilling, dempartårnlager, +eit lass med klips pakningar... den gamle kkk k26n, som nå skal avløses av en Holseth HX35w. min nye turbo
Aspen201 Posted January 28, 2007 Author Posted January 28, 2007 Aaaahhhh, endelig AS! Du hadde tenkt å putte mye rart oppi der... :lol: Går den? :D/ :D/Hirr hirr Trodde ikke min private vervekampanje hadde ført frem serdu... Jeg skal på datakurs ikveld, må lære å få på plass dette her.. Du fikk sms om Gol..? åja bli meir en fult nokk oppi der... Vervekampanja funka bra ja...beit rett på Joda Gol e gode greier...
Roger H. Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Kløpper med bila og kløpper med data!! Kjekk ungdom Bilparken min kommer snart på sida her, datalærern min måtte ut å fixe en Toyotta, eller hva det nå heter..Gelandewagen får ny mellomaxel i morgen, kan jo trenge det med det føret vi har her Nå må jeg bare få med i klubben han som solgte meg Wagen, han fyker jo rundt i en -85 + en -96 G Wagen
Aspen201 Posted January 28, 2007 Author Posted January 28, 2007 kan legge til litt teknisk info: -Karroseri: w201 88/89mod. 255000km -Bremsar: w124 400e foran, org w124 300dt bak, bremsekraft forsterkar frå 300se/2.5-16 evo. -Understell foran: Sportline berebruer, Bilstein sport demparar, w124 e500 krengestag, styresnkke frå 2.5-16 -Understell bak: Org sporline, Bilstein sport demparar. -Drivverk: org w201 2.0 gearkasseorg 2.0 clutch, org w201 2.0 asd diff, med manuell innkobling. -Motor: om603, Holseth HX35w, intercooler, godt påstilt pumpe/event få bytta innmat i den. -Karosseri: org w201, 16v styling, hjemmelaga frontfangar med e36 grøftlys (klarglass), klarglass framlykter blink og baklyter (under innkjøp)
FrodeS Posted January 28, 2007 Posted January 28, 2007 Stilige greier. Hva er forskjellen på den gamle og den nye turboen? Syns de så helt like ut, jeg. Jeg målte turbotrykket på min en gang i tida. Den lå fjellstøtt på 0,85 bar fra ca. 2000 rpm og oppover, men like før effekttoppen ved 4600 rpm måtte den gi seg, og trykket dalte noe. Ikke særlig mer å hente da. Hva har du planer om å gjøre med din? Må jo være en del hvis du skal ha den opp til 300 hk, som tross alt er en dobling av trykket. Hva ser du for deg av holdbarhet på noe sånt? Jeg byttet topp på min for litt sida, etter bare 400kkm med originalt ladetrykk.
Frode Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 Det er ikke gitt at en dobling av trykket gir en dobling av antall hk Frode, en nyere type turbo spooler raskere opp(Andre typer turbiner, andre lagre, olje og vannkjølt), dvs mer hk og NM ved lavere turtall.... samt at den ikke mister pusten ved max turtall = mye høyere topp effekt.... Portet topp, god ladeluftkjøler og mer Diesel vil gi en kraftig effektøkning selv med originaltrykk.! En skikkelig eksosmanifoil gjør også underverker både på spool up og topp effekt, og dessuten er det alt for mye motrykk i det originale eksosanlegget, derfor vil bare det å gå over til et eksosanlegg med lite eller ingen motstang gjøre mye på effekten... Forandring av innsugingsmanifoil design kan også gi mer effekt, men da skal en virkelig vite hva en driver med.. Og til slutt vil da selvsagt en økning i trykk gi deg mer, men det er ikke alltid nødvendig for å få ut mye hk.... Det at din bil mister trykk ved max turtall kan være mottrykket i eksosen din som motarbeider turboen...... EDIT : Faen.. Trøkka "rediger" i stedet for "siter". Tror det skal være som det var -FrodeS
FrodeS Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 Må jo være en del hvis du skal ha den opp til 300 hk, som tross alt er en dobling av trykket. Det er ikke gitt at en dobling av trykket gir en dobling av antall hk Frode, Blablabla... Jeg vet selvsagt det. Bare forskrev meg litt. en nyere type turbo spooler raskere opp(Andre typer turbiner, andre lagre, olje og vannkjølt), dvs mer hk og NM ved lavere turtall.... Vil det ikke bare gi raskere respons at den spinner i gang fortere? samt at den ikke mister pusten ved max turtall = mye høyere topp effekt.... Ja, det hadde ikke gjort noe på en om602.960 Og til slutt vil da selvsagt en økning i trykk gi deg mer, men det er ikke alltid nødvendig for å få ut mye hk.... Men det er veldig enkelt, da Har litt lyst til å gjøre det på min også, men får heller gjøre sånt den dagen jeg har en en annen bil å bruke til daglig, så kan denna bli tune-prosjekt Det at din bil mister trykk ved max turtall kan være mottrykket i eksosen din som motarbeider turboen...... Slettes ikke umulig.
Frode Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 Det er litt off topic dette, men skal bli fort ferdig... Vil det ikke bare gi raskere respons at den spinner i gang fortere? Yepp, den snurrer opp raskere, det gir mer ladetrykk ved levere turtall enn en original, ladetrykk ved lavere turtall = mer hk og Nm enn original ved lavere turtall.....ok..??.. Og det at Turboen og rørene rundt den "puster" lettere gjør at hele effekt/moment kurven skyves rett oppover..... Burde tåle 200 hk + lett den 3literen, effektuttaktet på disse motorene er veldig lavt så det burde ikke bekymre deg Frode... Men jeg ville heller installert ladeluftkjøler, kanskje kulelagret turbo og skikkelig eksos før jeg begynte å skru opp trykket.....
FrodeS Posted January 29, 2007 Posted January 29, 2007 Vil det ikke bare gi raskere respons at den spinner i gang fortere? Yepp, den snurrer opp raskere, det gir mer ladetrykk ved levere turtall enn en original, ladetrykk ved lavere turtall = mer hk og Nm enn original ved lavere turtall.....ok..??.. Jo, jeg er med på det, og sammen med manuell så kan nok akkurat det ha litt å si. Med automat på samme motoren slurer den uansett opp til 2400 rpm der max moment ligger. Litt raskere respons og mer luft i toppen hadde ikke gjort noe. Og det at Turboen og rørene rundt den "puster" lettere gjør at hele effekt/moment kurven skyves rett oppover..... Burde tåle 200 hk + lett den 3literen, effektuttaktet på disse motorene er veldig lavt så det burde ikke bekymre deg Frode... Tja.. Måtte jo bytte topp etter bare 401.000 km. Men jeg ville heller installert ladeluftkjøler, kanskje kulelagret turbo og skikkelig eksos før jeg begynte å skru opp trykket..... Mye lettere å skru opp litt, da. Menmen.. det skal nok få være akkurat som det er. Går godt disse motorene som de er. Skal bli spennende å se hva det blir ut av denne 190Dn etterhvert
Aspen201 Posted January 30, 2007 Author Posted January 30, 2007 Stilige greier. Hva er forskjellen på den gamle og den nye turboen? Syns de så helt like ut, jeg. Jeg målte turbotrykket på min en gang i tida. Den lå fjellstøtt på 0,85 bar fra ca. 2000 rpm og oppover, men like før effekttoppen ved 4600 rpm måtte den gi seg, og trykket dalte noe. Ikke særlig mer å hente da. Hva har du planer om å gjøre med din? Må jo være en del hvis du skal ha den opp til 300 hk, som tross alt er en dobling av trykket. Hva ser du for deg av holdbarhet på noe sånt? Jeg byttet topp på min for litt sida, etter bare 400kkm med originalt ladetrykk. sia du ikkje ser forsjell så ska eg hjelpe deg: som du sier då følger ikkje turboen med på høgare turtall... Denne HX35 er såkalt "tvinport" eller kva det heiter, dvs at den spinner fortare opp på lave turtall en en "normal" turbo på lik størelse...så da skal eg kunne ha greit drag på lave turtall og maks effekt på høge turtall, da vil eg fårhåpentligvis kunne bruke bilen på vinteren også...(som da er planen) går motoren dondas så får eg berre handle en ny, (kansje 24v) der finnes mange i finnland som driver å tuner og herjer me disse motorane i både 201,124,123 osv med alt fra org til 525HK!!! "alle" kjører med org. innmat og toppakning, om603 sies å tåle 2.2 bar for en begynner å bende rådar...
Aspen201 Posted January 30, 2007 Author Posted January 30, 2007 Det er litt off topic dette, men skal bli fort ferdig... Vil det ikke bare gi raskere respons at den spinner i gang fortere? Yepp, den snurrer opp raskere, det gir mer ladetrykk ved levere turtall enn en original, ladetrykk ved lavere turtall = mer hk og Nm enn original ved lavere turtall.....ok..??.. Og det at Turboen og rørene rundt den "puster" lettere gjør at hele effekt/moment kurven skyves rett oppover..... Burde tåle 200 hk + lett den 3literen, effektuttaktet på disse motorene er veldig lavt så det burde ikke bekymre deg Frode... Men jeg ville heller installert ladeluftkjøler, kanskje kulelagret turbo og skikkelig eksos før jeg begynte å skru opp trykket..... satsar på at HX35w, intercooler, ombygd innsug, mulig ny eksosmanifold/grenrør og gå opp frå 2.5" eksos til 3" eksos og ny justerte dysar gjør susen da bør 250 være innen rekkevidde, men for å nå 300 må det nokk byttes element i dieselpumpa...
bska Posted January 30, 2007 Posted January 30, 2007 god dimmensjon på eksos høres ut som en meget fornuftig start bytt ut original pottene med 'straight trough' potter
Aspen201 Posted January 30, 2007 Author Posted January 30, 2007 fekk meir dela i dag skruar til kaliptarar (greit å vite at de sitter fast), bremseskivar, mellom motor og gir og til bremseskjold, slangar til asd systemet (sinsykt dyrt) bremsesiltasjefølar-kablar til 400e bremsane, radiatorslangar, panserwire (da 2,6 og 2,5 turbodiesel har speisel panserlås og wire), monteringssett til bakfangar og deksel til dynamoen... og en ventil som eg ikkje huskar kva ska vere til... har delenummer: 603 184 01 30 (Ventilsitzering- teilesatz)
Aspen201 Posted January 30, 2007 Author Posted January 30, 2007 god dimmensjon på eksos høres ut som en meget fornuftig start bytt ut original pottene med 'straight trough' potter hei, w124 eksosen passa ikkje over på w201en min alikavel så den blei kasta, har nå 2.5" heile vegen med ei "high-flow" potte bakerst...med dtm endestussar så klart Eksosanlegget som står på bilen i dag: -men blir nokk 3" nå med nye turboen...
Aspen201 Posted March 19, 2007 Author Posted March 19, 2007 litt oppdatering igjen, har motatt litt delar: utløysarlager, svinghjulslager, spinnings stag x2, simmering og mutter til pinjong. -Har sandblåst rusta foran på bilen og er nesten ferdig med understell foran, som nå består av: 16v styresnekke, alle styresta er nye, ny styredempar, nye dempartårnlager, nye Bilstein Sport demparar, 1er putar, 16v førar, nye bærebruar (w201 sportline), E500 krengestag med nye foringar, 400E kaliparar (overhalte), nye skivar, nye belegg og nye slitasjefølarar, kabel og bremseskjold. -Neste på lista er å gjøre ferdig forstiling, sandblåse rusta på chassi bak, montere dei nye delane på bakstillinga og få den på plass. -Har også kjøpt turbotrykksmålar av typen VDO gammeldags, som står i stil med resten av instrumenta i en gammel w201- -Har bestilt nye klarglass baklyter: Bilen skal mest sansyndlig på lakking iløpet av neste uke! men har fortsatt ikkje bestemt meg for farge, har du tips så spytt ut. Mitt daglige kjøretøy.
Aspen201 Posted May 9, 2007 Author Posted May 9, 2007 heisan ser desverre ut te at at gol kræsja litt me en konfirmasjon her, men skal greie å få med meg fredagen og litt lørdag..satsar på å bli ferdig ja, rakk ikkje gatebil på våler nå, men ser lysare ut for gol ja du er vel klar som eit egg regna e me?
Roger H. Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Jepp! Jentungen blir med også, tidlig krøkes... vet du. :o Bra du tar en liten tur ihvertfall..!Konfirmasjon skal man stille i, kan gå ille hvis ikke vet du.. Skal hente E klassen fra lakkering i dag, noe reklamasjonsarbeid.. Tøffe baklys du monterer, nesten like fine som mine... :toothy10:
Sven Håkon Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 Fargetips; Melanitschwarz (Ser sort ut helt til lyset treffer riktig, da får den et fantastisk grønnskjær) Azzuritblau (Veldig klar og fin blåmetallic) Rustrød Designo (ingen aning hva den heter, men helt utrolig fin rustrød metallic farge)
FrodeS Posted May 10, 2007 Posted May 10, 2007 heisan ser desverre ut te at at gol kræsja litt me en konfirmasjon her, men skal greie å få med meg fredagen og litt lørdag..satsar på å bli ferdig ja, rakk ikkje gatebil på våler nå, men ser lysare ut for gol ja du er vel klar som eit egg regna e me? Du rekker kanskje oppom og være med i rekordforsøk og på burning ?
Recommended Posts
Please sign in to comment
You will be able to leave a comment after signing in
Sign In Now