Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hva mener du med originale felger, er det 5,5x15" stålfelger?

Hvis du har 15" felger originalt, så har bilen også sannsynligvis blitt levert med fjærer for høyere lasteevne, det var en kombipakke som var vanlig på mange norske biler, spesielt på de som ble tatt inn med tanke på varebilmarkedet. Da skal du vel ha dekk merket 185R15 94H, sjekk vognkortet. I så fall er 195/65x15 litt for små ifølge reglene, men jeg vil absolutt anbefale at du holder deg til 195/70x15, hvis du får tak i dekk som holder både hastighets- og lasteindeks. Jeg kjører på 205/65x15 på sommerdekkene på begge 230TE'ene. Jeg har gamle piggfrie vinterdekk i 195, og de er mye bedre å kjøre med enn 205 dekk. Lettere styring, og merkbart mindre rullemotstand med 195 dekk, og lavere forbruk, jeg merket godt forskjellen da jeg nylig la om til sommerdekk.

Uansett hvilken dimensjon du kjøper, så har jeg et råd: Forsøk å finne stillegående dekk med godt mønster uten mange langsgående riller. Jeg har forskjellige dekk foran og bak på den ene bilen, det ene paret er Nokian med flere langsgående riller rundt hele dekket, de andre er dekk med mønster uten langsgående riller, bortsett fra en veldig smal rille i midten av dekket. Jeg bruker Nokiandekkene bak nå, fordi de sporet noe helt for jæ...ig da jeg brukte dem foran, veldig ekkelt på langsgående asfaltkanter o.l.. Og vel å merke, jeg har veldig teit og fin styring, både snekke og ledd er i god stand.

Jeg legger ved en side fra STRO-Scandinavian Tire & Rim Organization, oversikten over felger og dekk. Der er det angitt rulleomkrets for de enkelte dimensjonene, med godkjent avvik på +/- 5%, slik at du kan sammenligne med andre dimensjoner. 185R15 i vognkortet er det samme som 185/80R15 i tabellen. Høyreklikk på bildet for å få fullsize.

Med vennlig hilsen, Olaf

utdrag_fra_STRO.jpg.5e76d9ef37c4a48bb1de06bc7874daed.jpg

Posted

Det der er et varebildekk med ekstra høy lasteevne - dropp det. De er stive og ikke like bra å kjøre på som vanlige personbildekk.

Posted

Det kan være et problem å få tak i dekk med riktig hastighet/lastindeks. Det dekket er dessuten T-merket for makshastighet 190 km/t, du skal ha minimum H som er 200 km/t. (nei, det er byråkratiet som bestemmer, bilen din går ikke så fort! :D )

Hvilken dekkdimensjon står det i vognkortet, evt. hva er reg.nummeret på bilen din?

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Det kan være et problem å få tak i dekk med riktig hastighet/lastindeks. Det dekket er dessuten T-merket for makshastighet 190 km/t, du skal ha minimum H som er 200 km/t. (nei, det er byråkratiet som bestemmer, bilen din går ikke så fort! :D )

Hvilken dekkdimensjon står det i vognkortet, evt. hva er reg.nummeret på bilen din?

Med vennlig hilsen, Olaf

Dette står i vognkortet:

Dekk foran (standard)

185SR15

Dekk bak (standard)

185SR15

Hastighetsindeks

Ikke oppgitt

Lastindeks foran

93

Lastindeks bak

93

Innpress foran

0 mm

Innpress bak

0 mm

Posted

Da har vi samme problem, å finne passende dekk med riktig indeks. De dimensjonene som er innenfor 5% regelen vedrørende avvik fra rulleomkretsen for 185R15, er 195/70x15 eller 205/65x15, og de skal være merket minst lastindeks 93 som er 650 kg belastning pr. dekk. Hvis du ser på maks aksellast på bakaksel i vognkortetstår det 1300kg=650 pr hjul.

Jeg finner ingen dekk på markedet her i landet med den merkingen i 195/70, der er det bare forsterkede dekk.

I 195/65 fant jeg bare ett eneste: http://tinyurl.com/mwzvalp, men den dimensjonen er akkurat for liten for deg.

Da er det bare å lete blant 205/65x15, med merking 93 eller høyere, og da spiller hastighetsmerkingen ikke stor rolle for din bil, men tilsvarende bensinmodeller pleier å ha H.

Du kan jo ringe nærmeste trafikkstasjon og spørre om det går an å få en moderne dekkdimensjon i vognkortet. De fleste bilene som kom som ren stasjonsvogn, uten høyere lasteevne, hadde 195/70R14 91H dekk, så det skulle ikke være umulig å få endret.

Med vennlig hilsen, Olaf

Posted

Jeg har lenge hatt 205/75/15 på min bil, usikker på hastighets og lasteindex på de men bilen gikk glatt igjennom kontrollen med dem på iallefall.

Posted

Jeg sverger til 205/65/15 på 123. Er så nydelig komfort. Hadde 18" en gang. Bare for å prøve, men det ble så hardt å kjøre med. Nyere biler merker man dette noe mindre. Er utrolig fint med store felger da. Må lide litt for skjønnheten

Posted

En ting jeg faktisk ikke har tenkt over, var å se i papirene på mine egne biler, jeg har jo fått en historie på bilene i utskrifter fra autosys. Og den ene bilen er faktisk satt opp med 195/70R14 i vognkortet, selv om det sitter 15" hjul på bilen!

Så hvis du trenger en henvisning til å få godkjent ny dekkdimensjon, så ble min hvite 230TE reg.nr. ND80810 endret:

Ombygget fra varebil kl.2 til personbil 07-02-1995                        .

Ny dekkdimensjon 22-05-1995

Den hadde originalt 185R15, har vært godkjent med 195/70R14 93H de siste 22 åra!  :D

Med vennlig hilsen suppehuet Olaf  8)

Posted

En ting jeg faktisk ikke har tenkt over, var å se i papirene på mine egne biler, jeg har jo fått en historie på bilene i utskrifter fra autosys. Og den ene bilen er faktisk satt opp med 195/70R14 i vognkortet, selv om det sitter 15" hjul på bilen!

Så hvis du trenger en henvisning til å få godkjent ny dekkdimensjon, så ble min hvite 230TE reg.nr. ND80810 endret:

Ombygget fra varebil kl.2 til personbil 07-02-1995                        .

Ny dekkdimensjon 22-05-1995

Den hadde originalt 185R15, har vært godkjent med 195/70R14 93H de siste 22 åra!  :D

Med vennlig hilsen suppehuet Olaf  8)

Interessant Olaf. Min er jo en godkjent 7-seter siden 80-tallet i følge historikken. Så det burde vel ikke bli noe problem å få godkjent 195/70R15?

Regn nr på min er VE53922.

Posted

Om loadindex i vognkortet er satt høyere enn tillatt aksellast i vognkortet nødvendiggjør er det også normalt ganske enkelt å få endret dette.

Posted

Neida, det ser ut til å være standardvektene for W123 Kombi med høyere nyttelast; 1300 kg maks aksellast bak, og maks 600 kg nyttelast.

Davelarue, bare referer til reg.nummer ND80810, så ordner det seg sikkert.

Med vennlig hilsen, Olaf