Jump to content

8.0 og 8.5 18" felger s211. Hvilken dekkdimensjon?

Recommended Posts

Posted

Har kjøpt meg fire brukte 18" felger nettopp og skal ha dekk til disse. Felgene er 8.0 brede foran og 8.5 bak.

Ønsker tips på dimensjon! Fra før av sto det 225/40 og 255/35 på felgene.

Jeg er mer opptatt av komfort enn utseende (da jeg går fra 16", så utseende blir uansett penere). Har brukt "willtheyfit.com" og ser at 245/40 og 265/35 gir mindre avvik i rullediameter enn hva som sto på.

Virker likevel enklere å gå for 245/40 rundt hele bilen. Dette gir næmest lik rullediameter som originalt og vil vel bli mer komfortabelt enn 35 profil bak, vel?

Er litt newbie på dekk og felg men har lest meg opp litt siste tiden. Alltid greit med noen velmenende råd fordi  :)

Posted

245/40 og 265/35 er det som er standard, men på 8,5" bred felg kan du fint bruke 245/40 rundt hele. Husk at profilen oppgis i prosent av bredden slik at det er så å si akkurat like mye gummi på 245/40 og 265/35, så det er ingen komfortforskjell uansett.

Posted

Takk for svar! Utrolig hvor ambivalent og vinglete det går an å bli angående valg av dekk!

Jeg endte rett og slett opp med å bestille dimensjonen som sto på felgene fra før. dvs 225/40 og 255/35.

Rett etter bestilling angret jeg og ønsket meg 4 x 245/40. Så angret jeg meg ikke. Så angret jeg meg igjen. Så ikke...osv.  :?

Men nå får det stå til! Bilen vil se betraktelig bedre/tøffere ut og komforten får bli som den blir. Med lave forventninger kanskje jeg blir positivt overrasket.  :lol:

Har uansett en Golf GTE som brukes til all småkjøring.

Bilder bli postet i tråden for bilen etter hvert!

Posted

Husk at 225/40 er alt for liten rulleomkrets til en S211 - det ser ganske snålt ut med så små hjul i de store hjulhusene med mindre bilen er veeeeeldig senket..

Posted

Husk at 225/40 er alt for liten rulleomkrets til en S211 - det ser ganske snålt ut med så små hjul i de store hjulhusene med mindre bilen er veeeeeldig senket..

Ja, har tenkt på det i ettertid, noe som gjorde at jeg sendte en e-post kort tid etter hvor jeg spurte om å få endret dimensjonen til 4 x 245/40. Ikke fått svar enda, men bør vel ordne seg. Har uansett mulighet til å kansellere bestillingen innen 2 uker, evt angre meg innen 30 dager. Men om de endrer bestillingen hadde det vært enklest.

Klabbete av meg, men går vel i orden til slutt.

Endringen er for øvrig ikke stor med 225/40. Minus 2,61% i omkrets. Men 245/40 gir minus 0,15%.

Posted

Endringen er for øvrig ikke stor med 225/40. Minus 2,61% i omkrets. Men 245/40 gir minus 0,15%.

Det høres ikke mye ut, men det er svært synlig.

Posted

Det høres ikke mye ut, men det er svært synlig.

Du har helt sikkert rett! :) Ble veldig bra med 245/40 på alle synes jeg!

140g42e.jpg