matheia Posted April 27, 2017 Posted April 27, 2017 Har hatt litt utfordringer med bilen generelt, men nå er det automatkassen. Tidligere har den "nøkket" litt, omtrent som om bilen fusker, men nå vil den ikke holde seg i gir. Bilen står nå langs veien og ved forsøk på å få den i gir så kan det gå noen meter, men så "frier den ut" igjen. Egentlig lei hele bilen, men brukt såpass med kroner på den at jeg gjerne skulle fått fikset det her og. Bilen har gått langt og den er ingen garantier eller forsikringer av betydning. Tips mottas gjerne og helst i går. Quote
Sven Håkon Posted April 27, 2017 Posted April 27, 2017 Nei, hvordan gjør jeg det? Du må ha en peilepinne for å gjøre det, noe bilen dessverre ikke er utstyrt med. Kort fortalt må oljen være varm, bilen stoppes uten å slå av motoren, alle gir engasjeres i tur og orden før den settes i park og oljen måles. Grunnen til at jeg spør er fordi lavt oljenivå kan føre til at girkassen mister gir og generelt oppfører seg unormalt. Jeg opplevde nylig dette selv på min egen bil på grunn av lekkasje fra et av rørene mellom girkasse og radiator. Quote
matheia Posted April 27, 2017 Author Posted April 27, 2017 Ja, har funnet der peilepinnen mest sannsynlig skulle vært. Er nå selv i bilen, etter at kjerringa parkerte den i går. Ved oppstart går den fint i gir og jeg kan kjøre, men så frier den ut etter veldig kort tid, akkurat som tidligere beskrevet. Ikke så lett å feilsøke når det ikke engang er peilepinne, noen andre tips? Quote
Sven Håkon Posted April 27, 2017 Posted April 27, 2017 Egentlig ikke. Oljenivå er første steg i feilsøking. Du kan eventuelt forsøke å fylle på et par desiliter og se om det er noen endring slik at du i det minste får flyttet bilen - men OBS: Girkassen kan ta skade av å kjøres med for mye olje, så gjør det med måte! Quote
Jonas94 Posted April 27, 2017 Posted April 27, 2017 Enig med Svein Håkon, men to ting til som er delvis svakhet på kassene. 1. Elektrisk styreplate i girkassen, tegn på at platen er årsaken, er at den låser seg i 4giret, og får ikke giret, så låser den seg i 3. giret etter en tid, og til slutt låser den seg i 2. giret. Får den ikke ut fra det før platen er byttet (speedsensor på platen som er årsaken) og slettet feilkoder på girkassen etterpå. 2. Min bror var borti dette med en 2002mod.. 210. Han hadde ikke sjangs å få den i gir, var låst i parkgir. Da viste det seg at "girspake" enheten måtte byttes ut. Dette var vistnok en "normal" greie på de med tiptronic(?) styring. Men mere om det vet jeg ikke. Men sjekk oljenivå først:) Mange, inklusiv meg har opplevd natt/dag på bilen med rikitg mengde olje på girkassa. Quote
matheia Posted April 27, 2017 Author Posted April 27, 2017 Takker for respons, har funnet et verksted med peilepinne. Så får vi se om han vil låne ut peilepinnen, eller om jeg må finne alternative måter å få bilen til verkstedet på. Fikk hvertfall flytta bilen inn på en parkering i dag, så får vi se hva morgendagen bringer Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.