Jump to content

Toleranse rulleomkrets 4matic (w211)


RobertKS

Recommended Posts

Hvor mye "tåler" akslingene i forskjell? Er det meget fintfølende eller tolereres det noe?

 

Tenker f.eks 255/35-20 og 285/30-20 som har ett avvik på 1,1% (teoretisk uten hensyn til dekkslitasje)

 

Bilen det er snakk om er en 2007 E280 CDi 4matic...

 

Gjerne litt synspunkter/erfaringer

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke vurdert en gang ulik rulleomkrets.

 

Min anbefaling er enkelt og greit å ha eksakt samme dimensjon (bredde og høyde) foran og bak.

 

I fordelingskassa di er det en clutchpakke som skal passe på så det ikke blir for stor hastighetsforskjell mellom forhjul og bakhjul, denne har en tendens til å låse seg etterhvert og jeg vil tro ulik dimensjon gjør dette enda mer sannsynlig.

Det er også svært viktig med oljeskift pr. 60kkm på fordelingskassa for å i det hele tatt ha håp om at den varer en stund selv uten ulik dimensjon..

Når fordelingskassa låser seg er det bare å belage seg på et bytte, i Tyskland får man det gjort for under 3000 euro.

 

Det er også for store dekk til at det faktisk passer på bilen, så vet du det også.

 

Jeg har tidligere hatt 245/35-20 og 285/30-20 på bilen min, det er for stort og foran opplevde jeg subbing ved full sving.

 

255/35-20 er også mer enn 5% større enn originaldimensjon, noe som i seg selv er ulovlig.

 

Bilen ser heller ikke like bra ut når man legger på flere prosent i rulleomkrets..

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Dinensjonen var bare ett eksempel siden eg husket % på disse som er en annonse fra en annen bil.

 

Blir nok ikke 20", da er jo litt av poenget med 4matic borte 😊  Var bare nysgjerrig om det lot seg gjøre med dekkforskjellen. 19" er max.

 

Eg ser folk skifter 4 og 4 dekk i slengen, slites de jevnt pga 4trekk, eller skifter dere foran / bak med ujevne mellomrom?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar.

 

Dinensjonen var bare ett eksempel siden eg husket % på disse som er en annonse fra en annen bil.

 

Blir nok ikke 20", da er jo litt av poenget med 4matic borte 😊  Var bare nysgjerrig om det lot seg gjøre med dekkforskjellen. 19" er max.

 

Eg ser folk skifter 4 og 4 dekk i slengen, slites de jevnt pga 4trekk, eller skifter dere foran / bak med ujevne mellomrom?

 

Min erfaring med en S211 320 CDI 4Matic er at det slites rimelig jevnt foran og bak. Viser det seg at noen av dekkene må byttes så bytter man rett og slett alle sammen. Får man ødelagt ett enkelt dekk av en eller annen grunn så kjøper man også 4 nye dekk, med mindre slitasjen på de gjenværende dekkene er tett oppunder ingenting.

 

For meg er det en av kostnadene med å ha 4Matic, men det må man bare leve med om man vil ha suveren framkommelighet. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg flytter hjulene innimellom.

I praksis er det hver gang jeg legger om, det slites relativt likt men i praksis er det greit å bytte om foran/bak før jeg begynner på sesong 2 med de samme dekkene.

 

Støtter Kenneth her, det samme gjorde jeg på E320en, men har ikke fått gjort det ennå på GL 450en siden den får nye dekk i år.

Link to comment
Share on other sites

Min kones C-klasse har 245/40-18 bak og 225/45-18 foran originalt . Bakhjul har noe mindre rulleomkrets enn forhjul. Hvor mye ? Her lyst til og bytte til 265/40 bak for og "spare" felgkant . Da blir vel rulle omkretsen litt større enn foran. OK tro ?  Org. AMG felger burde være 1/2 tomme smalere i forhold til dekkbredde mener jeg.

Link to comment
Share on other sites

Mercedes selv godkjenner ikke forskjellig dimensjon foran og bak på 211 4Matic, men det er godkjent på alle andre 211. Det gir egentlig svaret, tenker jeg. Hadde det vært helt greit på 4Matic hadde det vært godkjent av produsent på lik linje med 2WD-modellene.

 

Link to comment
Share on other sites

Min kones C-klasse har 245/40-18 bak og 225/45-18 foran originalt . Bakhjul har noe mindre rulleomkrets enn forhjul. Hvor mye ? Her lyst til og bytte til 265/40 bak for og "spare" felgkant . Da blir vel rulle omkretsen litt større enn foran. OK tro ?  Org. AMG felger burde være 1/2 tomme smalere i forhold til dekkbredde mener jeg.

 

Nei, det vil ikke funke. Når bilen oppdager så stor forskjell foran og bak vil du få problemer med ESP, ABS med mer. Lær heller kona å ikke kantkjøre felger eller monter Alloygator. ;)

 

Link to comment
Share on other sites

Min kones C-klasse har 245/40-18 bak og 225/45-18 foran originalt . Bakhjul har noe mindre rulleomkrets enn forhjul. Hvor mye ? Her lyst til og bytte til 265/40 bak for og "spare" felgkant . Da blir vel rulle omkretsen litt større enn foran. OK tro ?  Org. AMG felger burde være 1/2 tomme smalere i forhold til dekkbredde mener jeg.

 

Nei, det vil ikke funke. Når bilen oppdager så stor forskjell foran og bak vil du få problemer med ESP, ABS med mer. Lær heller kona å ikke kantkjøre felger eller monter Alloygator. ;)

 

Forskjeller på dekkdimmensjon foran og bak hadde jeg også på min S204, men den hadde da heller ikke 4Matic. Jeg vet ikke om den nevnte C-klassen som Erik skriver om her har 4Matic eller ei. :)

 

S204'en som jeg hadde sto oppført med 225/40-18 foran og 255/35-18 bak i vognkortet. Det er en forskjell på -0.31% hvor da omkretsen på bakdekkene er 6mm  mindre enn framdekkene.

Link to comment
Share on other sites

Oooppps.  Joda,250 cdi 4matic.  Så originalt har bakhjul litt mindre rulleomkrets enn forhjul. (40 profil bak)  Så jeg ønsker og øke bredden noe,da vil rulleomkrets bli noe større enn foran. Hvor mye ???. Prosentvis blir det ikke mye. Vil det gå ?

Link to comment
Share on other sites

Oooppps.  Joda,250 cdi 4matic.  Så originalt har bakhjul litt mindre rulleomkrets enn forhjul. (40 profil bak)  Så jeg ønsker og øke bredden noe,da vil rulleomkrets bli noe større enn foran. Hvor mye ???. Prosentvis blir det ikke mye. Vil det gå ?

 

Det er nok mye som vil gå, for en kortere eller lengre tid, men så begynner ting å ryke som koster *litt* å få ordnet opp i..

 

Se ellers denne tråden, der finner du ut hvilke dimensjoner på dekk og felger som MB tillater på de forskjellige modellene. Det ser ikke ut til at du i forhold til de listene har noe å gå på, med mindre du vil bytte størrelse på felgene.. :)

Link to comment
Share on other sites

Oooppps.  Joda,250 cdi 4matic.  Så originalt har bakhjul litt mindre rulleomkrets enn forhjul. (40 profil bak)  Så jeg ønsker og øke bredden noe,da vil rulleomkrets bli noe større enn foran. Hvor mye ???. Prosentvis blir det ikke mye. Vil det gå ?

 

265/40-18 betyr 1,4% forskjell mot 1% originalt. Mer riktig dimensjon blir da 255/40-18, da blir forskjellen bare 0,2%. På C43'n jeg venter på blir det 225/40-19 og 255/35-19. Der blir forskjellen også 0,2%.

 

Denne rulleomkretskalkulatoren er fin å bruke: http://www.orpetveit.net/dekk/

Link to comment
Share on other sites

... På C43'n jeg venter på blir det 225/40-19 og 255/35-19. Der blir forskjellen også 0,2%.

Blir nok fint det.. :) Den kombinasjonen er en av de godkjente når S/W205 ruller på 19" felger. :)

 

Satser på det, skal nok tåle 19" (kan jo ikke ha noe mindre på en C43), bare jeg slipper de hersens runflat-dekkene...  :x

Link to comment
Share on other sites

Så lenge Mercedes-Benz godkjenner/leverer ulik dekk/felg combo fra fabrikk kan man regne med at de har forsket på det før de begynte å leverer,

 

Selv hadde på min S204 (C 320 cdi 4M)  235/35x19 8,5" og 275/30x19 9,5" både sommer og vinter combo. Og det var mer presist enn det mot rulleomkrets enn det som ble levert originalt 18"

 

Passet perfekt til både sommer og vinterkjøring uten å subbe med full last.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...