Erlend Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Gikk fra verdens beste bil s123 300tdt til verdens dårligste s210. Skulle nok ikke gjort det nei og jeg angrer som en skabbete hund at jeg solgte 123en. Det begynte med at 3 dager etter kjøp så var ene styre kula dårlig måtte skifte , så hadde jeg bilen på sjekk da fant de ut at fjærene foran var knekt og styreleddet hadde litt "dø gang" og innfesting på demperene bak var slarkete. Synest at det var rart at de skulle være dårlige i feste men ok. Fikk skiftet kula fremme og de fremste foringene i bærebroen bak. Det andre var så usannsynlig dyrt å bytte at det ville jeg ikke akkurat da. (over 8000kr for en demper!!!) Noe etter dette så røyk dynamoen når jeg var ute å kjørte som resulterte i bergingsbil og en svindyr dynamo som selvfølgelig var vannavkjølt. Den lekket vann i taklukekassetten og slik at den kan ikke så med nasen i oppover bakke mens det regner for da lekker vannet ut av kassetten og inn i taket og vannet følger da taket helt bak og renner ut i bagasjerommet eller på innsiden av alt og ned der du ikke ser det som igjen gir meg rust der du ikke kunne tro. Jeg har hatt av taket inni og sett hvor det lekker og alle drenerings hulla er opne. Måtte og skifte regulatorene som sitter på kupé vifta da denne startet og stoppet i hytt å vær. Skiftet og de bakre foringene i broa bak noe som var litt av en jobb. Tåkelysa virker heller ikke lenger og det er ikke pærene for det har jeg sjekket. Høyre xenon lyset slår seg heller ikke alltid på så må ha et par forsøk før det går på. Har måttet sveise rust i venstre hjulbrønnen bak og på siden under støtfanger. Merket at den dogget på den bakerste ruta hver gang det regner eller når jeg vasket den. Og nå føler jeg alt er løst i opphenget både bak og fremme. Det banker å slår så pokker alle veier, synest det var rart de ikke kommenterte det på EU kontroll. Ja så begynte jo selvfølgelig SRS lyset å lyse dagen etter EU. Og disse esp og bas lyset kommer og av og til i tillegg til at den er kjip å få start på av og til eller forreste hele tiden. Ja dette va meget å klage på men du verden for en dritt bil. Den gamle startet på to omdreininger på 15 minus ute er jeg heldig så klarer denne å starte på 3-4 forsøk( el start ) i ca 0-+1 grader. Det er liksom noe hele tiden og jeg regner med den ikke er ferdig med helvete enda! Noen med lignende erfaringer? Det er forresten en s210 270 cdi 2003 mod. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Tor Anton Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Har du først funnet en dårlig slik (som ikke er vanskelig) så er det bare å kaste inn håndkle med en gang. Ser ikke bilen særdeles bra ut å alt virker topp så er det etter min menig ikke verdt å reparere en 210 da det ryker noe. Begynner det kommer det gjerne mere. Er det en bra bil er det selvfølgelig verdt å bytte en og annen del. Endeledd, bærekuler,subframeforinger, fjærer og dempere er veldig enkle ting å sjekke så hadde du sett over bilen ved kjøp så hadde du funnet de feilene der. Dynamoen kan ryke uten forvarsel, dåg veldig ofte nok å bytte regulator. På flere av de "det ikke går ann å bytte de på" så sitter de bak et deksel, men noen er det selvfølgelig ikke mulig å bytte på, om det er slik på din vet jeg ikke. Igjen, min mening så er det at selv en 210 med de feilene der er bedre å kjøre enn en 123. Sent fra min D5803 via Tapatalk Quote
MercedesW124 Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Du er ikke eneste med en 210 med problemer :lol: Går jo nesten noe galt hver gang jeg er på tur med den bilen og det har kosta meg mye tid, penger og veihjelp. Var en som sa at å dra på langtur med den var som å spille russisk rulett med en Glock Tåkelysa har jeg hatt problemer med på flere av mine og har kommet frem til at det vanligvis har vært dårlig kontakt i skjøten inn i lykta. Xenonlys, dårlig tenner Har hatt noen som SRS lampa har lyst på også, da har det vært sensoren i passasjersetet men det ser du om lampa til kollisjonspute av lyser på høyre side av girvelger. Det med tungstarta kanskje diesel renner tilbake i tanken?.. Quote
Marevan Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Det der høres ikke ut som dårlig bil, men dårlig vedlikehold fra tidligere eiere... Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Det var en lei opplevelse du hadde med den nye bilen Quote
tommern57 Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 En bruktbil blir ikke bedre enn det en finner ut at den er ved kjøp. En styrekule går ikke i stykker på tre dager. Så den var der når du handla. Fjærene knakk sikkert heller ikke første dagen. Jeg ville aldri kjøpt en 15 år gammal bil uten å kikke nøye under. Man skal alltid ha følgende i hue: Dersom bilen er så god som selger påstår, hvorfor i all verden vil han selge den da? Quote
Marevan Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 En bruktbil blir ikke bedre enn det en finner ut at den er ved kjøp. En styrekule går ikke i stykker på tre dager. Så den var der når du handla. Fjærene knakk sikkert heller ikke første dagen. Jeg ville aldri kjøpt en 15 år gammal bil uten å kikke nøye under. Man skal alltid ha følgende i hue: Dersom bilen er så god som selger påstår, hvorfor i all verden vil han selge den da? Det er et godt poeng med skryt av bilen fra selger. Hvem kan ved sine fulle fem tenke seg å selge en god 270 w210?! Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 En bruktbil blir ikke bedre enn det en finner ut at den er ved kjøp. En styrekule går ikke i stykker på tre dager. Så den var der når du handla. Fjærene knakk sikkert heller ikke første dagen. Jeg ville aldri kjøpt en 15 år gammal bil uten å kikke nøye under. Man skal alltid ha følgende i hue: Dersom bilen er så god som selger påstår, hvorfor i all verden vil han selge den da? Han vil trolig selge bilen når bilen er i godt humør Jeg kjører ofte forbi butikkvinduene på BOS med bilen min i håp om han skjønner at den blir byttet ut om den finner på noe tull. Det har funket til nå Quote
Eirik Tømmerås Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 Jeg kjører ofte forbi butikkvinduene på BOS med bilen min i håp om han skjønner at den blir byttet ut om den finner på noe tull Det behøver jeg ikke med 190´n. Den er påliteligheten selv Quote
Erlend Posted April 20, 2017 Author Posted April 20, 2017 Du er ikke eneste med en 210 med problemer :lol: Går jo nesten noe galt hver gang jeg er på tur med den bilen og det har kosta meg mye tid, penger og veihjelp. Var en som sa at å dra på langtur med den var som å spille russisk rulett med en Glock Tåkelysa har jeg hatt problemer med på flere av mine og har kommet frem til at det vanligvis har vært dårlig kontakt i skjøten inn i lykta. Xenonlys, dårlig tenner Har hatt noen som SRS lampa har lyst på også, da har det vært sensoren i passasjersetet men det ser du om lampa til kollisjonspute av lyser på høyre side av girvelger. Det med tungstarta kanskje diesel renner tilbake i tanken?.. Lampa i midt konsollen lyser ikke. Jeg har skiftet noen o ringer i diesel rør til railen og på filteret men det kan jo være andre plasser og. Hos meg er det noe som har smeltet inni den ene tåkelykter slik at den ikke virker. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Erlend Posted April 20, 2017 Author Posted April 20, 2017 En bruktbil blir ikke bedre enn det en finner ut at den er ved kjøp. En styrekule går ikke i stykker på tre dager. Så den var der når du handla. Fjærene knakk sikkert heller ikke første dagen. Jeg ville aldri kjøpt en 15 år gammal bil uten å kikke nøye under. Man skal alltid ha følgende i hue: Dersom bilen er så god som selger påstår, hvorfor i all verden vil han selge den da? Den ser faktisk ganske bra ut til å se til men jeg sjekket den men hadde desverre ikke bukk der slik jeg kunne sjekket mer nøye. Prøvde bilen og den kjentes bra ut da synest jo den var litt vel lav men det er en avantgarde så tenkte st den skulle være slik. Men den ble ikke så mye høyere med nye fjøre og tykke puter heller. Det står noen kyb dempere på den så kansje det er de som ikke har rette lengde?? Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Erlend Posted April 20, 2017 Author Posted April 20, 2017 Det var en lei opplevelse du hadde med den nye bilen Ja det var noe dritt. Må nok ta litt og litt og se om det blir frisk etterhvert. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
Marevan Posted April 20, 2017 Posted April 20, 2017 En bruktbil blir ikke bedre enn det en finner ut at den er ved kjøp. En styrekule går ikke i stykker på tre dager. Så den var der når du handla. Fjærene knakk sikkert heller ikke første dagen. Jeg ville aldri kjøpt en 15 år gammal bil uten å kikke nøye under. Man skal alltid ha følgende i hue: Dersom bilen er så god som selger påstår, hvorfor i all verden vil han selge den da? Den ser faktisk ganske bra ut til å se til men jeg sjekket den men hadde desverre ikke bukk der slik jeg kunne sjekket mer nøye. Prøvde bilen og den kjentes bra ut da synest jo den var litt vel lav men det er en avantgarde så tenkte st den skulle være slik. Men den ble ikke så mye høyere med nye fjøre og tykke puter heller. Det står noen kyb dempere på den så kansje det er de som ikke har rette lengde?? Sent from my iPhone using Tapatalk Det er vel fjærer som styrer høyden. Ta en ting av gangen. Om det ikke er så mye rust, så blir det en knall bil! Sent from my SM-G920F using Tapatalk Quote
_s_y_v_e_r_s_e_n_ Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 Det var en lei opplevelse du hadde med den nye bilen Ja det var noe dritt. Må nok ta litt og litt og se om det blir frisk etterhvert. Sent from my iPhone using Tapatalk Husk bare å gi deg i tide. Sjekk hele bilen, før du koster på den astronomiske summer. Quote
Tor Olav Posted April 21, 2017 Posted April 21, 2017 Du er ikke eneste med en 210 med problemer :lol: Går jo nesten noe galt hver gang jeg er på tur med den bilen og det har kosta meg mye tid, penger og veihjelp. Var en som sa at å dra på langtur med den var som å spille russisk rulett med en Glock Tåkelysa har jeg hatt problemer med på flere av mine og har kommet frem til at det vanligvis har vært dårlig kontakt i skjøten inn i lykta. Xenonlys, dårlig tenner Har hatt noen som SRS lampa har lyst på også, da har det vært sensoren i passasjersetet men det ser du om lampa til kollisjonspute av lyser på høyre side av girvelger. Det med tungstarta kanskje diesel renner tilbake i tanken?.. Største vasepraten på lenge. en vedlikeholdt 210 er på lik linje med en 124 eller hvilken som helst annen Mercedes en driftsikker og trygg bil å reise på langtur med. kjørte min tidligere S210 E220CDI 124k km (159k - 283k km) på litt over 3 år uten at den stod stille så mye som en dag. Ja, det røk slitedeler, det var noe påkost - men så fikk den gjennomgå på disse årene. Rustet også svært lite etter at den fikk påkostet oljesprøyting og jevnlig vask. Min erfaring med 210 er utelukket positivt - bil koster penger, og du legger egget ved kjøp hvis du ikke sjekker bilen grundig nok. Quote
MercedesW124 Posted April 25, 2017 Posted April 25, 2017 Det stemme faktisk, skulle bare ha en "billig" bil i utganspunktet, og denna er nok noe tvilsomt vedlikeholdt, sundrusta under og godt brukt i mitt eie og sikkert av tidligere eiere. Quote
KjetilP Posted April 26, 2017 Posted April 26, 2017 Jeg har bare god erfaring med 210 ( facelift) . Noe er det på de bare litt gamle bilene. 123 biler er vel litt i overkant solid skrudd sammen og kan ikke sammenlignes med 210. Tungstartet- Min ville ikke starte uten motorvarmer når det var under 0 grader. Med defa varmeren på i kanskje 5-10 min, så startet den lett. Her var det 2 dyser som måtte byttes. Kan om du ønsker det, gi deg litt mer info om ny overhalte dyser til rundt 1000,- pr.stk ( det er billig og fra et seriøst firma). SRS- Ta diagnose. Men er som vanlig barnesete registringsmatta i høyre forsete( her kan det være ledningsbrudd under sete), men er det ikke det. Er den billigste løsningen å montere inn en mostand på ledning inn til matta. Eller så kan ny matta monteres. Litt arbeid, men da er det originalt. Xenon- bytt over pærene fra venstre til høyre og se om problemet flytter seg, eller blir på samme side. Da vet du om det er pære eller den vanlige feilen som tenneren. Ganske enkel jobb å ta ut pæra. Ellers er rust og litt slite deler vanlig jobb på 210. Lykke til og håper du får den opp å gå igjen. Quote
E_S Posted April 26, 2017 Posted April 26, 2017 Det virker som det er store forskjeller. Kjøpte en '98 E200T Avantgarde gått den gang 460000 km i 2011 av en kollega. Kjørte den til 2015 og solgte den til en kamerat, og den bilen har nå rullet 570000 km. I løpet av årene siden 2011 har den trengt nye skiver og klosser foran og bak, bærearmsforinger foran og spissingsstag bak samt en bremselysbryter. Ellers har alt vært helt problemfritt uten en eneste reparasjon ut over vanlig service (div. olje/filter etc.) Ikke er den særlig rusten heller - dører og bakluke er rustfri, men har byttet forskjermer nylig. Derimot hadde jeg en E320CDI stående et års tid som jeg uheldigvis kjøpte. Den så utvendig helt strøken ut, men var så ekstremt rusten under at det var med hjertet i halsen man kjørte. Det var ikke mulig å se uten å demontere diverse plastdeksler under, så ble ikke oppdaget før kjøp. Stort sett hele undersiden av bilen var helt kjeks, spesielt bak bakakselen. Fikk heldigvis hevet kjøpet til slutt. Det er den verste 210en jeg har sett noengang rustmessig, men hadde ingen synlig rust på lakkerte flater. Quote
Eirik Tømmerås Posted April 26, 2017 Posted April 26, 2017 Ja, 210 er vel den siste teknisk gode fra MB, bare så synd med den rusta Quote
mbgal! :O Posted April 26, 2017 Posted April 26, 2017 Ja, 210 er vel den siste teknisk gode fra MB, bare så synd med den rusta Hehe, No Er 212 den nye w123/210, utrolig driftsikker bil som tåler masse km Quote
Eirik Tømmerås Posted April 26, 2017 Posted April 26, 2017 Ja, 210 er vel den siste teknisk gode fra MB, bare så synd med den rusta Hehe, No Er 212 den nye w123/210, utrolig driftsikker bil som tåler masse km Ja, ser det i tråden til Chistian Sørensen. Han har hatt mye på sin 212... Quote
Erlend Posted April 26, 2017 Author Posted April 26, 2017 Jeg har bare god erfaring med 210 ( facelift) . Noe er det på de bare litt gamle bilene. 123 biler er vel litt i overkant solid skrudd sammen og kan ikke sammenlignes med 210. Tungstartet- Min ville ikke starte uten motorvarmer når det var under 0 grader. Med defa varmeren på i kanskje 5-10 min, så startet den lett. Her var det 2 dyser som måtte byttes. Kan om du ønsker det, gi deg litt mer info om ny overhalte dyser til rundt 1000,- pr.stk ( det er billig og fra et seriøst firma). SRS- Ta diagnose. Men er som vanlig barnesete registringsmatta i høyre forsete( her kan det være ledningsbrudd under sete), men er det ikke det. Er den billigste løsningen å montere inn en mostand på ledning inn til matta. Eller så kan ny matta monteres. Litt arbeid, men da er det originalt. Xenon- bytt over pærene fra venstre til høyre og se om problemet flytter seg, eller blir på samme side. Da vet du om det er pære eller den vanlige feilen som tenneren. Ganske enkel jobb å ta ut pæra. Ellers er rust og litt slite deler vanlig jobb på 210. Lykke til og håper du får den opp å gå igjen. Hei hvordan fant man ut at det var dysene som var dårlige? Nå vet ikke jeg hvor mye det koster med ny/overhalte dyser men visst det blir aktuelt så er nok en tusing pr stk en grei pris ? Skal ha bilen inn i morgen for fiks av EU feil og diagnose så får vi se da hva som kommer ut av det. Sent from my iPhone using Tapatalk Quote
KjetilP Posted April 26, 2017 Posted April 26, 2017 Hei hvordan fant man ut at det var dysene som var dårlige? Nå vet ikke jeg hvor mye det koster med ny/overhalte dyser men visst det blir aktuelt så er nok en tusing pr stk en grei pris ? Skal ha bilen inn i morgen for fiks av EU feil og diagnose så får vi se da hva som kommer ut av det. Jeg tok en test på mengden de leverte i returslangen. På MB har de verktøy til å gjøre det. Tar ca.10 minutt i arbeidstid. Av med returslangene på toppen av dysene, på med måleglass som har lik kobling som returslangene. Start bilen og se hvor mye de leverer i måleglasset. Nå vet jeg ikke hvor mye de skal levere, men hos meg var det 2 dyser som leverte mye mer enn de 2 andre, så da byttet jeg dem og alt OK. Quote
MercedesW124 Posted April 26, 2017 Posted April 26, 2017 Derimot hadde jeg en E320CDI stående et års tid som jeg uheldigvis kjøpte. Den så utvendig helt strøken ut, men var så ekstremt rusten under at det var med hjertet i halsen man kjørte. Det var ikke mulig å se uten å demontere diverse plastdeksler under, så ble ikke oppdaget før kjøp. Stort sett hele undersiden av bilen var helt kjeks, spesielt bak bakakselen. Fikk heldigvis hevet kjøpet til slutt. Det er den verste 210en jeg har sett noengang rustmessig, men hadde ingen synlig rust på lakkerte flater. Husker du reg nr?.. Quote
E_S Posted April 27, 2017 Posted April 27, 2017 Husker du reg nr?.. Jepp, KT 64700. Sort metallic E320T CDI Avantgarde. Fin bil, hadde det ikke vært for rust.. Quote
Recommended Posts