Jump to content

Recommended Posts

Posted

Var nede med beskyttelseplata under motoren her om dagen, og la da til merke at oljesvettinga rundt slangen inn, og ut av intercooler har blitt noe verre en før.

Hva kan årsaken være ?

Finnes det en o-ring på disse koblingene til intercooler som kan byttes ?

Er det normalt med olje i intercooler ?

 

Har lest at enkelte bilmodeller har et utåndingsfilter som kan bortimot bli tett, og som kan lage større mottrykk i motor, har OM648 motoren et slik filter ?

Posted

Er det noe tetninger i turboen som er dårlige da ? Men burde det ikke også da være mulighet for olje på eksossiden, og med fare for at det kan ryke litt fra eksosen, eller at bilen blir veldig skitten bak ?

 

Noen som vet om det er filter på utåndingen på motoren ?

Hørt om at bla. BMW har dette, og om disse utåndingsfiltrene blir tette, så kan det bli et høyt trykk i bunnpanna som gjør at bla. returen på olja fra turboen får dårligere flow, og som til slutt vil havarere turbo.

Posted

Noe olje blir det alltids uansett.. har enda tilgode og se en diesel turbo som ikke svetter litt olje.. Her spiller jo mengden en stor rolle....

Veivhusventilasjonen kan være en synder på enkelte motorer ja.. Om OM648  har dette problemet vet jeg ikke..

 

På OM642 hjelper det visstnok og bytte luftfiltrene (20k intervaller)...

Posted

slik ser det ut rundt ene koblingen, og i tillegg var det en liten dam på bunnplata.

IMG_3680.jpg

 

 

jeg bytter luftfilteret på hver service (15.000km), koster jo ikke mange kronene.

Posted

Dette var i overkant mye..

Ville nøye sjekket turbo for og utelukke denne, får du "runaway" som Eirik sier, blir det betraktelig mer kostbart enn bare ny turbo!

Posted

Kan noen fortelle mer om "runawaydiesel" ?

 

Da lekker det så mye olje fra turboen og inn i innsuget at bilen lever på olje og luft.. nytter ikke og skru av bilen heller da..

Du må få kvelt bilen på et vis FØR den går fri for olje og alt går galt.....

 

1: sette den i gir å kvele den.. men funker jo dårlig med automat..

2: ta i fra den luften, feks gå fram i motorrommet, skru av en av slangene og stappe en stor fille inn..

Posted

Kan noen fortelle mer om "runawaydiesel" ?

1: sette den i gir å kvele den.. men funker jo dårlig med automat..

Det skal du hvertfall ikke gjøre om du har manuell bil. Motoren blir råsterk av det brennstoffet. Bilbergeren som hentet oss fortalte om en Peugeot som fikk runaway og føreren satte seg inn og gjorde som du sier. Pang sa det og det var den koblingen...

Vi som har opplevd dette vet at det ikke er så enkelt å begynne å fikle med klips for å få av slangen fra intercooler når motoren raser. Jeg turte ikke å stå fremfor bilen... Vår spyttet ut en dyse sånn at den mistet kompresjon og stoppet av den grunnen, før den gikk tom for olje.

 

Posted

Slippern. I vårt tilfelle var det kona som kjørte, og da vi kjørte opp Sortlandsbrua på tur hjem bemerket hun at bilen dro så dårlig. Dette var under et polart lavtrykk i 2013 og det snødde og føk så mye at det var umulig å se hva som skjedde bak bilen. Jeg regner med at turboen hadde skjært seg og at det var årsaken til manglende motorkraft, da vi så vidt var kommet til Strand brøt helvete løs :(

Posted

Bare en tanke fra en med null erfaring med disse bilene.

Er det mulig at luftfiltrene blir så skitne at det blir unaturlig høyt sug på veivhusventilasjonen? At den slik drar inn mye oljedamp som kondenserer i intercooler?

Posted

Kan noen fortelle mer om "runawaydiesel" ?

1: sette den i gir å kvele den.. men funker jo dårlig med automat..

Det skal du hvertfall ikke gjøre om du har manuell bil. Motoren blir råsterk av det brennstoffet. Bilbergeren som hentet oss fortalte om en Peugeot som fikk runaway og føreren satte seg inn og gjorde som du sier. Pang sa det og det var den koblingen...

Vi som har opplevd dette vet at det ikke er så enkelt å begynne å fikle med klips for å få av slangen fra intercooler når motoren raser. Jeg turte ikke å stå fremfor bilen... Vår spyttet ut en dyse sånn at den mistet kompresjon og stoppet av den grunnen, før den gikk tom for olje.

 

 

Ja du tar nok koblingen, sett den vell og merke i feks 5-gir... men bedre med def kobling enn rasert motor..  Verdt forsøket i mine øyne uansett resultat..

 

 

Bare en tanke fra en med null erfaring med disse bilene.

Er det mulig at luftfiltrene blir så skitne at det blir unaturlig høyt sug på veivhusventilasjonen? At den slik drar inn mye oljedamp som kondenserer i intercooler?

 

Iallefall så skjer visstnok dette på OM642.. Er mange som har satt olje catchcan på disse for og unngå problemet..

Posted

Kan det være at olje separatoren kan kaste over olje ?

Nå har ikke jeg hatt tid til å sjekke, men vil tro den kanskje går inn på innsuget på motoren, eller tar jeg feil ?

Posted

Har idag skrudd litt på bilen, og tok ned innsugsfilteret.

Kjente da på spindelen og følte ikke at det var noe slakk radialt, men litt aksialt (ikke så mye at tubinen tok i godset).

men jeg fant olje i slangen inn på turbo, og den olja må komme fra olje separatoren. Noen med erfaring med dette ?

 

IMG_3838.jpg

 

Hva er foresten den klumpen på slangen fra oljeseparatoren som står like før slangen går inn på turbo ? en ventil ?

IMG_3836.jpg

Posted

Mener det der er normalt jeg, Bilen begynner å bli ganske så gammel :?, Du kan jo prøve å rense evt bytte veivhus ventilasjon opplegg(plastdings på toppen av motoren). Skrudd på hel masse diesel biler og alle har litt olje i intercooler slanger, alt fra 30 k til 400 000 km stand biler :)

Posted

Jeg har rekkesekseren, og det var gjort på under 5 minutter for å ta av olje separatoren.

Noen som har peiling på hvordan denne fungerer ? og om det er mulig at denne blir dårlig etterhvert som årene går ?

Så også en klump, som kanskje kan være en ventil på slangen ut ifra oljeseparatoren.. kanskje noe galt med den ?

 

Legger også ved en link til en liten videosnutt som viser den radiale slakken i turboen min. noen som har noe formening om dette er for mye slakke ?

Posted

bilen har straks gått 285.000 km.

Kanskje like greit å få byttet, så slipper man havari, eller andre overraskelser under campingtur til sommeren.

 

Noen forslag til plasser man kan kjøpe en billig, men bra turbo ?

Har sett på nett, og prisene varierer fra 4000 til 14000 for en overhalt turbo. og da lurer jeg på hvilken kvalitet den billigste har vs. den dyreste.

Posted

Jeg betalte 4000,- + fra turbosevice24.de for en bytteoverhalt turbo til min 2004 E220cdi. Denne er skikkelig ovehalt og avbalansert. Avbalansering er viktig, og gjøres ikke av mange som bare bytter lager og tettinger. Ubalanse i turbo som spinner 20.000 rpm + vil man ikke ha...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...