unnsa Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Hei. Håper noen har en "teori" om hva bilen min kan feile. Jeg har en MB E220 stadion - Avantgarde med luft fjæring (kun bak). Jeg beskriver hendelsesforløpet her: 1. Begge luftbelgene bak blir byttet på grunn av lekasje. Vi vet at luftpumpen er dårlig, men velger å vente litt med å kjøpe den..Etter at begge belgene er byttet ut heiser bilen seg opp (det tar lang tid) i normal høyde på begge sider. Bilen blir kjørt fra Oslo til Stavanger. Alt er OK! 2. Reservebatteriet (foran) er gammelt og blir dårlig. Batteriet blir tomt til slutt. Når dette skjer faller bilen helt ned bak. 3. Batteri blir kjøpt og byttet ut (strømmen blir tatt av bilen når nytt batteri monteres) 4. Når bilen startes etter batteri bytte, heiser den seg kun delvis opp og rekker aldri normalhøyde. Høyre side hever seg betydelig vis høyre opp end venstre side. 5. Ny pumpe blir bestilt. 6. Pumpe blir montert og nytt relay byttet ut. 7. Bilen er igangsatt og den heiser seg fort opp på høyre side - MEN også nå løfter venstre side seg så å si ingenting. Den heiser seg opp slik at den ligger helt nede på venstre side, men er alt for høy på den høyre siden.. Beskrivelse: Når en setter øret til venstre puten høres som bilen pumper i den i et par sek, tar pause et par sek. pumper siden igjen i den i et par sek og sånn går det. Når bilen siden begynner å bevege seg (løftes) virker som om den slipper ut luft igjen for siden å starte prosessen på nytt..? Tiltak: Har sjekket puten, Den er rett. Det høres ingen lyd som indikerer hul eller lekkasje i puten. Strømkoplingen i selveste puten er ok. Vi har koplet en en "iCar- Obd2" brikk til bilen = ingen feilkoder. Vi har tatt strømmen av hele systemet (bilen) og startet på nytt (i tilfelle bilens PC var blitt forvirret) av alt dette opp/ned + batteri bytte. Er det noen som har opplevd det samme eller har en teori om hva dette kan være? Det ser ut som at problemet egentlig startet etter at batteriet ble byttet - da bilen løfter seg skjevt opp etter det (selv om den løfter seg for lite). Den skjevheten har blitt værende til tross for ny pumpe. Kan det være noe med høyde-regulerings-sensoren? Hvis ja, hvordan finner man ut av det? Hvis ja- går det an å fikse den sensoren..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørn Posted April 16, 2017 Share Posted April 16, 2017 Høres ut som du har hull i luftbelg. Dette kan skje hvis disse blir montert feil ved bytte. De skal monteres både riktig justert på bilen og med diagnose for å justere trykk i belg ved montering. Gjøres dette feil, gnages det hull raskt dessverre. Byttet du belger selv? Har det gått hull må du kjøpe ny belg. Batteribytte skal ikke ha noe innvirkning på luftbelger. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.