Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har nettopp gått til innkjøp av en små stort kabinett som skal tas i bruk.

Så da kommer det store spørsmålet om jeg skal bruke sand eller glass?

Det som kommer til å blåses er jo i hovedsak bilrelatert, felger, innsug, bremsedeler osv.

Noen her inne som har erfaring med noe av dette og hva som anbefales til dette? Det er snakk om deler som skal lakkeres.

Posted

Du bør sjekke den tråden ang kabinett som ble laget for en god stod siden. Er det et profesjonelt kabinett så er det nok ok, men er det vil hobbybruk så trengs de ofte en oppgradering for å funke bra. Avsug og lyst trengs ofte ett løft. Du kommer langt med sand. Jeg kjøper fugesand hos et firma som selger beleggningsstein. Den er billigere og bedre enn den på biltema. For å være sikker så siler/sikter/soller  jeg jeg den alltid før jeg har den i blåseren. Jeg bruker samme sanda inntil 3ganger, da blir den sløv, da passer den til ting du vil ha veldig fint å som ikke krever god sand som rent innsug osv.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

hvilken media du bør bruke er vel helt avhengi av hva du skal blåse og finish du ønsker og ikke minst hva du ønsker å fjerne. vil du bare fjerne lakk og ikke korrosjon, eller ønsker du å fjerne både korrosjon og lakk osv.

samt hva utstyret ditt takler

personlig så hadde jeg aldri brukt sand til alu delere. da hadde jeg heller brukt f.eks glass. rett og slett fordi sand media innholder elementer som kan framskynne korrosjon på aluminium

men skal en ha fin finish så bør en kanskje vurdere et mykere media, eks valnøtt

Posted

Jeg har selv aldri brukt noe annet enn sand så jeg kan ikke komme med noe om noe annet men jeg kan komme med anbefaling på sand.

IKKE kjøpe den på Biltema!! Den inneholder mye større korn enn hva som er nødvendig, jeg brukte denne til å blåse et sett med 15" w123 stålfelger for noen år siden og da brukte jeg et sandblåseappart av proff type (stor tank man fyller sand i og krever MYE luft, jobben ble gjort hos et lakkverksted) og Biltema sanda tetta munnstykket omtrent 100 000 ganger. Ble møkk lei av hele driten og ble så tipsa om at det går an å kjøpe sand hos Jula også.

Den sanda der, den var bra den. Altså Jula sin, kommer i 25kg sekker. Helt konge.

Og som Tor Anton skriver, bruker du den flere ganger så blir den sløvere og da passer den også til ting som krever finere finish. Jeg brukte mye sand da jeg overhalt forstillinga på W123n i 2015 og blåste alt som ikke ble bytta i nytt (spindler, nedrebærebruer, bremseskjold osv). Jeg gjorde ikke dette i et blåseskap (dumt, ja jeg vet) så jeg kosta opp den sanda jeg fikk til å koste opp fra gulvet og silte den oppi ei bøtte.

Man merker stor forskjell på biteevnen mellom ny og brukt sand. I et skap så kan du vel resirkulere så godt som all sand vil jeg tro og har du noe litt grovt å blåse først (innsug, eksosmanifold, bærebruer og slikt) så tror jeg du fint kan bruke den brukte sanda på f.eks. felger etterpå.

Posted

Hender jeg står ute, med noen paller i høyden så jeg står ganske rett, så har jeg på 2 pallekarmer med en presenning oppi der å en litt tykk treplate på presenningen så jeg ikke blåser hull i den. Har blåsehjelm, å er det litt vind er det absolutt det beste. Kan enkelt ta opp igjen sanda. Nesten ikke brukt kabinett jeg.

Å sile sanda uansett hver gang den fylles i blåseren har en mye igjen for å gjøre, etter at jeg begynte med det har jeg nesten ikke fått dysa tettet.

Var en som skulle være nøye å kjøre aluminiumsilikat på biltema da han skulle blåse ei girkasse, men han endte opp med å låne sand av meg, mye bedre.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

Posted

Jeg kom til å tenke på en ting til.

Sist jeg brukte sandblåsekabinett (lenge siden) så fikk jeg ofte støt. Noen som har noen løsning på dette?

Jeg regner med det blir slikt på dette også når jeg begynner å bruke det.

Posted

Den gamle versjonen av Biltema blåsekabinett lar seg relativt enkelt ombygge til resirk og utkast. Plastglasset er det best å bytte ut med glass.

Det er også smart å montere luft dyse i eksosen slik at blåserommet tømmes kjapt for støv før lokket åpnes. Aktiviseres med venstre låret.

aBlasebox01.jpg